Ga naar inhoud

Teveel/teweinig of goed?!?!


BambiexDiddle

Aanbevolen berichten

Heeejj

Ik heb sinds pas 2 lieve konijntjes het zijn dwergjes (zeiden de mensen waar ik ze kocht) maar dit zijn mijn 1e konijntjes maar ik weet dus niet of ik ze goed voer .

Dit geef ik ze : S ochtends wat gemengdvoer 2nqh6l0.jpg foto met hoeveelheid ^

S middags rond 15:00 dit

voy62c.jpg

en s avond dat ook rond 20;00 .

en nartuurlijk onbeperkt vers hooi en water .

Af en toe mogen ze op het gras.

Dit zijn mn konijnen (ook gwn kleine)

14yc1lt.jpg

dit is hun hok ( ze kunnen dus gewoon bewegen en enzo dat ze ook soort afvallen van rennen en niet alleen zittenqq

28gqwpu.jpg

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen x

xx mij en Bambie en Diddle

ps. ze zijn ongeveer 3 tot 4 maanden x

aangepast door BambiexDiddle
Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij zijn het geen dwergjes, maar vrij normale rasloze konijnen. Dat gemengde voer zou ik weggooien en een konijn mag geloof ik 25 gram biks per kilo per dag. Je moet hierbij uitgaan van hoeveel kilo ze als volwassene gaan wegen. Volgens mij zou ik jouw konijnen samen 50 tot 75 gram per dag geven, maar ik zou er groenvoer bij geven en dat geef jij geloof ik (nog) niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen hebben de neiging om alleen het lekkers te eten bij gemengd voer, waardoor ze niet genoeg essentiele voeding binnenkrijgen. Het is daarom handiger om alleen die groene staafjes te geven.

Groenvoer mogen ze, maar je moet het wel een beetje opbouwen zodat ze er aan kunnen wennen. Als je dat niet doet kunnen ze diarree krijgen en dat kan gevaarlijk zijn. Dus steeds met hele kleine beetjes beginnen en dan opletten of ze geen rare/natte keutels krijgen. Zoals de keutels gewoon hetzelfde blijven mag je steeds een beetje meer geven. Hier kan je veel informatie vinden en ook een lijst met wat ze allemaal wel en niet mogen hebben:

http://www.bunnybunch.nl/konijnen/voeding/

Wat hebben jullie trouwens een superleuke ren bij het hok gemaakt! Heel fijn dat jullie de konijnen wat meer ruimte willen geven. Misschien zou je er nog een extra stukje bij kunnen maken (volgens mij past dat nog wel aan de linkerkant?). Mensen hier proberen hun konijnen meestal minimaal twee vierkante meter ruimte te geven per konijn, zodat ze lekker kunnen rennen ook.

Zijn je konijnen mannetjes of vrouwtjes?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Oke maar mijnde eten eigenlijk alles van het gemengde voer .. de biksjes wat erin zitten net zo goed .. maar als het minder goed is stop ik nartuurlijk :) het beste voor de konijntjes

Haha nou eigenlijk past daar ook niks bij want daar zit de buitendeur en als we die open doen past het nu precies.. anders zou die tegen de ren aan komen :P

Maar we hebben ook een gras veldje en ze vinden het daar ook superleuk om helemaal uit hum dak tegaan :)

2 gecastreerde mannetjess ..

aangepast door BambiexDiddle
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is beter gecastreerd dan niet gecastreerd volgens mij. Als je het op langere termijn goed wilt zien gana kun je het best 2 vrouwtjes koppelen volgens mij. Er zijn hier mensen die daar veel meer van weten dan ik. Misschien kan je de zoekfunctie eens gebruiken.

De beste combi is een gecastreerd mannetje en een vrouwtje. Alle andere opties gaan vaak (bijna altijd?) fout.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk wel een beetje uit met gras, ze zijn nog klein en hun darmpjes kunnen daar niet goed tegen. Als ze nu teveel gras eten gaat dat niet goed.. Dus rustig aan opbouwen of niet.. Meningen zijn daarover verdeeld.

Je zorgt goed voor ze! En wat een schatjes zijn het :) veel plezier met ze!

Dankjee x Ja ik bouw het gras eten ook rustig op . :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef al 5 jaar aan mijn konijn gemengd voer, dus daar is niks mis mee. Hij is niet dood, hij leeft nog. Hij is 5 jaar oud , bijna dan. Ik heb ook wel gelezen dat gemengd voer slecht is, maar ehmm ? Ik geef het al 5 jaar aan Coco, mijn konijn, en hij doet het prima. Soms af en toe een appeltje, en onbeperkt hooi & water, en ook wel gras, vindt ie heerlijk !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef al 5 jaar aan mijn konijn gemengd voer, dus daar is niks mis mee. Hij is niet dood, hij leeft nog. Hij is 5 jaar oud , bijna dan. Ik heb ook wel gelezen dat gemengd voer slecht is, maar ehmm ? Ik geef het al 5 jaar aan Coco, mijn konijn, en hij doet het prima. Soms af en toe een appeltje, en onbeperkt hooi & water, en ook wel gras, vindt ie heerlijk !

Het is niet dat omdat je iets al een poosje doet en je niet doodvalt, er niets aan de hand is. Denk bijvoorbeeld maar aan roken, of overgewicht hebben. In eerste instantie ga je daar ook niet dood van, maar of het ook goed is? Dat is wat helemaal anders.. Natuurlijk vergelijk ik nu even appels met peren, maar je begrijpt vast wel wat ik bedoel.

Ik denk niet dat gemengd voer per definitie slecht is indien alles opgegeten wordt. Als de samenstelling (voedselanalyse) dan ook nog eens goed is zie ik het probleem zelfs niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is niet dat omdat je iets al een poosje doet en je niet doodvalt, er niets aan de hand is. Denk bijvoorbeeld maar aan roken, of overgewicht hebben. In eerste instantie ga je daar ook niet dood van, maar of het ook goed is? Dat is wat helemaal anders.. Natuurlijk vergelijk ik nu even appels met peren, maar je begrijpt vast wel wat ik bedoel.

Ik denk niet dat gemengd voer per definitie slecht is indien alles opgegeten wordt. Als de samenstelling (voedselanalyse) dan ook nog eens goed is zie ik het probleem zelfs niet.

Ja ik geef toe, mijn konijn eet alleen de lekkere dingen eruit, maar als hij echt trek heeft, eet ie ook gewoon de brokjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien ben ik hier inderdaad overdreven in hoor, maar ik snap niet waarom je gemengd voer zou moeten geven als je ook een goede biks kunt geven. De variatie kun je immers bieden door groenvoer te geven en de biks is dan aanvullend om te zorgen dat het konijn alle benodigde voedingsstoffen binnen krijgt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn is nu gemengd voer gewend, dus als ik opeens overstap naar dat andere, en ja, die biks vindt ie niet te vreten ! Ja ik weet het, mijn schuld, hij eet alleen het lekkere. Maar, hij is niet dik. En krijgt af en toe wat groenvoer, kleine stukjes appel, kleine stukjes banaan etcetc. ;s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou als ik jou was ook over gaan op ander voer.

En een tip.: beetje oppassen met fruit, zitten veel,suikers in en vooral banaan moet met mate gegeven worden.

Hier krijgen ze eens per week een paar mini hapjes hahah.

Je kan het beste lekker witlof, andijvi enzo geven.

Er is een lijst bij de topic ' veilige en giftige planten '. En daar kan je zien wat ze mogen hebben en wat kuist niet.

Veel plezier met je nijntjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik geef toe, mijn konijn eet alleen de lekkere dingen eruit, maar als hij echt trek heeft, eet ie ook gewoon de brokjes.

Ik geef het dan S ochtends ... maar omdat het niet zop veel is is het binnen paar minuuten op ,.. De brokken net zo goed , en als er wat blijft liggen dan zijn het van die graan dingetjes ,,, maar de biksjes in het gemengd voer eten ze net zo goed :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn is nu gemengd voer gewend, dus als ik opeens overstap naar dat andere, en ja, die biks vindt ie niet te vreten ! Ja ik weet het, mijn schuld, hij eet alleen het lekkere. Maar, hij is niet dik. En krijgt af en toe wat groenvoer, kleine stukjes appel, kleine stukjes banaan etcetc. ;s

Dan moet je het voer mengen en even later alleen het voer (dus géén gemengd voer) geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou als ik jou was ook over gaan op ander voer.

En een tip.: beetje oppassen met fruit, zitten veel,suikers in en vooral banaan moet met mate gegeven worden.

Hier krijgen ze eens per week een paar mini hapjes hahah.

Je kan het beste lekker witlof, andijvi enzo geven.

Er is een lijst bij de topic ' veilige en giftige planten '. En daar kan je zien wat ze mogen hebben en wat kuist niet.

Veel plezier met je nijntjes

Ja ik weet het, daarom af en toe. En ik heb dat topic al door gelezen om te kijken want mijn konijntje allemaal mag. Ook gekookte witlof of niet? :D x

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik weet het, daarom af en toe. En ik heb dat topic al door gelezen om te kijken want mijn konijntje allemaal mag. Ook gekookte witlof of niet? :D x

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat gekookte groente niet goed is... Maar dat weet ik niet helemaal zeker!

Je kan het beter rauw geven! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .