Ga naar inhoud

Pffff.. Wat nu...


Nicky_the

Aanbevolen berichten

Ik dacht de ideale voeding gevonden te hebben.. Graanvrij en zo min mogelijk toevoegingen en ook nog eens een redelijke analyse: Vitakraft Professional Emotion Prebiotic. Er zat wel appel in en mijn ram kan normaal gesproken niet tegen het kleinste stukje appel/fruit dmv gas. Ik twijfelde dus enorm, maar de proefzak ging goed en dus heb ik het gekocht en met succes een paar maanden gegeven, maar nu heeft hij 2x na het eten (lees bunkeren) een hele korte gas aanval gehad. Hij kwam er beide keren binnen 30 minuten zelfstandig uit.

Verder heeft hij 2x ineens een vies oogje (witte uitvloeiing) en gaan zijn ogen ineens achteruit (hij kwam hier blind, maar ik heb het goed gekregen, nu worden zijn ogen ineens weer blauw).

Hiervoor kregen ze HFST, waar meer toevoegingen in zitten en granen.

Ik ben bang dat ik nu dus per direct moet stoppen met die brokken (hoe lekker ze ze ook vinden).

Wat denken jullie? Hebben jullie tips? Wat zouden jullie doen?

Mijn voorkeur gaat naar graanvrij voeren, maar zonder rode klaver en dus ook zonder fruit en brandnetel..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat lijkt me helder;) Jouw konijn is het perfecte voorbeeld van dat de praktijk het niet altijd volgens de theorie doet. Het is voor ieder dier anders wat de beste voeding is, óndanks dat bepaalde dingen soms worden af- of aangeraden zoals graanvrij voeren in jouw geval. Het lijkt me duidelijk dat jouw ram het beter doet op de HFST, ondanks dat volgens jouw theorie het voer van Vitakraft beter voor hem is. Hij zelf bewijst het tegendeel. Ik zou hem gewoon weer terug op de HFST zetten. Ik zou niet met de gezondheid van mijn konijn willen spelen omdat volgens de theorie een bepaald voer beter voor hem is terwijl de praktijk anders uitwijst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn plan was idd ook om morgen gelijk een zak HFST te kopen en echt per direct te stoppen met de vitakraft. Het is erg jammer, want ik heb nogsteeds vertrouwen in dat brok, maar het is jammer dat hij zo heftig op fruit reageert.

Ik ga in ieder geval dus weer HFST geven tot hij weer 100% te oude is, maar twijfel of ik het dan daarbij zou laten of toch verder kijken...?

Mss weten mensen hier nog een ander brok wat aan mijn 'eisen' voldoet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom zou je over willen stappen op ander voer als ze het op HFST goed doen? Ik denk dat het met zo'n gevoelig konijntje een groter risico is om steeds te wisselen van voer. Ik begrijp dat je het beste wilt voor jouw konijn maar misschien is HFST helemaal niet zo verkeerd in de praktijk ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef ze Beaphar care+

Maar daar zitten ook granen in.

:idee:

Ik had laatste ergens gelezen dat er mensen op dit forum waren die helemaal geen biks gaven.

Hun konijnen waren actief en bleven op gewicht.

Misschien kun je, je daar eens in verdiepen

Ik ben daar nog mee bezig, maar dat is behoorlijk tijdsrovend ;) Er is geen hap klaar menu wat je aan een konijn kan geven zoals bijvoorbeeld BARF bij de hond ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom zou je over willen stappen op ander voer als ze het op HFST goed doen? Ik denk dat het met zo'n gevoelig konijntje een groter risico is om steeds te wisselen van voer. Ik begrijp dat je het beste wilt voor jouw konijn maar misschien is HFST helemaal niet zo verkeerd in de praktijk ;)

Je beantwoord je eigen vraag ;) Omdat ik het beste voor mijn nijnen wil :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar blijkbaar is HFST het beste voor jouw nijnen.

Dat weet je niet als je geen andere dingen probeerd ;)

Maar ik heb vanmorgen 15 kilo HFST gekocht... Ik schrok wel van de prijs, ik was 15 euro gewend, blijkt het bij de kassa bijna 20 euro te zijn.. Flinke prijs verhoging..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag me af hè, of er wel graanvrij volledige voeding mét een juiste samenstelling bestaat. De granen leveren immers koolhydraten als energiebron. Het is bekend dat dat niet altijd de meest optimale energiebron is, maar omdat het wel handig is als voer energie levert, moet je op zoek gaan naar een alternatieve energieleverancier in je voer. Bij honden en katten gebruiken ze dan dierlijke eiwitten, dit zijn welliswaar duurdere, maar prima energieleveranciers. Als je bij je bij konijnenvoeding het eiwitgehalte omhoog zou gooien, krijg je echter weer problemen met de gezondheid van je konijn, die kunnen dat gewoon niet goed verwerken. Dan hou je nog suikers over als energieleverancier, maar het lijkt me logisch dat ik er verder niet op in hoef te gaan waarom dat geen geschikt alternatief is.

Dus is het kiezen tussen koolhydraten (granen), eiwitten of suikers. Dan is de keus makkelijk gemaakt denk ik, en ik denk dat het echt heel lastig wordt, zo niet onmogelijk, om een fatsoenlijke brok met een goede samenstelling te vinden die ook nog eens volledig is, én waar niks in zit waar je ram op reageert.

Dan blijft over zelf samenstellen, maar dat is toch nog behoorlijk lastig (Al hoop ik zoiets over 3 jaar misschien in mijn scriptie te kunnen verwerken, volgens mij gaat er dan een wereld voor ons open;)) Of een brok voeren waar je ram het gewoon goed op doet, en waarvan de stoffen die volgens jou niet goed of schadelijk zijn, door hem wel goed geaccepteerd en verwerkt worden. Als je tegen de toevoegingen stuit zou je kunnen overwegen om hem twee keer per jaar een reinigingskuur te geven om hem dat te helpen verwerken, dan vang je dat een beetje op.

Als je konijnen het maar goed doen op hun voer hè;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Overigens, moet je ook beseffen dat niet alle granen over één kam te scheren zijn. Bepaalde granen eten konijnen in de natuur namelijk wél. Het lijkt me dan ook geen probleem als die in het voer verwerkt zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ook van plan om een opleiding/cursus te gaan volgen over oa konijnenvoeding ;) Maar als jij er eerder op uit bent hoe je zelf eten kunt samenstellen voor een konijn, hoor ik het graag ;)

Zojuist hebben ze 1/4 deel van hun normale hoeveelheid HFST gehad om de darmen niet over de zeik te helpen. Ze vielen er werkelijkwaar op aan... Alsof hij wist dat deze brokken beter voor hem zijn...

Nogsteeds baal ik er wel van. Het had een mooi brok geweest, maar het is niet anders.

Ik ga m'n zakken in de verkoop hoek zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou ik ook wel willen..Maar past helaas niet in mijn ton.

Ik bestel dan altijd wat extra's. Ik heb bijv. als mijn geld binnen is, twee RVS bakken nodig die ik vast kan schroeven aan het gaas. Dus dat scheelt dan weer

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb je al eens naar de tastybites gekeken? er zit wel tarwemeel in, maar geen melasse (restproduct van suikerproductie) of andere suikerhoudende producten. Dat vind ik toch een groot voordeel ten opzichte van de HFST. Ook is het calciumgehalte, eiwitgehalte en vetgehalte mooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Wupsie: tnx. Ik ga het opzoeken, maar eerst de HFST ;)

30 kilo HFST is veel te veel.. Ze krijgen maar 60 gram per dag en met 15 kilo red ik het dan net wel/net niet tot de houdbaarheidsdatum. Soms geef ik een paar kilo weg omdat ik het anders weg zou moeten gooien en dat vind ik sonde. Maar als ik de 3 kilo verpakkingen koop, ben ik veel duurder uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .