Ga naar inhoud

koppeltje konijnen sterilisatie/castratie


Romeo&Julia

Aanbevolen berichten

Hallo,

Nog een vraag; Romeo (mannetje, ca. 3 maanden, hangoor) woont

bij ons samen met Julia (vrouwtje, ca. 3 maanden, voskonijn) in een

2 verdiepingen hok met trapje, dus lekker veel ruimte. Nu ze (vooral zij)

wat gaan vechten, waarschijnlijk omdat ze geslachtsrijp aan het worden

zijn..), hebben we ze uit elkaar gehaald door een plank te leggen op

het trappetje. Ze hebben nu ieder hun eigen verdieping en als we thuis

zijn (wat veel is) mogen ze bij elkaar en als ze los zijn ook (we houden

ze dan heel erg in de gaten, dus elkaar bespringen lukt niet. Dit advies

om ze vanaf nu tot castratie cq. sterilisatie apart te zetten kwam ook

van de dierenarts. Is dit, op deze manier uit elkaar halen goed, of moeten

ze elkaar 24 uur per dag kunnen zien en door bv. gaas heen kunnen likken

enz. Oftewel; raken ze zo vervreemd en krijg ik na de castratie problemen?

En is het beter om eerst het mannetje te castreren of het vrouwtje te

steriliseren, zij heeft nl. een veel betere weerstand denken we...

Hoop op advies,

Romeo & Julia

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo en welkom op BB!

1/ Ben je zeker dat die plank op het trapje niet te verwijderen is? Ik vrees dat ze op een nacht wel eens zullen "uit" of "in"-breken en dan heb je de poppen aan het dansen.

2/Heb jij een echte konijnkundige DA? Is die zeker van de geslachten? Vechten op die leeftijd doet me nl meer denken aan 2 rammetjes...

3/Je mag ze NOOIT meer samen loslaten, tenzij hij dadelijk gecastreerd wordt. Op een paar seconden is het gebeurt, denk niet dat je ze op tijd uit elkaar kunt halen om een paring te vermijden, want dat is niet zo...

4/Wil/kan jou DA op 3 maanden castreren? Dan hoef je ze nl niet te scheiden. Ik heb een tweeling, Merlot is gecastreerd met 12 weken, hij is maar 24 uur van Clicquot gescheiden geweest voor zijn herstel, op die manier heb je geen problemen en hoef je niet te koppelen. Koppelen doe je best altijd op neutraal terrein, wat je nu doet is goed, maar ze gaan hun eigen verdieping nu als hun eigen territorium beschouwen. Gewoon het plankje weghalen na een paar maanden gaat dus waarschijnlijk fout aflopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ivm castratie ram/voedster

Beter de ram, mits dat probleem niezen idd geen snot blijkt.

Dit om vn 2 redenen:

1/Castratie ram is geen openbuik operatie, kleine snede, korte narcose,klein risico. Bij een voedster moet de buik opengesneden worden en is het herstel ook trager.

2/ Een ongecastreerde ram zal de voedster teveel "ambeteren" ,zijn hormonen zullen blijven spelen en hij zal non-stop op haar willen rijden. Dit kan niet alleen haar teveel stress bezorgen, maar kan ook tot ruzie tussen de twee leiden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .