Ga naar inhoud

Teveel voeding?


Alyda

Aanbevolen berichten

Goedemorgen!

Ik heb sinds woensdag een nieuw konijntje (Hangoor dwergkonijn) van ongeveer 10 weken. Nu lees ik wel dat ze in de eerste paar maanden onbeperkt biks en hooi mogen, maar ik vraag me af of dat wel oké is. Ze krijgt nu 3x op een dag een handje brokjes en de hele dag door hooi. Ze eet echter weinig van de hooi. Ze eet wel hooi, maar naar mijn idee meer brokjes. Doe ik er dan verstandig aan haar minder brokjes te geven zodat ze meer hooi gaat eten? Ik weet trouwens wel dat ze altijd onbeperkt hooi tot hun beschikking moeten hebben, niet alleen in de eerste paar maanden:$. En vanaf wanneer kan ik eigenlijk met groenvoer starten te wennen?

Groetjes alyda

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jonge konijntjes kan je het beste voeren naar het gewicht dat ze als volwassen konijn zullen wegen.

Geef je onbeperkt voer, dan eten ze vaak nauwelijks hooi en zie je vaak dat blinde darm keutels blijven liggen, wat niet de bedoeling is omdat daar belangrijke voedingsstoffen voor ze in zitten.

Wat voor brokken geef je? Bij de meeste brokken word 25 gram per kilo lichaamsgewicht aangehouden.

Mocht je Science Selective brokken geven dan is dit zover ik weet 15-20 gram per kilo lichaamsgewicht.

Verder mogen ze inderdaad hun hele leven onbeperkt hooi hebben. Groenvoer moet je rustig opbouwen.

Het beste kan je met 1 soort groente beginnen en dan een stukje van postzegelformaat geven.

Reageert je konijntje daar goed op, dan mag je steeds iets meer geven.

Je kan nou al wel met groenvoer starten hoor. Zolang je het maar rustig opbouwt en de ontlasting goed in de gaten houd.

Zolang de keuteltjes er normaal uit blijven zien, komt het helemaal goed.

aangepast door Stamper2011
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .