Ga naar inhoud

Konijn heeft natte neus en niest regelmatig


R Stolman

Aanbevolen berichten

Aangezien ik nieuw ben op dit forum zal ik me eerst even voorstellen en een wat uitgebreidere post schrijven. Mijn naam is Robin en samen met mijn vriendin woon ik sinds dit jaar samen. We besloten om een konijntje te nemen (beide nog nooit 1 gehad). We zijn naar een fokker in Veenendaal gegaan en hebber er 1 uitgezocht, een vrouwtje van (toen) 11 weken.

Vanaf de eerste dag deed ze alles wat ze moet in de plasbak (gelukkig) en was ze al snel hand tam. Ze zat in een kooi van 1m breed bij 50cm diep en liep elke avond los.

Inmiddels hebben we dr nou 3-4 maanden. Ze is zo tam als maar kan, springt op de bank, gaat op je schoot zitten, geeft kopjes om geaaid te worden en zit zo 3-4uur bij je terwijl ze geaaid wordt. Ook loopt ze achter me aan, waar ik ook heen ga (gelukkig niet van het tapijt in de woonkamer af). Heb eigenlijk geen idee wat voor ras ze is, ook niet naar gevraagd, maar ze ziet er zo uit. Ze is ongeveer 30cm lang als ze normaal staat en weegt denk ik zon 2kg.

rk0.png

Ik weet niet zeker of deze afbeelding werkt, anders hier een directe link: http://imageshack.us/f/809/rk0.png/

Ze heeft echter al 2-3 maanden last van niezen. We zijn al 3x terug naar de fokker gegaan (man met veel kennis van konijnen en met een echte passie). Hij heeft er 2x een spuitje gegeven en dan voor thuis in het drinkwater iets mee gegeven. Dit hebben we al dus 2x gedaan en na die 2x ging het inderdaad iets beter. Al is het niet over gegaan en niest ze nog steeds af en toe, ook heeft ze een natte neus. Voor de rest zit ze vol energie en eet ze heel goed. Ik wil binnenkort nogmaals langs de fokker gaan om er achter te komen wat het nou kan zijn. Iemand hier misschien een idee?

Ze zit inmiddels in een hok van 2 verdiepingen (1,20m breed, 1m hoog, 70cm diep) en staat in een hoek van de kamer, met aan beide kanten een bank er naast. In de plasbak zit een krant met houtsnippers er op. De rest van de bovenkamer zit kranten en hooi. De onderverdieping heeft een groen tapijt (zeer kort).

Dus, mocht iemand een idee hebben wat ik hieraan zou kunnen doen dan hoor ik dat graag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allereerst welkom hier, wat vervelend dat je konijn nu steeds niest en een natte neus heeft. Het zou kunnen dat ze last heeft van "Snot" en het lijkt mij dan ook verstandig om hiermee naar de dierenarts te gaan en niet naar de fokker. Ik zeg niet dat de fokker slecht is, maar de dierenarts kan goed bepalen wat er aan de hand is en je het juiste medicijn voorschrijven. Het probleem bij "Snot" is dat als je het niet behandeld, het chronisch kan worden wat gewoon erg vervelend is voor je konijn.

Zelf heb ik ook 2 konijnen met chronisch Snot, waarvan 1 nu toch al een hele poos snotvrij is. Maar daar zijn MAAANDEN van behandeling aan vooraf gegaan totdat ik het middel vond wat voor hem werkte.

Maar of het echt om de ziekte "Snot" gaat, kan eigenlijk alleen de dierenarts goed bepalen.

Hier een linkje over de ziekte: http://www.daphorst.com/konijnenzeiktepasteurellose.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijntje niest ook... De dierenarts zei dat ze waarschijnlijk allergisch was aan de houtsnippers. Kheb die nu vervangen door geperste houtkorrels ( voor kattenbak) en het is inderdaad al beter. Je kan het misschien ook eens proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als hij nu nog steeds niest zou ik dat wel doen.

Kijk nog eens in het topic dat ik had aangeraden, ik heb ook een konijntje met snot en allerlei lieve BBers hebben verschillende medicijnen aangeraden die je kunt bespreken met je dierenarts. Mijn (konijnkundige) dierenarts kende de helft nog niet, haha.

Trouwens, snot is niet heel dramatisch dus in dit geval lijkt het me geen ramp, maar mocht er iets raars zijn met je konijntje dan kan je normaal gesproken beter niet drie dagen wachten voordat je naar de dierenarts gaat. Ziektes kunnen heel snel gaan bij konijnen dus het is echt belangrijk dat je er op tijd bij bent.

Veel succes bij de DA in ieder geval, hou ons op de hoogte! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ehm..... ik wil niet vervelend zijn, maar prozyme en snot hebben totaal niks met elkaar te maken. Prozyme geef je als je konijn veel last heeft van de rui en daarbij ook veel haren oplikt. Dit ter voorkoming dat er een klomp in de maag ontstaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@domino je hebt gelijk, het is soms een beetje zoeken hihi

en webshop op konijnen.nl die adviseerde het me,maar doet weinig denk ik. wel vind hij het lekker:P het is wel best duur!

ik kwam nu dankzij die mooie geneeswijze lijst van kruiden bij een paar die speciaal tegen luchtwegproblemen zijn,

ben benieuwd hoop besteld hier in de webwinkel

Angela

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk hier toch ook aan Chronisch snot en daar ga je best mee naar de dierenarts ipv naar de fokker.

Ik denk ook niet dat jouw konijntje (trouwens een mooi beestje) een ras is.

Ik hoop dus wel dat de man ook al heeft hij een passie voor zijn konijntjes niet teveel inkruist want dat is niet echt goed voor erfelijke foutjes door te zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de tips iedereen. Mn vriendin is afgelopen maandag met dr naar de DA geweest en daaruit bleek dat er niks ernstigs met dr aan de hand was. Ze heeft schone poten is nog heel actief! We hebben een spuite mee gekregen om 1x in de 5 dagen in dr neus te doen (virbramycine) totdat het over is. De DA heeft het al gedaan en sindsdien niest ze wel minder en is dr neus niet meer zo nat.

Ze is daar meteen gewogen, 2,5kg ze vond het een flink en raar konijn (dit omdat ze zo rustig en leuk met mensen was

Foto konijn met dr hoedje op: http://www.flickr.com/photos/99361139@N07/9410872946/

Nogmaals dank voor alle tips ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .