Ga naar inhoud

Is mijn nijn (schijn)zwanger?? Wat te doen??


luciiavr

Aanbevolen berichten

Hallo!

Sinds een tijdje heeft mijn Nijn een vriendje erbij gekregen, dus heb nu een mannetje en vrouwtje.:love:

Hij is gecastreerd bij de vorige eigenaar (is gecheckt).:mdr:

Nou is mijn Nijn sinds vorige week nestjes aan het maken, het viel me eerst op dat al het hooi steeds weg was terwijl ik er net nieuwe in had gedaan.

Later begon het plukken.

Het hooi verzamelen en het plukken is al wat minder, maar ze doet het nog wel.

Het hele hok zit onder ronddwarrelend haar!!:eek:

Mijn vraag is nou: hoe weet ik, naast dat ik naar de dierenarts kan, dat ze toch zwanger zou kunnen zijn?

En als ze schijnzwanger is moet ik daar iets mee doen of gewoon lekker laten gaan?

Kan iemand mij sowieso wat meer informatie over schijnzwanger geven?

Alvast bedankt!:yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe lang was je ram al gecastreerd voordat je hem kreeg?

Ik denk, dat als de ram al gecastreerd was voordat je hem kreeg, dat je voedster dat onmogelijk zwanger kan zijn.

Je hoort vaak dat voedsters na een koppeling schijnzwanger worden.

Gewoon lekker laten gaan, zodra ze niets meer doet met het haar kun je het weg halen. Vaak is het dan vertrapt tussen het hooi en de bodembedekking.

Wat voor informatie wil je weten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

de ram was ongv. 1,5 maand ervoor gecastreerd.

Ik heb de dierenarts daarvan nog gesproken, die zei dat het makkelijk kon om ze dan te koppelen dus heb dat toen gedaan.

Het zou idd dan goed kunnen dat ze nu schijnzwanger is als je zegt dat dat vaak na een koppeling gebeurt.

De haren liggen er nog wel bovenop dus dan laat ik het nog liggen/

Ik wil graag weten wat er aan gedaan kan worden, hoe ga ik ermee om, gedrag etc?

Bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik laat het gewoon liggen totdat ze het zegmaar vertrappen. Ik heb er twee tussen zitten die in de lente ook schijnzwanger worden, en ze zijn dan vaak knorrig en één van hen haalt dan wel eens uit naar mijn hand. Ik laat ze gewoon met rust, totdat het over is en dan ruim ik het op.

Ik denk dat het het beste is om haar gewoon te laten gaan, en als ze wat agressiever reageert (wat dus kan qua je vraag over gedrag) ook laten gaan. Het beestje kan er immers niets aan doen dat ze last heeft van haar hormonen.

Je kunt haar evt. ook laten helpen, dit voorkomt schijnzwangerschappen. Ook voorkomt dat de tumoren die bij voedsters op latere leeftijd voorkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

qua knorrig zijn, daar heb ik nog niet veel van gemerkt, alleen dat ze wat schuwer lijkt dan normaal...

soms ligt ze ook liever een beetje verstopt terwijl ze normaal altijd aan t rond rennen was.

Hoe lang kan zoiets dan duren? want ik neem aan dat het hok wel gewoon verschoond moet blijven worden, aangezien t mannetje nogal veel plast moet ik het toch 1 a 2 keer in de week verschonen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat vind ik een lastige. Bij mij duurde het de laatste keer bijna 3 weken voordat alles vertrapt was, maar toen hadden ze ook echt heel veel geplukt. Ik maakte toen gewoon schoon, maar haalde de grootste plukken die niet vertrapt waren er tussenuit en legde die terug. Ook heb ik wattenschijfjes door midden geknipt en gepluist, en die erbij gelegd, zodat ze het idee hadden dat ze genoeg nestmateriaal hadden. Dat is niet een gecontroleerde methode om het zo te zeggen, maar bij mij hielp het wel wat. Ze bleven toen alleen hooi aanslepen.

Je kunt het dus gewoon verschonen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .