Ga naar inhoud

Zwart bultje/blaasje op het oortje (misschien wel beestje?)


Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik heb een ned. dwerghangoor en kwam er zojuist achter dat er een bultje op de bovenkant van zijn oortje zat. Ik dacht eerst dat het een teek was of iets maar hij leeft in mijn tuin en ik denk dat teken daar bijna niet voorkomen (toch?)

Zou graag willen weten wat dit is... Hij gedraagt zich niet minder fit of iets en hij krabt ook niet aan zijn oor dus denk dat hij er zelf weinig last van heeft maar toch zou ik het graag willen weten...

20130603_130918%20kopie.jpg?psid=1

Hier een foto van zn oortje. Iemand enig idee? :erf:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas geen foto? In tuinen kunnen teken ook voorkomen hoor.. mocht het echt een teek zijn dan kan je het beste je nijn even goed onderzoeken of er nog meer zitten. Niet zomaar aan gaan pulken of krabben nu in ieder geval totdat je zeker weet wat het is.. mocht het een teek zijn dan is het zaak dat je het beestje met hoofd en al verwijderd, als je gewoon gaat trekken dan blijft vaak het kopje achter in de huid wat gaat ontsteken.

Hopelijk lukt het nog met de foto! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

jemig dat je dat gezien hebt joh, wat goed! Vind het zo nog lastig om te zeggen maar eerste indruk is toch een teek inderdaad.

Het klinkt heel suf maar als het een teek is zal het bultje groter worden. Risico is wel een beetje dat je nijn het bij het wassen per ongeluk stuk maakt als je het te lang laat zitten. Kijk, dit zijn de verschillende stadia van een teek (van voor het voeden tot na... jakkes):

teek.jpg

Hum... heb je zelf wel eens een teek verwijderd? Er zijn speciale tangetjes voor te krijgen maar met een beetje handigheid kan het ook met een pincet. Het idee is dat je het zoveel mogelijk onder het bolletje klemt (zonder het af te knippen!)... je pakt de teek bij de nek zeg maar. Dan in een draaiende beweging rustig lostrekken. Als je het perfect doet dan wandelt de teek zo weer weg (beste toch maar even doodmaken dan). Teken zien er een beetje uit als spinnetjes als ze niet vol zitten.. hebben ze goed bloed gedronken dan zijn het meer erwten met pootjes.

teken-verwijderen-met-teken-tang.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

jemig dat je dat gezien hebt joh, wat goed! Vind het zo nog lastig om te zeggen maar eerste indruk is toch een teek inderdaad.

Ik voelde aan z'n oortje en voelde daar een bultje, eerst dacht ik dat z'n vacht een beetje in de knoop zat en toen zag ik hem zitten!

Heb gelukkig een tangetje liggen dus dan ga ik het maar proberen. Het beestje laten zitten voel ik me toch niet zo goed bij...

Meneer trok wel een paar keer zijn oor weg maar die moet ik maar eventjes goed vasthouden dan want anders trek ik het misschien te snel los.

Dat plaatje is trouwens echt vies bah haha...

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn nijn had ze ook vorige week! 100% zeker een teek.

ik heb van de dierenarts een spray meegekregen die ook als insecticide moet werken.. maar niks werkt voor 100% tegen teken.

de dierenarts zei ook dat lyme praktisch nooit bij konijnen voorkomt. bij honden en katten wel, maar een konijn had die er alleszins nog nooit mee gezien dus daar moet je je niet te druk om maken :)

idd wel zien of er niet nog zitten... eenmaal ze vastzitten zullen ze niet zo snel op jou overgaan, maar als het van recent is kunnen er nog enkele 'rondlopen' zie dat die niet op jou komen want jij kan wel lyme krijgen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .