Ga naar inhoud

hoeveel biks vlaamse reus?


Ukkie1007

Aanbevolen berichten

Hoi, heb nu dus een vlaamse reus van 7 weken ze heet ukkie:yes:

Maar ik dacht dat je je jonge konijn altijd het zelfde gewicht aan biks moet geven dan als ze groot zijn dus als ze nu zo'n 5 kilo zou gaan wegen (denk ik want moeder was niet echt groot maar vader wel) Dan zou ik nu dus al zo'n 100 gram moeten geven toch? Geeft trouwens selective jr

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tot de leeftijd van 6 a 8 maanden mogen vlaamse reuzen naar behoefte krijgen, dus lekker voerbakje helemaal vullen en bijvullen wanneer die leeg is. Daarna moet je 25 a 30 gram biks per kilo lichaamsgewicht. Dus als ze 5 kilo zou gaan wegen, mag ze 125 a 150 gram biks per dag hebben.

Altijd ongemengde biks geven, nooit gemengde. Daar zitten dingen in die ze niet nodig hebben/niet goed voor ze zijn en kan ervoor zorgen dat ze alleen het lekkere eten. Selective junior lijkt me prima.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helemaal onbeperkt voer geef ik mijn vlaam niet, dan zou hij misschien wel 5 volle voerbakken op een dag op kunnen! Als je ziet met wat voor tempo dat voer naar binnen gaat! Met een halfuurtje is z'n bak weer leeg!

Ik heb aan de dierenarts advies gevraagd, omdat ik er ook moeite mee had hoeveel ik hem nou het beste kan voeren.

Zij vertelde mij dat je hem flink wat voer kunt geven, namelijk zo'n 150 à 200 gram per dag (verwachting is trouwens wel dat mijne een kilo of 8 gaat wegen...). Het enige wat je wel in de gaten moet houden is dat je vlaam ook goed hooi blijft eten! Dat is en blijft toch altijd het belangrijkste voer voor een konijn.

Verder moet je ook gewoon zelf in de gaten houden hoe de groei en het gewicht samengaan. Als je ziet dat je vlaam te mager is, dan kun je wat meer biks gaan voeren. En als je juist ziet dat hij wat te dik wordt, dan kun je beter wat minder voer gaan geven natuurlijk.

Op dit moment geef ik mijn vlaam 3 keer per dag eten. Ik weeg het af in bekertjes en dat komt neer op de 150 à 200 gram per dag (zoals dus aangeraden door DA). Als ik zie dat hij niet zoveel hooi opgegeten heeft, dan geef ik eerst nog een lekkere pluk verse hooi en dan pas later weer biks, zodat hij eerst van het hooi heeft gegeten.

Blijf toch van mening dat hooi heel belangrijk is voor een konijn (dat lees je ook overal op het forum), dus als je zoveel biks geeft dat hij helemaal geen hooi meer eet is dat ook niet goed.

Het is dus even uittesten wat de behoefte is van jouw vlaam.

Veel succes ermee! :)

Mijn vlaam krijgt trouwens ook SS junior.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .