Ga naar inhoud

Konijn echt tam maken


Bunnybest

Aanbevolen berichten

Hey!

Mijn konijn is echt een superlief huisdier:D Hij gaat vaak tegen me aan liggen, languit en zn oogjes half gesloten. Heel vaak voelt hij zich enorm op zn gemak. Maar dat is niet altijd zo. Hij moet eerst heel lang aan me wennen voordat hij zich ontspant (dat is natuurlijk ook logisch). Soms is hij gewoon heel erg bang. Ik weet niet waarom. Als ik hem wil aaien rent hij steeds weg met zijn ogen wijd opengesperd. Dan schrikt hij telkens van mn hand, terwijl ik hem toch heel rustig benader. Hij is nog niet helemaal tam. Heeft iemand tips om te zorgen dat hij mij vertrouwd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zal tijd kosten waarschijnlijk, zo te horen heeft je konijn het al behoorlijk naar z'n zin bij je. Konijnen zijn ook prooidieren waardoor ze van nature gewoon wat schrikkerig zijn, dat heeft niet zoveel te maken met tam-zijn of niet. Denk maar aan paarden, die kunnen ook ineens op hol slaan omdat er een vogel uit de struiken vliegt ineens ofzo. Volgens mij moet je gewoon lekker doen wat je nu doet.. rustig zijn, zo min mogelijk oppakken, uit je hand laten eten, van voren ipv van boven benaderen enzovoort. Komt vast goed!

Link naar reactie
Delen op andere sites

een konijn laten vertrouwen kan best wel even duren (maar bij jou ben je volgens mij al best ver), het belangrijkste is om hem niks te dwingen ook kan je veel met hem praten zodat hij aan jou went en als je op de grond gaat liggen/zitten ben je minder groot en kom je minder bedreigend over.

aangepast door nini
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zal tijd kosten waarschijnlijk, zo te horen heeft je konijn het al behoorlijk naar z'n zin bij je. Konijnen zijn ook prooidieren waardoor ze van nature gewoon wat schrikkerig zijn, dat heeft niet zoveel te maken met tam-zijn of niet. Denk maar aan paarden, die kunnen ook ineens op hol slaan omdat er een vogel uit de struiken vliegt ineens ofzo. Volgens mij moet je gewoon lekker doen wat je nu doet.. rustig zijn, zo min mogelijk oppakken, uit je hand laten eten, van voren ipv van boven benaderen enzovoort. Komt vast goed!

ow ik heb genoeg tijd :D. Wat houdt 'tam' nou eigenlijk in?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ow ik heb genoeg tijd :D. Wat houdt 'tam' nou eigenlijk in?

Tja dat is een beetje een semantisch debat. Er is natuurlijk wel een woordenboekdefinitie (http://www.vandale.nl/opzoeken?pattern=tam〈=nn), maar uiteindelijk is het vooral een beetje hoe je daar zelf invulling aan geeft. Het is ook niet iets wat een dier wel/niet is, er zijn best gradaties. Er zijn dieren in het wild die uit de hand eten als ze flink honger hebben.. maakt dat ze tot compleet tamme dieren? Neuh.. en omgekeerd zijn er hier op het forum zat mensen met konijnen die gewoon niet graag aangehaald worden en de hele dag lekker hun eigen ding doen. Zijn dat compleet wilde konijnen? Neuh..

De belangrijkste vraag is hoe jij en je konijn gelukkig kunnen zijn, ook samen. Volgens mij hebben jullie al heel veel erg leuke momenten, heerlijk toch!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja dat is een beetje een semantisch debat. Er is natuurlijk wel een woordenboekdefinitie (http://www.vandale.nl/opzoeken?pattern=tam〈=nn), maar uiteindelijk is het vooral een beetje hoe je daar zelf invulling aan geeft. Het is ook niet iets wat een dier wel/niet is, er zijn best gradaties. Er zijn dieren in het wild die uit de hand eten als ze flink honger hebben.. maakt dat ze tot compleet tamme dieren? Neuh.. en omgekeerd zijn er hier op het forum zat mensen met konijnen die gewoon niet graag aangehaald worden en de hele dag lekker hun eigen ding doen. Zijn dat compleet wilde konijnen? Neuh..

De belangrijkste vraag is hoe jij en je konijn gelukkig kunnen zijn, ook samen. Volgens mij hebben jullie al heel veel erg leuke momenten, heerlijk toch!

Wow die moeilijke woorden kende ik nog niet :P Maar ik snap het punt wel hoor. Ja dat is waar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .