Ga naar inhoud

Snot ?!


Felicia

Aanbevolen berichten

Daarstraks neem ik één van mijn nijntjes vast en zie dat er witte snotachitge ding uit zijn neusgat komt. Zijn voorpoten waren ook helemaal besmeurd.

Dan neem ik een ander nijntje vast die ook in de groep zit en hupla ook witte ding uit zijn neus !

In die loslopende groep zitten een 10 konijnen en 2 cavia's. Besmettelijk voor cavia's?

In de ren zitten hokken waar andere konijnen inzitten, komen nooit in contact met de andere, maar kunnen de bacterien zo doorgeven worden?

HOE IS SNOT TE HERKENNEN? Ik zie ook dat het rammetje een beetje vermagerd is ..

En als ze snot hebben, wat is het beste dat ik kan doen?

Morgen naar de DA bellen sowieso .. !

Maar ik bedoel, als ze snot hebben, moet ik ze laten helpen? Of de lijdensweg besparen en laten inslapen :( :( :(

die groep van 10 konijntjes heb ik sinds 2008, zijn onderling allemaal familie (onverwachte nestjes van heel lang geleden)

Ik zie ze één voor één allemaal doodgraag! Zijn mijn echte knuffelbeesten, ken hen karakter één voor één, geen één ander konijn kan aan hun tippen :(

als ik aankom met eten of niets, staan ze daar allemaal op hun pootjes omhoog.

Ik had jaren geleden (2009) ook een konijntje met snot, die zat binnen en elke dag AB toedienen met een spuit, na maanden is hij dan toch zomaar overleden snachts..

Dan denk ik, KAN SNOT WEL GENEZEN WORDEN ??? !!

En als het chronisch is, wat dan?!

z'n moeilijke keuze ..

EN WAT KAN IK NU (MORGEN) AL DOEN OM ZO MIN MOGELIJK BESMETTINGEN TE LATEN? ZODAT DE ANDERE NIJNEN HET NIET KRIJGEN ..

WAAROM MOET ME DIT NU OVERKOMEN! IK DIE ZO GOED VOOR MIJN NIJNTJES ZORG :( :( :(

Graag tips en wat het beste is voor de nijntjes ..

aangepast door Evee
schelden is niet nodig.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Rustig joh, rustig maar.

Geen paniek en schreeuwen en schelden is ook niet nodig.

Zo erg is het nu ook weer niet en je hoeft ze zeker niet in te laten slapen.

Het zijn inderdaad wel symptomen van snot en het is besmettelijk zo ver als een konijn niest. Dus alles wat nu nog snotvrij is zou je 2 meter ruimte tussen kunnen houden voor de zekerheid. Ook via drinkwaterbakjes en zo kan het overgedragen worden.

Het lijkt me inderdaad verstandig morgen de dierenarts te bellen.

Inderdaad wordt er vaak gewerkt met een spuitje antibiotica, zelf ken ik duplocilline maar dat hoefde gelukkig niet iedere dag maar om de dag. Jammer dat je daar eerder geen resultaat van had, ik weet niet welke antibiotica je toen spoot?

Snot kan zeker wel genezen worden, veel mensen hier op het forum hebben konijnen die snot hebben gehad maar daar doorheen geholpen zijn met orale toediening van anti-biotica of met een spuitje zoals jij het kent.

Zelf heb ik op het moment ook konijnen met snot, het is gelukkig bijna over. 1 Heeft het echt maar heel kort gehad, de andere 2 gaan nu na een week of 4, 5 ook al heel erg de goede kant op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hoeft inderdaad niet te panikeren. Snot kan worden genezen, even naar de da en dan heb je zoals Lonja zegt oftwel antibiotica die je oraal toedient of die je inspuit. Mijn konijnen hadden onlangs snot en zijn er allemaal netjes van genezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet dat ik niet moet panikeren, maar je weet niet wat dat is .. mijn lieve kleine nijntjes :(

vandaag heb ik ze in twee groepen verdeeld, 5 voedsters samen (die hebben tot nu niets) wel met AB begonnen

de twee rammen (zoon en vader), en vooral de vader is er het ergst aan toe.. Hij is de enigste met witte snot, tranende ogen, vermagerd en een 'ontstoken' vulva, weet niet hoe dat noemt :P?. Hij is ook de oudste, dus vrees een beetje voor mij.

Nu, tussen alle hokken is meer dan 2 meter,

Als ik eten geef, mag ik geen één konijn aanraken? En als ik dat wel doe, moet ik altijd volledig van kledij wisselen? En handen wassen?

woensdag kan pas de DA komen, ondertussen ben ik begonnen met AB dat ik thuis nog heb liggen voor een noodgeval.

de ren waar de besmette konijnen zaten ga ik straks volledig uitkuisen en ontsmetten z'n 10x. Zodat ik zeker zeker ben!

Ik wil geen één konijn verliezen ..

En ja jullie zullen als tip geven elk konijn apart, maar daar heb ik spijtig genoeg geen genoeg hokken voor.

Ik heb op terras wel een flat met 9 hokken, supergroot, maar daar zitten al andere konijnen en die wil ik zeker niet besmetten.

Hopelijk zijn de andere konijnen in de hokken die in de ren staan niet besmet !!!! Ik hoop het zo ..

@Manon24: ik hoop dat mijn nijntjes ook allemaal genezen.

kan ik misschien dinges geven die hen sterker maken?

Paardenbloemen? Gras?

hooi hebben zo continu, misschien kan ik andere groenten geven die beter zijn?

Vandaag zullen ze spinazie krijgen en wortelen met loof. en natuurlijk hun korrels.

Het zal niet eenvoudig zijn, maar ik ga mijn uiterste best doen!

en toen ik een konijn vast hou, dan voel én hoor ik een 'gerochel' en geruis.

Al dikke dank u !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt me prima zo alleen zou ik niet zelf zo maar AB gaan geven. Straks stelt de DA een andere AB voor en dan kan je deze niet meer gebruiken later omdat je resistente bacteriën hebt lopen kweken doordat ze een beetje van deze AB hebben gekregen. Ik bedoel, weet je zeker dat je de juiste hebt? Orale AB of een spuitje?

Ik vind het wel een beetje vreemd dat je pas woensdag terecht zou kunnen, het heeft toch wel enigszins haast aangezien snel starten met de behandeling wel goed is. Ook als ik hoor hoe die ram eraan toe is dan is dat toch wel laat om er pas woensdag naar te laten kijken. Bedoel je dat de ram een ontstoken geslachtsdeel heeft? Een penis heet dat dan bij een mannetje.

Ik denk niet dat mensen zullen zeggen elk konijn apart hoor. Wat al besmet is kan prima samen en wat schoon is ook, als het maar kan qua karakters en geen onderlinge problemen geeft dan is dat prima.

Natuurlijk mag je je konijnen wel aanraken, ik zou alleen de snot niet aanraken en je handen even wassen voor je van de vieze groep naar de schone groep gaat.

Dingen die je ter ondersteuning kan geven zijn zilverwater, dat kreeg ik zelf ook als tip en gebruik ik nu ook maar voor de zekerheid.

Lekker groenvoer eten is altijd goed voor konijntjes :) Dus gewoon lekker die paardebloemen en zo geven.

Ook echinacea is weerstandsverhogend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie toch dat ik niet wist hoe het geslachtsdeel van een ram noemt, dus blijkbaar gewoon 'penis'. Omdat dat bij een voedster 'vulva' is, dacht ik ook z'n raar woord :P

Oke, je stelt me een beetje gerust dat ik ze toch kan vertroetelen.

Er zaten 2 cavia's bij, kunnen zij dat ook krijgen?

Pff, en net gedaan met de ren uit te kuisen en al is ontsmet, amai veel werk.. Maar het is het zeker waard.

In de ren zaten nog 2 oude hokken en die heb ik weggegooid. En de twee nieuwe hokken heb ik ontsmet en buiten de ren gezet. Alle speeltjes en beertjes gekuist en in de was de knuffels.

Ik had een baal hooi & stro in de ren, kunnen daar de bacteriën ook opzitten?

Morgen komt de DA, het is omdat mijn vader er niet bij mag zijn, anders gaat hij weer zagen van ' ik zal ze allemaal in de pan zetten' .. Hij vindt dat konijnen al duur genoeg zijn.. Omdat ik er ook wel redelijk veel heb. Gelukkig staat mama aan mijn kant en helpt ze me stiekem :P

En ik heb de groep in 3 gesplitst. De moeder met haar 4 dochters.

Een vader en zijn zoon. En dan nog 1 voedster alleen. Omdat zij er ook erg aan is en een asociaal geval is :P zij zit liever alleen, dan heb ik al opgemerkt in de ren. Ze zit altijd alleen. (Vroeger bij haar vorige eigenaars heeft ze nooit een vriendje gehad en nooit aandacht gekregen, en je zit jammer genoeg dat ze een beetje 'wild' is). En dan de twee cavia's samen.

Ik hoop dat ik binnen een maand of twee (als iedereen genezen is) ze terug samen kan zetten. Ze zijn echt z'n hechte groep ..

DIKKE MERCI DAT JE ME TOCH AL GERUST GESTELD HEBT !

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Lonja: Wat is zilverwater? En waar kan je dit vinden/maken? Ik heb geen flauw idee wat dat is.

En die soort bloem, mag ik daar alles van geven? Of alleen de bloem, stengel..?

@Sonja1990:De AB die ik thuis heb liggen is 'baytril. Is voor konijnen en duiven. Misschien ja, moet ik dat niet geven en eerst de DA laten kijken. Maar wou alleen goed doen .. De DA zei dat Baytril voor alles goed is ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen met snot krijgen meestal enfloxoral ab. Daarna doxoral als enflox niet werkt en ander duplo. Ik zou nooit zelf met ab rommelen zonder DA advies, ik zou ze gebeld hebben om te overleggen...idee voor volgende keer ;)

Baytril schijnt ook heeel erg vies te smaken :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .