Ga naar inhoud

Hoelang fles bij geven?


LiesbethBlacky

Aanbevolen berichten

Beste iedereen!

Zoals jullie weten, zit ik met 8 baby konijnen.

Sinds dag 3 heb ik er een deel moeten bijvoeden (slechts eentje heeft praktisch nog niet geflest).

Ondertussen zijn ze 4 weken oud geworden en allemaal mooi rond en gezond ;) Oef oef!

Maar, mijn vraag is nu, hoelang zal ik ze fles blijven aanbieden?

Ik vond op het internet wel dat jongen tot 7 weken, soms langer, bij mama konijn drinken.

Mama geeft nog wel melk hoor, veel zal het alweer niet zijn als ik zie hoe uitgehongerd ze zich soms op de fles storten, maar ze geeft gelukkig nog wel.

Ze drinken niet elke dag dezelfde hoeveelheid.

De ene keer sta ik 4x melk bij te maken, krijgen ze maar niet genoeg (en zit ik aan een maxium van 240ml verdeelt over 6 tot 7 jongen), de andere keer is 50ml op een dag voor allemaal meer dan genoeg en moet ik het weer weg gooien na 24u.

Ze eten allemaal reuze goed.

Ze eten elk toch zeker een soeplepel biks, veel hooi (wat een knagertjes toch!), ze lusten dolgraag vers gras en paardenbloem, weegbree, ...

Elke dag krijgen ze ook groenvoer in de vorm van witlof, andijvie, wortel (een mini schijfje per konijn, al luisteren ze niet naar de hoeveelheid en is het eerder die het snelste is die het meeste naar binnen werkt natuurlijk), brocolli (voed ik dagelijks bij, omdat ik gelezen heb dat het calcium rijk is en de babies best voldoende calcium binnen krijgen voor sterke botten... Ze krijgen niet overdreven ervan hoor, een piepklein roosje per konijntje en mama gaat dan ook nog lopen met wat brocolli natuurlijk), verse kruiden in de vorm van munt, melisse, tijm, salie, oregano, basielkruid, peterselie, dille, ...

Elke dag (vr)eten ze heel wat weg en ze groeien als kool (wie weet veranderen ze nog es in een bloemkooltje haha).

Op zich heb ik dus niet echt schrik voor ondervoeding.

Maar wat is nu zeker nodig om door te gaan ze de goede start te geven die ze zeker verdienen?

Hoelang moet ik blijven doorgaan ze fles aan te bieden?

Op zich stimuleert de fles ook hun drang om bij mama nog melk te gaan drinken natuurlijk. Als ik ze eerst fles aanbied en ze zijn daarna wat rustiger, laat mama ze graag nog es komen drinken.

Tegenover als ik ze geen fles aanbied (heb het één keer niet gekund, te moe en moest dus zelf gewoon gaan liggen), dan vallen ze mama aan en die wil dan natuurlijk niet voeden. Hoe ik me dus ook voel, tot nu toe zorg ik ervoor dat er altijd een flesje klaar staat, just in case.

Ik heb al geprobeerd of ze de melk vanuit een schaaltje / kommetje willen drinken, maar nee hoor... Dat wordt omgesprongen, pootje in gebaad, wat je maar kunt bedenken, zelfs in gekeuteld, maar je zal ze er niet van zien drinken (uiteraard vers, met wat keutels in zou ik het ook niet meer hoeven haha). Je ziet ze dan mooi dat neusje erin steken en ze halen er dus echt hun neus voor op en zouden het nog express om springen... Grr :P

Dat is dus zeker geen optie om ze bij te voeden. Melk komt voor hun uit een fles of tepel, niet op een schaaltje!

Ze drinken wél water mee uit mama's water kommetje en daar drinken ze zo te zien toch een redelijke hoeveelheid van.

Het is dus niet dat ze het niet kunnen.

Iemand tips / ideeën?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bijkomende vraag:

Zal ik een strak schema aanhouden van 's ochtends en 's avonds fles aan bieden of is het best oké als ik kijk hoe zij zich gedragen?

Ze laten wel merken dat ze zin hebben in melk, dus daar baseer ik me dan vaak ook op voor de hoeveelheid (komt er maar eentje aandringen, is het niet nodig 120ml te maken, want dan komen er toch maar max 3 drinken).

Het is zo dat mama hen niet graag laat komen drinken als zij te hongerig zijn... Als ze daarentegen eerst een beetje aan de fles hebben gezeten, vindt mama hen helemaal niet erg en merk ik ook dat ik bv de volgende voeding weinig tot geen kandidaten heb.

Zal ik er dan voor zorgen dat zowel 's ochtends als 's avonds een beetje voorzien is of beter alleen 's avonds als ze het grootste zin hebben in fles en dus ook het onrustigste naar mama toe zouden zijn?

Wat is voor hen het beste?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je konijntjes al goed eten , kan je mss het afbouwen? elke dag ofzo een beetje minder, dan zullen ze vanzelf wel meer knagen :)

Ik heb een vraagje:

Gaf jou moeder konijn genoeg melk dan ? Want ik heb vgm hetzelfde probleem maar niemand snapt t of geeft een vaag antwoord ;p

Kan ik mijn konijntjes dan ook bijvoeren, stel dat die moeder wel melk geeft maar niet GENOEG....??

ik zou als ik jou was gwn afbouwen met de melk, wil je mij ook ff een tip geven?? Ik loop nogal vast.. ;S

xsucces

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mama konijn gaf hier helemaal niet genoeg melk.

Op dag 3 zag het er zelfs naar uit dat 7 van de 8 het niet zouden halen.

Ik heb dus gelijk de DA gebeld, ben daar melk gaan afhalen en heb ze diezelfde dag nog bijgevoed.

Dag nadien waren het maar 5, dan 3, dan 1, dan dacht ik, ben ervan af, zal wel goedkomen met mama.

Maar mama konijn heeft al veel mee gemaakt en met ondergewicht en nu weer een ontsteking en snot heeft ze ondersteuning nodig.

Of je al dan niet bijvoedt... Goh ja, ik heb eveneens raad gekregen het niet te doen, de natuur zijn gang te laten gaan.

Het kan complicaties geven blijkbaar in de zin van de darmpjes die het niet aankunnen en alsnog de jongen sterven aan diarree oid...

Ik heb ervoor gekozen het wel te doen, gezien er toch steeds minstens de helft waren die gewoon géén melk kregen. Mama had niet genoeg.

Ze zijn er nog steeds alle 8 en super gezond.

Het is wel een hele klus en ik ben wel blij dat mama alsnog melk geeft, al is het niet genoeg.

Beter dat ze toch nog van mama ook krijgen.

Er zijn eveneens ook raadgevingen geweest af te wegen om desnoods de jongen apart te houden en alleen fles te geven om te voorkomen dat ze last krijgen van zowel melk van mama en poedermelk.

Hier hebben ze dus én fles én mama melk gekregen en tot op de dag van vandaag krijgen ze dat dus. Ik zie ze ook nog bij mama drinken hoor. Ze heeft alleen nog steeds niet genoeg. De jongen komen nog steeds enorm om de fles vragen.

Wat je in jouw geval moet doen, daar durf ik geen raad in te geven.

Ik heb zelf de stoute schoenen aangetrokken en ervoor gekozen ze in het nest te laten bij mama (welke mij enorm vertrouwde) en gewoon bij te voeden. Mama liet alles toe.

Ik denk dat ook het gedrag van mama iets is om af te wegen. Er zijn mama konijnen die hun babies verstoten als je elke dag aan hen frult. En je moet toch denken, je moet ze wel 2, misschien zelfs 3 of 4x per dag bijvoeden... Je moet kijken of ze goed plassen en keutelen, goed over buikje wrijven tot je merkt dat ze zelf kunnen plassen en keutelen.

Als mama er mega nerveus van wordt en straks haar jongen niet meer wil, sta je natuurlijk weer verder van huis.

Het is anders voeden als mama niet meer voedt (vaker per dag) en meer verzorging dat er dan inkruipt.

Als mama alles toelaat, zoals ze dat hier heeft gedaan, maakt het ook niet zovéél uit dat ze bv niet gelijk plassen. Even later liggen ze bij mama en likt deze ze gans schoon en zorgt dat ze geplast en gekeuteld hebben.

Daar heb ik hier veel chance mee gehad!

Eveneens denk dat je moet gaan kijken hoe de gezondheid van je mama konijn is.

Hier is de gezondheid van haar steeds in het gedrang geweest, wat mee heeft bijgedragen tot mijn keuze de jongen bij te voeden. Ik had niet het gevoel dat het de natuur was die zijn gang ging en aldus de zwakkere afvielen. Mama had niet genoeg. Mama uitgemergeld, ziek, gestresst, vanalles kortom.

Als mama konijn wél gezond is en op gewicht, selecteert ze normaliter zelf welke jongen 'mogen' overleven. Dat gaat meestal prima. De zwakkere sterven dan inderdaad en dat is altijd jammer!

Ook als je ze wél bijvoedt, kunnen er eveneens nog steeds jongen wegvallen natuurlijk, omdat ze te zwak zijn, omdat er wat mis is ... Om zoveel redenen :s

Er zijn veel pro's en veel con's.. De afweging moet je uiteindelijk zelf maken en bedenken of je er wel mee door wil gaan en de emotionele kant er ook bij wil / kan.

Met je DA overleggen kan ook helpen natuurlijk! Die kent je mama konijn ook goed en zal je kunnen adviseren of het in jouw geval aangewezen is wel of niet bij te voeden of de natuur zijn gang te laten gaan.

Jammer dat ik je ook niet meer kan helpen. Heb zelf eigenlijk op gevoel gehandeld en in overleg met de DA, goed geluisterd naar de verhalen hier.

Ook voor jou veel succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

wow , bedankt voor je verhaal ;D

ik ben begonnen met bijvoeden, en mams is hier ook niet helemaal gezond, niet besmettelijk ofzo, maar ze is wel aan t snotteren , zijn naar de DA gegaan en die heeft medicijn gegeven, dit is al 1 week geleden. Toch is mams nog aan t snotteren en aardig gestresst

hoevaak heb jij eigk bij gevoedt? want ik hoor verhalen over om de 3 uur.. ? is dat dan ook 's nachts om de 3 uur ? ik weet t niet zkr :s

nog echt bedankt en hopelijk lukt t bij jou nu ook !!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb maar één keer 3x op een dag gevoed, omdat het toen voor de jongen zo moeilijk was te drinken, ze zo weinig binnen kregen en mama toen helemaal niet goed in haar vel zat en die rust wel kon hebben. De jongen drinken hier ook trager van de fles dan ze drinken bij mama (wat héél gulzig is, moet snel gaan dan he). Dan waren ze dus ook enorm snel uitgeput en heb ik die dag gekozen ze een keer meer te voeden ipv langer aan te leggen om toch de hoeveelheid binnen te krijgen.

Zolang mama hier zelf melk heeft gegeven, heb ik maar 2x per dag gevoed verder.

Meer had geen zin, bolle buikjes = goed gegeten.

Van de fles zelf kregen ze nooit zo'n bolle buikje, maar mama voedde bij en dan stonden ze wel weer rond en konden ze er weer 12u tegen.

Voor zover ik weet, moet je alleen maar bij moederloze jongen of jongen waarvan mama niet verzorgd en niet zoogt, om de 3 à 4 u melk geven en wellicht om zelfde rede als ik toen die 3x per dag voedde. Kleine hoeveelheden in één keer, snel achter de rug, weer laten rusten (slaap is echt belangrijk die eerste weken, oververmoeide jongen worden te zwak om te drinken en gaan alsnog dood).

Als mama ze mee verzorgd, zou ik weer opteren om 2 x per dag, liefst voor of na de voeding van mama (ik koos ervoor, zodat de jongen rustiger bij haar dronken en mama het beter verdroeg).

Hier was het rond tussen 7 en 10u 's ochtends en 8 en 11u 's avonds (soms iets later) dat mama hen zoogde.

Dus om 7u 's morgens en rond 8u 's avonds ging ik aan de slag. Lukte het helemaal niet, jongen te moe of hadden ze net gegeten (ook al was het niet genoeg), wachtte ik toch nog een uurtje of 2. En dan dronken ze weer wel wat bij.

Ik heb er ook altijd naar gekeken dat diegene die al bij mama gegeten hadden en echt goed bol buikje hadden, niet aan te leggen.

Eentje hier heeft van in't begin geen fles gehad. Altijd ronde buik, 2x zo groot als de rest.

Waarom? Gohja, dat diertje deed het goed en wat is beter dan mama's melk he? De rest was zo plat, zo fragiel, je zag zo dat ze op sterven na dood konden liggen. Dus de gezonde nog es extra vermoeien, dat zag ik niet zitten.

Ik heb altijd alleen de zwaktsten er even uitgenomen, aangelegd, nagekeken en weer in het nest.

Ook voor warmte gezorgd bij het voeden die eerste 2 weken. Ze verteren voedsel om te beginnen erg moeilijk als ze het al koud hebben, koud voedsel geeft ook serieuze problemen (dus een tas met warm water ernaast om het flesje geregeld terug op warmere temp te krijgen).

In het nest is het lekker warm en liggen ze tegen elkaar aan (hoewel, jij hebt er maar 2, ik zou toch ook ff voelen of ze wel héél goed warm zijn!!) en buiten het nest om koelden ze echt wel snel af. Dus op een warm waterblaasje, handdoeken erover waar ze op of onder konden kruipen en het voeden ging dan veel beter. Duurde het zuigen toch es wat lang, hielp het een warm flesje (een gevuld aquarius flesje bv) op mijn schoot te leggen, handdoek erover en baby er even op laten warmen en dan zoog die gelijk weer goed verder.

Snel doorwerken per baby is toch ook wel aan te raden, in die zin van niet te lang zitten frullen, bekijken en wat nog meer.

Kijken dat alles klaar staat, je de baby in de goede houding kan vasthouden, flesje geven, buikje masseren, hoofdje desnoods nog es schoonmaken als het morsepot is :P En dan snel in de warme bak leggen dat ie kan gaan rusten.

Een kwartier met zo'n jong op schoot is echt véél te lang!

Eén keer had ik ook voor dat een jong toch niet zo denderend at... Paar dagen na elkaar was het telkens maar een beetje en toen had ik besloten dat jong als eerste te voeden, kort, weer terug te leggen en als de rest geweest was, dat jong nog es aan te leggen. Dus eigenlijk kreeg ie dan 4x fles in de zin van 2x in één aanleg beurt en dat heeft 'm wel opgeknapt.

Het is wel een heel gedoe en je merkt dat het een aanslag is op de jongen. Dus teveel gedoe, teveel gefrul hoeven ze zeker ook niet.

Dan gaat het drinken helemaal niet meer en worden ze te moe.

's Nachts is zeker en vast niet nodig!

Ik zou de ochtend en avond uren aanhouden, zolang mama ermee voor zorgt hoor.

Overdag slaapt mama en laat ze haar jongen gerust.

's Nachts is ook mama actiever, dus als ze dan toch wil voeden (misschien heeft ze momenteel ook even geen vast moment), gaat ze dat zeker 's nachts of in de vroege ochtend doen!

Ik zou na 10u 's morgens en voor 7u 's avonds eigenlijk niet gelijk naar de jongen toe gaan...

Zij slapen dan en mama heeft de rust ook nodig.

Zeker gezien je zegt dat ze ziek is.

Hou de buikjes goed in't oog ;) En de drinklust!

Als een jong verzadigt is van de melk van 't flesje, dat gebeurde hier voordat het buikje bol stond hoor, dan gaan ze heerlijk gaan smakken en zouden ze in slaap vallen met de fles nog aan de mond.

Als ze al van in't begin niet echt een drinklust hebben, hebben ze wellicht toch al eten bij mama gehad of zijn ze te moe. Dan heeft het geen zin aan te leggen, je maakt ze alleen vermoeider!

Ik zou tussen voeding 1 's ochtends zeker 4u tussen laten om te gaan controleren, maar dan moet je wel om 6u gaan voeden natuurlijk ;)

's Avonds is dat makkelijker... Als je twijfelt of mama toch niet genoeg bijvoed, kan je tijdelijk 3x voeden natuurlijk, maar dat zou ik echt goed spreiden (dag in 3 verdelen dus!! ) zodat er een goede regelmaat is.

Maar als het niet moet, hou het dan op 2x voeden ;) Minder stress is altijd beter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .