Ga naar inhoud

Happen en niet eten


MarleenK

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik heb voor mijn ex-ram Teun van 2 jaar gisteren een gesteriliseerde voedster van 1 jaar uit de opvang gehaald. Ik heb hem meegenomen en met haar klikte het bij de opvang wel. Ik heb thuis een dubbel buitenhok met daaraan een overdekte ren van 1,80m x 2.80m. Ik heb gisteren het deurtje tussen het buitenhok en de ren dichtgedaan, en ze in de ren samengezet. Dat ging helaas niet goed, Teun hapte Lizzie waarbij er hele plukken haar rondvlogen en zij erg bang werd. Toen heb ik ze anderhalf uur apart gezet zodat ze even tot rust konden komen, en toen ben ik met beiden naar mijn ouders (die wonen een paar huizen verderop gelukkig) gegaan met een uitklapbare ren in de tuin, zodat het neutraal terrein voor beiden is. Ook daar ging het hetzelfde. Lizzie wilde steeds naar mij toe om te schuilen en werd dan ook rustig, dus op een gegeven moment heb ik haar in mijn armen genomen en vlak naast Teun gezet, en heel langzaam mijn armen weggetrokken en weggegaan uit de ren. Toen begon ze hem te likken, supergoed dus. Maar daarna is het ineens toch weer jagen achter elkaar (Teun achter haar aan), en zij stampt daar veel bij en knort ook. Ik heb ze 's avonds apart gezet, zij in het buitenhok en hij in de ren. Zij heeft alleen heel weinig gegeten, ze heeft gisteren 's middags een paar sprietjes hooi gegeten toen ze even alleen zat, en dat was het dan. Toen heb ik haar 's avonds om 22u even meegenomen naar binnen en op bed gezet (ramen wagenwijd open voor de temperatuur) en zitten plagen met witlof zodat ze daar uiteindelijk ook een half blaadje van op at. Ze leek toen niet bang, ze snuffelde aan me en ging het hele bed verkennen. Voor 's nachts heb ik wat brokjes en snoepjes vlak bij het tunneltje gelegd waar ze onder ging liggen (in het buitenhok boven), en daar heeft ze 12 gram van op. Al met al heeft ze dus wel wat gegeten, maar niet veel. Ik heb nog even contact gehad met de opvang en zij gaven aan dat Lizzie daar ook de eerste paar dagen weinig at en timide was, dus het is wel herkenbaar. Omdat ik niet het idee had dat ze zich meer op haar gemak zou gaan voelen als ik haar nog langer apart liet zitten (ze heeft van gisteravond 17u tot vanmorgen 10u apart gezeten), ben ik toch maar weer verder gegaan met koppelen in de tuin van mijn ouders. De opvang gaf ook aan dat beweging bij de koppeling wel goed zou zijn voor de eetlust en de darmbeweging. Nou dat koppelen verliep dus ook weer gek. Het ene moment is ze hem uitgebreid aan het likken, het andere moment stampt en knort ze al als hij op haar af komt, en dan gaat ze heel hard rennen en op een gegeven moment gaat hij daar natuurlijk achteraan.. En dan gaat hij na een tijdje ook weer happen zodat er een pluk haar van haar verdwijnt. Toen ze uiteindelijk toch weer hem ging wassen, heb ik ze vlak daarna meegenomen naar huis om het thuis in de ren weer te proberen. Dat ging weer gepaard met vooral veel gejaag en gehap van zijn kant, en gestamp en geknor van haar kant. Dus nu zitten ze weer even apart.

Wat kan ik hier het beste mee doen? Bij de vorige twee koppelingen (zijn vorige twee vriendinnetjes zijn erg jong overleden helaas) ging het als volgt: bij het ene konijntje ging het om een voedstertje van 8 weken die niet zo van hem schrok en hem ook gewoon op haar liet rijden, dus dat ging eigenlijk snel goed en die lagen al snel samen. Bij het andere konijntje, zij was 3 maanden, ging het koppelen ook zoals nu gepaard met happen. Maar op een gegeven moment kreeg zij honger en hij ook en toen zaten ze toch naast elkaar hooi te eten en toen ging het dus langzaam beter. Maarja het punt bij het huidige konijntje is dat zij niet gaat eten, Teun overigens ook niet zoveel deze keer, dus de binding van samen eten mist deze keer helaas.

Ik heb nog geen wondjes ontdekt, ze vechten ook niet, het is meer jagen en in de kont happen (of soms in het hoofdje happen) met plukken haar die van Lizzie loslaten. Ze naast elkaar zetten met tralies ertussen heb ik al geprobeerd maar dan blijft Lizzie in een hoekje zitten, en de ene keer dat ze er wel uitkwam hapte hij naar haar door de tralies heen.. Toen heb ik er een groter stuk tussen gelaten zodat hij haar niet meer kon bijten, maarja toen kwam zij natuurlijk niet meer op hem af.. Wat kan ik nou het beste doen? Doorgaan met koppelen op neutraal terrein, met of zonder tralies ertussen, of in de ren? Of helemaal stoppen en wachten tot zij goed eet?

Groetjes Marleen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .