Ga naar inhoud

Voedster is ziek, wat zouden jullie doen?


adrielle

Aanbevolen berichten

Hallo,

mijn konijn Swiebeltje (voedster) van 1.5 jaar is ziek. Ze heeft zeker al een week of 3 geen biks meer gegeten. Groente en hooi eet ze wel maar in mindere mate. Haar keutels waren er niet of waren heel klein en hard.

We zijn al bij de dierenarts geweest en haken aan de tanden zijn het niet. Er zat wel 1 haakje maar die kon geen last geven volgens de dierenarts (hij is wel weggehaald). Vervolgens is er toen een röntgenfoto gemaakt er daarop konden ze zien dat ze een verstopping had. Ik heb toen van de dierenarts dwangvoer en Cisaral druppels meegegeven en dan zou het beter moeten gaan. Dit deed het echter niet dus ben toen opnieuw naar de dierenarts geweest. Deze keer had ik een echte konijnen dieren arts, waarbij konijnen haar specialiteit zijn.

Zij voelde ook die verstopping zitten, maar hij zit op een rot plek, want precies na de maag schijn je een heel smal stukje darm te hebben, en daar zit het vast. Wat de verstopping precies is weet de arts niet, het kan zijn dat er een keutel vastzit die ze opgegeten heeft, maar het zou ook een gezwel kunnen zijn.

Dit is niet te opereren. Ik heb van haar ook nog andere medicatie meegekregen namenlijk primperan voor haar maag en ook nog carprofen als pijnstilling.

De Cisaral geven we nu al sinds 13 september en deze nieuwe medicatie sinds gisteren.

Ook ben ik sinds vandaag begonnen met vers geperste ananassap ( elk uur 3 milliliter) en heb prozyme besteld en hoop deze morgen in huis te hebben.

Ze laat verder niet merken dat ze iets mankeert en "vecht" nog steeds tegen de medicatie spuitjes en het dwangvoer.

De arts adviseerde ons om nog 1 week met de medicatie en dwangvoer door te gaan, maar mocht er geen verbetering inzitten adviseerde ze om haar in te laten slapen. Dat zou dan neerkomen op aanstaande maandag.

Wij willen echter vechten voor haar!

Hebben jullie ervaringen hiermee (met de ananas) en weten jullie of dit snel helpt?

En wat zouden jullie in zo een situatie doen?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pfoe.... lastig. Mag ik vragen waar je ongeveer woont? En ik denk dat het wel belangrijk is om uit te vinden of het een gezwel betreft of een verstopping. Dan kan je gerichter behandelen.

Hoeveel en welke en hoevaak geef je medicijnen? En hoeveel weegt je konijn op dit moment? Eet ze nog wel graag groenten? En dat haakje, is dat onder narcose bekeken en verwijderd of niet?

Hoop vragen maar dat kan misschien helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geeft niets al die vragen. Ik woon in Wateringen, net onder Den Haag.

De primperan voor de maag geven we 3xper dag 1,5 ml

De cisaeral mogen 3-4x per dag 0,85ml

De carprofen is 2x per dag 0,8ml

De dierenarts zag onder narcose 1 klein haakje en heeft deze ook gelijk verwijderd, maar omdat zij al dacht dat dat niet de klachten kon veroorzaken is toen die röntgenfoto gemaakt en toen zagen de verstopping (wat het dan ook mag zijn).

Swiebeltje woog altijd ongeveer 1950-2000 gram en inmiddels weegt ze nog maar 1635 gram.

Zonder medicatie en dwangvoer verloor ze per dag 30-40 gram maar nu met dwangvoer nog 10-15 gram per dag.

Ze keutelt nog wel een klein beetje, maar wat eruit komt is klein en hard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .