Ga naar inhoud

Eigenwijs??


Stampertje13

Aanbevolen berichten

Hallo mensen,

Ik ben nieuw op dit forum en heb al veel gelezen in het forum.

Fijn om zoveel belangrijke informatie en ervaringen te lezen. Wat ik al gelezen heb , heb ik gelijk gebruikt bij Stampertje.

Ik heb Stampertje nu een week in huis en heb ook een konijnentoilet in zijn hok staan.

Nu ben ik geduldig al zijn keuteltjes en plasjes in zijn wc aan het doen. Verder zet ik hem op zijn wctje als hij een keuteltje aan het leggen is. Verder heb ik de wc ook al verplaatst naar een andere hoek, maar meneer gaat dat gewoon ergens anders zitten poepen en plassen.

(Is hij nu gewoon eigenwijs of moet hij het nog leren?hij kijkt wel wat ik allemaal doe als ik zijn keuteltjes en plasjes in zijn wctje leg. )

Ik heb zijn hooiballetje bij het wctje gehangen en zijn etensbakje staat ook bij zijn wctje.

Hij heeft in het wctje ook andere bodembedekking dn in de rest van het hok. Ik heb hem in de rest van het hok ook bodembedekking liggen aangezien hij tijdelijk boven op de bench van onze hond staat. ( over een paar maanden verhuist Stampertje met mijn vriend en mij naar ons eigen huis. )

Verder loopt hij bij ons in de gang ook los en daar poept en plast hij niet van zich af.

Alleen in zijn bak dus.

Nu is mijn vraag: wat is ongeveer de tijd dar de meeste konijntjes erover doen om te leren dat ze in hun wctje moeten poepen en plassen?

Kan ik er verder nog aan veranderen?

Hebben jullie verder nog kleine tips voor Stampertje en mij?

Groetjes van ons.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm je zegt 'Hij heeft in het wctje ook andere bodembedekking dn in de rest van het hok' .. je zou eens kunnen proberen om behalve in het wctje gewoon geen bodembedekking te gebruiken. Bodembedekking is op zich niet nodig en misschien snapt hij het dan beter.

Let wel even op zijn hakjes, als hij wel nog buiten het toiletje plast en er veel in loopt op een harde bodem kan het haar/vel daar gaan slijten (sore hocks zijn dan een risico). Maar het zou heel goed kunnen dat hij nu gewoon denk 'ah bodembedekking' en gaat sassen. Zeker aangezien hij het niet in de gang enzo doet blijkbaar.

Succes ermee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou misschien meer als één toilet een uitkomst kunnen bieden?

Ons Rosalie heeft een bak waar ze op keutelt en plast, de grote boodschap zeg maar...

Dan heeft ze nog een bakje waar ze wel es een paar keutels in legt, maar alleen in plast als ik niet snel genoeg (naar haar zin) ben om de andere bak leeg te maken...

Ik zit hier ook nog met 8 jongen en die kunnen hun plasjes en keuteltjes nog niet ophouden en laten er overal wat vallen natuurlijk.

Maar het valt me op dat ze de laatste tijd voornamelijk dicht bij hun voerplaats erop los keutelen en de rest van het huis nog al tamelijk gespaard blijft.

Ze gaan nog niet speciaal zelf op de keutelbak om daar netjes te doen wat moet, maar er toch al naast (beter als verspreid over het huis haha).

Ik zou op zo'n kleine dingetjes letten...

Een bak waar Stamper graag de grote behoefte doet, kijken waar hij verkiest en die daar neerzetten, geregeld leegmaken (maar bijvoorbeeld niet elke keer uitwassen, geur erin houden).

Verder gewoon her en der waar je ziet dat er geregeld een hoopje bij elkaar ligt of toch een plasje, ook effe een toilet zetten, kijken of hij erop wil of niet.

Misschien ook nog ff bedenken als jullie straks verhuizen, dat het mogelijks weer van voor af aan kan beginnen.

Ons Rosalie is verhuisd van badkamer naar leefruimte en mevrouw heeft daar al de nodige keutels op de meest ondenkbare plaatsen laten vallen. Terwijl ze best wel een nette dame is hoor.

Nu is het weer aan het minderen, ze is wat gesetteld en er is niets meer veranderd in haar omgeving en verzorging.

Maar ik kan me zo inbeelden, als ik ze straks koppel met onze Blacky, dat ik weer het idee krijg dat ik omgeven ben door paashazen :P

Het is wel makkelijker weer af te leren als ze al gewend zijn op een toilet te gaan natuurlijk.

Misschien speelt de grootte ook een rol?

Ik merk bij ons Rosalie dat ze de grootste bak van allemaal het allerleukste vindt om haar behoefte op te doen, terwijl onze Blacky een bakje wil waar hij net in past en met één bakje komt meneer toe.

Terwijl mevrouw toch wel 3 bakken ter beschikking heeft.

De grootste voor de grote behoefte en de 2 andere voor als ze geen zin heeft op de grote te gaan (ze is heus niet moeilijk :P).

Ik merk aan de baby konijnen dat ze een voorkeur voor ondergrond hebben om op te keutelen.

Zo keutelen ze het meeste op het anti slip tapijtje en de handdoek waar ze op liggen soezelen. Ernaast vindt je net es een keutel omdat die aan je eigen schoen is blijven plakken en omdat ze simpelweg overal naartoe rollen :P

Ik heb niet het idee dat ze nog in het wild erop los keutelen. Maar op de handdoek en op de antislip mat, hebben momenteel toch echt wel de voorkeur voor de kleintjes (en ja, de etensbak, drinkenbak, wilgenmandje, kartonnen speeldoosjes en al wat eigenlijk een beetje niet als keutelplaats bedoelt is :D ).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm je zegt 'Hij heeft in het wctje ook andere bodembedekking dn in de rest van het hok' .. je zou eens kunnen proberen om behalve in het wctje gewoon geen bodembedekking te gebruiken. Bodembedekking is op zich niet nodig en misschien snapt hij het dan beter.

Let wel even op zijn hakjes, als hij wel nog buiten het toiletje plast en er veel in loopt op een harde bodem kan het haar/vel daar gaan slijten (sore hocks zijn dan een risico). Maar het zou heel goed kunnen dat hij nu gewoon denk 'ah bodembedekking' en gaat sassen. Zeker aangezien hij het niet in de gang enzo doet blijkbaar.

Succes ermee!

ja, dit is zeker iets!!

Ik deed in het begin ook hooi in de keutelbak voor ons Rosalie, maar eigenlijk was er zo op 't zicht dan niet veel verschil in keutel bak / hooi bak met als gevolg: ik kon elke dag haar hooibakjes weg gooien natuurlijk :(

Nu heb ik een duidelijk andere bedekking in de keutelbak en ik kijk goed naar de opstelling...

Dat waar oud hooi vanonder zit (ze graaft en knaagt graag terwijl ze haar behoefte doet), stro en snippers vanboven, dat aanziet ze nu als haar keutelbak.

In haar hooibak ligt nooit of te nimmer iets van stro of gazetpapier snippers bij (juist een heel blad papier vanonder zodat het er niet onderdoor valt, de hooibakjes hebben immers gaatjes).

Tegen dat ze keutelt in haar hooibakjes ,moet ik de keutelbakken nagaan, dan is er wat niet naar haar zin of ligt ie gewoon echt té vol (soms al na een dag hoor!!, maar da's omdat ze veel eet om haar babies te zogen, bij onze Blacky is dat helemala niet het geval hoor).

Ik kan me zo voorstellen bij ons Rosalie, als ik gans mijn keukenvloer een bedekking zou geven, alles onder plas en keutels van mevrouw zou liggen, want er is wel degelijk een klik van: bedekking: dan maar keutelen en plassen en ja, als er geen andere optie meer is, dan is ook het hooi een geschikte bodembedekking voor haar om te gaan keutelen en plassen. Ernaast, dat valt zelden mee. Dan moet ze al gestresst zijn.

Dit kan zeker wel iets zijn dat op jouw Stamper van toepassing is ;)

Eens uittesten zou ik zeggen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .