Ga naar inhoud

2 voedsters van 14 weken plassen en poepen in huis


rosalina

Aanbevolen berichten

Hallo wij hebben 2 vrouwtjes van nu 14 weken en zij mogen los rondlopen in huis.

Eerst lag er hier en daar wel eens een keuteltje welk wij dan weer in de kooi gooiden maar sinds het weekend is het aantal keuteltjes enorm en nu plassen ze ook in huis.

Ze hebben in de kooi nog geen vaste plek waar ze plassen en/of poepen.

We hebben nog een 2e bak in de kamer staan en daar poepen en plassen ze af en toe ook wel in maar ze gebruiken de kamer dus helaas ook als hun toilet.

Daarnaast rukken ze ook behang van de muur en knagen op bepaalde dingen (we hebben ze al appelboom takken etc gegeven)

Tips zijn heel heel erg welkom want anders moeten ze snachts of als we niet thuis zijn hun kooi in. Buitenkooi is bijna klaar dus daar gaan ze dan ook in. Vind het echter leuk als ze bij ons in huis kunnen zijn en loslopen

De dames hebben tot nu toe 2 x met elkaar 'gevochten' maar uurtje erna liggen ze weer naast elkaar.

Het zijn geen zusjes

Oh en tip hoe vlekken uit houten vloer te krijgen zijn ook welkom!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat ze eerst wel zindelijk waren, denk ik toch het eerst aan puberen, ze gaan hun territorium bepalen.

Sloopgedrag is altijd lastig, zeker als je er niet bij bent, ik zou ze toch wel een een ren doen hoor, en dan daar sloopspeelgoed en een toilet geven, zo kunnen ze eerst bezig met het "goede gedrag" je kunt een paar weken later opnieuw steeds meer ruimte bieden.

Let wel op met 2 voedsters, als er geen goede rangorde komt, kan het heel makkelijk fout gaan met vechten.

Misschien is de onzindelijkheid juist wel een andere manier voor hun, om te uitten dat ze niet bij elkaar willen zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Rosalina,

Hoe vervelend het ook is...ik denk dat je er niet aan ontkomt (als je een schone, droge vloer wilt houden) om ze toch even in hun vrijheid te beperken. Het is belangrijk dat ze eerst in hun kooi de plasbak gaan gebruiken. Naar mijn mening kun je daarvoor het beste alleen in de plasbak bodembedekking doen en de rest van hun verblijf kaal laten. Ze plassen het liefst op een absorberende bodem, vandaar. Verder is het ook aan te raden hun hooiruif/bal boven de plasbak te hangen. Valt er dan wat hooi valt dat keurig in de plasbak en creëer je iig geen tweede plasplek. Uiteraard kunnen ze niet de hele dag in hun kooi gehouden worden, maar als je ze uit de kooi laat probeer het dan in de ren en gedurende kortere periodes, bijv. steeds een half uur. Ik zou ze ook zeker na het eten niet direct vrij laten rondlopen. Mocht er iets naast de bak gaan dan uiteraard goed schoonmaken, en je kunt de keutels en het keukenpapier waarmee je de plas hebt opgedept in de plasbak leggen. Mocht je merken dat ze nu in de kooi (en ren) wel zindelijk zijn dan kun je steeds wat langer laten lopen. Uiteindelijk is dat natuurlijk wel het allerleukste (voor de dieren en jezelf). Tja dat geknaag aan meubelen/kabels enz. blijft lastig te voorkomen. Ondanks wat ik hier allemaal aanbied aan speelgoed/knaagmateriaal zijn er ook al meerdere dingen gesneuveld. Maar bijvoorbeeld een kartonnen doos met een gat erin is iets wat vaak gewaardeerd wordt en de wilgentunnels vallen meestal ook in goede aarde. Maar het kan natuurlijk heel goed zijn dat de hormonen bij de dames aan het opspelen zijn en dan is het heel lastig (zo niet onmogelijk) ze zindelijk te krijgen/houden, wat je ook doet. Castratie is sowieso toch echt aan te bevelen (wanneer ze daar klaar voor zijn). Succes iig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .