Ga naar inhoud

Aanhoudende verkoudheid


LisaJoanna

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal!

Iets meer dan twee weken geleden begon mijn zorgenkindje Mulan symptomen van een ernstige verkoudheid te vertonen; heftig niezen (echt ontzettend veel niesjes héél snel achter elkaar, wat erg naar klinkt) en een knorrend/snurkend bijgeluid bij de ademhaling op bepaalde momenten, dat ze gewoon minuten lang bij elke ademhaling knort.

Ik ben natuurlijk meteen met haar naar de dierenarts gegaan, die inderdaad constateerde dat het een verkoudheid was, de longen klonken schoon. We kregen Novadox (antibioticum) mee naar huis voor een kuur van twee weken. De twee weken zijn voorbij en áls er verbetering in de zaak zit, dan is het zo minimaal dat het me niet opvalt, ze niest en knort nog steeds. Ik heb met de dierenarts gebeld en die heeft me afgelopen maandag een andere kuur voorgeschreven: Enrofloxoral.

Ook al zijn we nog maar een paar dagen met die kuur bezig, ik maak me wel zorgen, want er zit nog steeds geen verbetering in. Ik vroeg me af of iemand anders ervaring heeft met een verkouden konijn en wat in dat geval de oplossing is gebleken. Soms twijfel ik namelijk aan de konijnkundigheid van mijn dierenarts, dus ik ben op zoek naar meer informatie. Je kan niet maar gewoon antibiotica blijven geven dus ik vraag me af wat de volgende stap gaat zijn als ook deze kuur (onverhoopt) geen effect lijkt te hebben.

Ik vroeg me ook af: kan het zijn dat het iets te maken heeft met het feit dat Mulan nu binnen zit, in plaats van buiten (of, zoals normaal gesproken in de winter: in haar winterverblijf in de garage). Het lijkt mij onwaarschijnlijk, want ze zat al vier weken binnen vóór ze de symptomen begon te vertonen, maar ik moet er toch even naar informeren.

Heeft iemand adviezen of ervaringen om met mij te delen?

Alvast heel erg bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi, ik zit zo'n beetje met hetzelfde probleem met mijn twee teddy's. Ik heb ab kuur en ook injecties geprobeerd maar sloeg niet aan.

Ik heb op advies van de dierenarts een swap (kweek) laten nemen uit het neusje maar daar kwam niets uit..wel dat er bacteriën aanwezig waren maar geen duidelijke oorzaak.. Ik ben doorverwezen door de dierenarts naar Utrecht de kliniek voor gezelschapsdieren daar hebben zij meer mogelijkheden... Scopie..foto..ct. scan... Evt kweek verder in de luchtwegen... Voor mij is Utrecht een stuk rijden en de stress voor de beestjes doet hen ook niet goed dus ben nog in dubio wat ik zal doen, bij mij gedragen zij zich buiten de niesbuien om zeer actief etc. Over het middel draxxin heb ik ook gelezen maar als het een schimmel of virus is schijnt dit ook niet te werken hoorde ik...dit is mijn ervaring misschien heb je er wat aan.... Groetjes,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mijn konijn dachten ze eerst dat ze misschien allergisch was voor dingen in huis. We hebben alle bodembedekking weggehaald en handdoeken neergelegd voor ze, ook in hun wc'tje ligt nu back-2-nature korrels. Ook spuiten we het hooi nat voordat we het aan ze geven zodat het niet stoft. Het werd een beetje minder, totdat ze echt snot ging opniezen. We hebben toen eerst ook enroflox gekregen en die kuur moesten we 2 maanden volhouden. Na 2 maanden zag ik geen verbetering en iedere dag 2 keer medicijnen geven helpt ook totaal niet tegen de stress. Op aandringen van ons heeft de dierenarts in de opvang Draxxin besteld, maar Draxxin helpt inderdaad alleen bij de pasturella (schrijf je dat zo?) bacterie, en niet, zoals Teddy_dwerg zei, bij een schimmel of virus.

Draxxin moet je onderhuids injecteren om de 4 dagen. Ons konijn heeft er nu 3 gehad en ik hoor haar heel sporadisch een keertje niezen, maar de erge niesbuien zijn weg, eigenlijk na de eerste keer al.

Ik hoop dat het ook voor jou zou kunnen helpen. Ik zou in ieder geval even kijken naar je bodembedekking en het hooi nat maken, of in de vriezer leggen en laten ontdooien voordat je het geeft, dan stoft het ook niet meer.

Heel veel succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De dierenarts wil (natuurlijk) dat we nu eerst deze antibiotica-kuur afmaken. Ik heb ook (*knock on wood*) het idee dat er verbetering in lijkt te komen, maar ik houd het goed in de gaten. Hopelijk is het met het einde van de huidige kuur opgelost, zoniet dan gaan we terug naar de dierenarts voor een kweekje en om hem nog een keer naar de longen te laten luisteren en dan zal ik Draxxin met hem bespreken. Hij had het ook over de kieswortels, die zouden eventueel kunnen irriteren op een bepaalde manier, maar hopelijk is dat niet het geval. Gelukkig is Mulan héél goed met het nemen van medicijnen, van stress is hier geen sprake, maar inmiddels moet er toch écht een einde gaan komen aan die verkoudheid... Ik heb er namelijk wel stress van :P

Ik heb inderdaad de bodembedekking aangepakt. Het is nog wel stro, maar voordat ik het er in deed heb ik eerst al het stof eruit geschud, dat was nogal een proces, maar het leek me een goed begin. Als nu blijkt dat het aan het einde van deze kuur niet weg is dan ga ik ook sowieso een andere bodembedekking uitproberen.

Heel erg bedankt voor de adviezen en de succes-wensen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .