Ga naar inhoud

Help, ten eind raad..


Bun en Hazel

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, ik heb dringend jullie hulp nodig!

Mijn eerste konijn Bun is nu 1,5 jaar oud, hij is een gezellig huis konijntje

sinds 3kwart jaar heeft hij een vriendinnetje Hazel gekregen, dit gaat samen erg goed!

Ze wonen in mijn woonkamer, samen in een kooi van 120 met een flinke ren er om heen.

Nu is mijn probleem dat Hazel behoorlijk wild is..

Ze sloopt echt alles wat op haar pad komt!

de bank is gesloopt, mijn bed (ik woon in een studio dus alles is open en aangesloten) de plinten, de laminaatvloer, vloerbedekking in de slaapkamer. Aan werkelijk alles word geknaagd en hondenmanden worden uitgegraven.

Ze hebben samen veel ruimte in hun ren, dat is fijn voor de nacht maar ook dit lijkt niet voldoende.. Hazel graaft de hele nacht op de vloer in de ren *lees: slaapgebrek*

Overdag wil ik ze ook graag lekker laten racen door het huis! dit doe ik af en toe maar 10min omdat dit is bijna geen doen is.. consequent zijn werkt niet, haar natuurlijke drang is te sterk om te knagen en te gaven..

Ze hebben in hun ren grote takken, veel hout, een huisje, hooi en steeds weer een nieuw speeltje.. elke ochtend ben ik een half uur bezig met de ren opruimen en schoonmaken/dweilen omdat hazel er een zooitje van maakt (wc uitgraven, plast op het kleedje in de ren)

Ik heb het idee dat ze eigenlijk gewoon lekker in de tuin moet wonen om haar natuurlijke drang te kunnen botvieren..

Helaas heb ik geen tuin :( en ik ben ten einde raad..

Hopelijk hebben jullie tips want ik sta op het punt om een ander huisje voor haar te zoeken, bij iemand waar ze helemaal los mag gaan in een ren in de tuin..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje wat een lastig probleem! Zo te lezen doe je eigenlijk alles al wat je zou kunnen doen.

Voor sommige konijnen is het geen enkel probleem om binnen te leven, maar andere konijnen doe je daar totaal geen plezier mee en jezelf ook niet. Het klinkt alsof dit bij Hazel ook het geval is. Helaas heb jezelf niet de mogelijkheid om Hazel buiten te huisvesten. Misschien dat je uit liefde toch het moeilijke besluit moet nemen om een ander baasje te zoeken voor Hazel, bij iemand die een tuin heeft met een ren, waar ze lekker kan graven en doen, hoe moeilijk dat voor jou ook is.

Wat misschien ook nog een mogelijkheid zou zijn is Hazel laten castreren. Voedsters willen daar nog wel eens wat rustiger van worden, maar of dit echt de oplossing is? Misschien dat andere mensen hier op het forum nog iets weten wat je zou kunnen proberen. Heel veel sterkte in elk geval!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je reactie, erg lastig dit..

Ze lijkt niet gelukkig zo, dus ik was al bang dat die beslissing er moest komen..

Ben er altijd erg op tegen om een dier te nemen en weer weg te doen!

Ik wil haar ook niet zomaar op marktplaats zetten, en niet weten waar ze terecht komt!

Heb je tips hoe ik dit het best aan kan pakken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lastige situatie dit... Ik denk idd dat zij buiten beter op haar plek zit. Je zou misschien naar een opvang kunnen gaan om te kijken of je haar kunt 'ruilen' voor een voedster die ook klikt met Bun en wel geschikt is om binnen te wonen. De mensen in de opvang weten vaak wel welke konijntjes binnen zouden kunnen wonen en welke absoluut niet.

Het lijkt me heel moeilijk om zo'n beslissing te moeten maken, maar ik denk dat het het beste is voor Hazel dat ze een mooie ruime ren met vriendje buiten krijgt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je geen kamer of ruimte die je konijnproof kan maken? Of in je woonkamer een gedeelte zo inrichten dat het konijnproof is? Dat ze niet aan de plinten kan, een ondergrond die ze niet kapot kunnen knagen en in dat gedeelte alleen dingen waarvan het niet erg dat ze gesloopt worden, kartonnen dozen, tunnel etc?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb helaas niet veel ruimte in mijn kleine appartementje..

Ze hebben dan de ren die wel konijnproof is maar ze hebben meer ruimte nodig om hun benen te strekken.. ik heb geen andere ruimte behalve de woon- en slaapkamer.

Inmiddels heb ik met een vrouw gemaild die meerdere konijnen heeft en zij is eventueel geinteresseerd in een ruil.

Hazel bij haar buiten tussen de konijnenvriendjes en een rustigere dame bij mij en Bun binnen. Wie weet is er een klik tussen beide partijen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .