Ga naar inhoud

Hoe maak ik mijn konijn tammer? Hij is een beetje bang.


Jason

Aanbevolen berichten

Ik heb een bijna 3 jaar oud konijn Herman.

Ik heb hem sinds hij jong is.

Hij is wel vrij tam dat als hij de hele dag in de tuin heeft gezeten dat hij naar je toekomt.

Maar als ik de kooi open doe kruipt hij helemaal in het hoekje en kijkt hij wat angstiger uit.

Soms rent hij zelf zijn huisje in. Als ik de voerzak er bij pakt is hij minder bang.

Als ik hem dan op pak en op schoot neemt is hij eerst een beetje bang en blijft stil zitten.

Daarna doet hij wel vrij normaal en wilt hij door de kamer rond lopen.

Maar als ik hem weer op til om hen terug in de kooi te doen gaat hij tegen werken.

Hij wilt niks van andere mensen hebben en het lijkt alsof hij ook niet egt iets van mij wilt hebben.

Sinds kort voer ik hem maar 1x per dag omdat hij alleen de lekkere dingen tussen het voer weg haalt.

Maar hierdoor gaat hij elke ochtend stampen en aan de tralies trekken ookal heeft hij genoeg (minder lekker) voer.

Ik zou graag willen dat ik hem gewoon kan aaien zonder dat hij weg rent of zich gaat verstoppen.

En dat ik hem kan oppakken zonder dat hij tegen stribbelt en krabt.

Ik noem hem altijd bij zijn naam maar daar wilt hij niet egt naar luisteren.

Zijn er tips om onze band sterker te maken zodat we goeie vriendjes kunnen worden?

Ik zou hem namelijk niet weg willen doen want ik vind hem wel geweldig, en hij kan goed omgaan met mijn andere huisdieren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fout 1 is het optillen, hierdoor ziet hij jou als bedreiging dus word hij bang. Heeft je konijn een vriendje? Anders zou je een maatje voor hem kunnen zoeken die heel tam al is. Dan heb je kans dat je konijn het voorbeeld neemt. Als je hem niet meer optilt zal hij je sneller gaan vertrouwen. Je kan hem brokjes uit je hand laten eten, of hem los laten lopen en zelf er bij gaan zitten. Zo ziet hij dat je geen bedreiging voor hem bent. Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, konijntjes vinden het niet leuk om opgetild te worden. Ik probeer altijd zo te denken:

Als er een grote reus mij ineens op tilt zou ik dat leuk vinden?

Misschien zou je kunnen overstappen op ander voer, gemend voer is (volgens mij) minder goed dan gewoon biks.

Andere BB'ers kunnen je dar beter uitleg over geven.

Succes er mee :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij heeft altijd in een grote kooi geleefd met ratten en cavias.

Toen was hij een stuk tammer omdat zijn vriendjes ook tam waren en je kon egt zien dat hij gelukkig was.

Het ging heel goed zo samen hoor, we voerde ze ook apart. Ze wasten elkaar en sliepen tegen of op elkaar.

Toen was het optillen minder erg, maar het terug zetten was een drama.

Maar sinds al zijn vriendjes weg zijn is hij een stuk wilder geworden en is hij een beetje eenzaam.

Hij is wel altijd blij als mijn beste vriend langs komt met zijn ratten.

Sinds kort ben ik ook over gegaan op minder gemengd voer. Er zitten nog wel extra's in, maar een stuk minder.

Maar hij wilt die biks egt niet eten tenzei ik hem niks anders geef.

Maar dan zit ik weer met dat hij me in het weekend wakker maakt met lawaai omdat hij nieuw eten wilt.

En, als ik hem de tuin in wilt doen dan moet ik hem wel optillen.

Ik zal vanaf nu proberen hem zo min mogelijk op te tillen.

Maar hij staat op mijn kamer. Omdat hij optillen al niet leuk vond deed ik alleen zijn deurtje open in de hoop dat hij naar het kleine balkon wou gaan.

Maar als hij de tuin in moet moeten we de trap af dus heb ik geen andere keus dan hem op te tillen.

Ik zal binnenkort maar moeten kijken voor een buitenhokje dan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan hem loken in een transportbox, hierdoor hoef je hem niet op te tillen en heeft hij minder stress.

Het beste kan je hem overzetten door SS, of Hope Farms te mengen met het voer dat je nu geeft. Krijgt hij ook groente en hooi? Gemengd voer is zoiezo niet goed voor ze.

Ook zou ik met hem naar een opvang gaan en kijken voor een maatje. Hier kunnen ze helpen met koppelen.

Het beste is ex-ram met een voedster. Dan word hij een stuk gelukkiger. =)

aangepast door teddydwergx
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht dat gemengd juist goed was. Ik zal ook wel kijken voor nieuw voer.

Hij krijgt regelmatig hooi, maar ook het gras uit de tuin.

Ik heb tot nu toe al twee konijnen er bij gehad maar dat ging niet goed.

Omdat hij altijd met ratten of cavia's is omgegaan lijkt het alsof hij die sneller accepteerd.

Maar als het egt beter is zal ik voor een maatje kijken als ik een buitenhok heb geregeld.

Herman is niet gecastreerd, dat wou ik van de zomer doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hooi moeten ze 24/7 kunnen eten! Ik dacht eerst ook dat gemengd voer goed was, de DA heeft het me toen heel makkelijk uitgelegd. Als je een frikandel en broccoli op je bord hebt liggen. Wat eet je dan op? Het lekkerste natuurlijk. Dat doet je konijn ook. Wel kan je je konijn kruiden geven die je in de bunnybunch winkel kan bestellen of caviakruiden.

Waar heb je die andere twee konijnen vandaan gehaald? En heb je ze aan elkaar gekoppeld? Als dit niet zo is zou ik eerst een afspraak maken voor castratie, en nadat hij niet meer vruchtbaar is naar een opvang gaan en daar laten koppelen.

Hun helpen je erg goed, en zorgen er voor voor een goed vriendje!

Cavia's en ratten zijn geen vervanging voor een ander konijn. Ze kunnen niet communiceren, en het kan ook nog gevaarlijk zijn. Je konijn kan op ze stampen, en zelfs vermoorden.

Ik zal eerst hem laten casteren, dan een paar weekjes wachten tot hij niet meer vruchtbaar is. In de tussentijd kan je zoeken naar een groot hok waar hij gelukkig kan leven, en dan naar de opvang voor een maatje! =)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef hem elke dag wat hooi. Nu wel meer sinds ik hem maar 1x per dag voer.

Maar ik geef hem ook vaak restjes sla of wortels.

24/7 doe ik niet meer omdat ik achteraf heel veel moest weg gooien.

Op het houden van ratten en cavia's heb ik vrij veel kritiek gehad.

Maar zelfs op school (Mbo Dierenverzorging) keken ze er raar van op dat het goed ging.

Ze waren zelfs beste maatjes. Herman was net de vader die iedereen waste. En omdat hij het grootst was sliep iedereen tegen hem aan.

De ratten sliepen zelfs welleens achter zijn oren omdat dat lekker warm was (:

Tot zover ik weet wilt hij niks met konijnen te maken hebben. Hij komt van een kinderboerderij met konijnen maar hij zat het liefst alleen.

En als de ratten van mijn vriend door de tuin lopen huppelt Herman er graag achter aan en gaan ze samen zonnenbaden.

De twee andere konijnen kwamen van een asiel en van de kinderboerderij, maar die heb ik achteraf weet terug moeten doen.

Ik heb wel een paar maand terug geprobeerd om hem te laten koppelen met gecastreerde/gesteraliseerde konijnen bij een kennis, maar dat lukte ook niet egt.

Dus het beste is nu

- Een buitenhok regelen

- Gezonder voer

- Castreren

- Een vriendje?

Ik zal hem ook minder optillen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef hem elke dag wat hooi. Nu wel meer sinds ik hem maar 1x per dag voer.

Maar ik geef hem ook vaak restjes sla of wortels.

24/7 doe ik niet meer omdat ik achteraf heel veel moest weg gooien.

Op het houden van ratten en cavia's heb ik vrij veel kritiek gehad.

Maar zelfs op school (Mbo Dierenverzorging) keken ze er raar van op dat het goed ging.

Ze waren zelfs beste maatjes. Herman was net de vader die iedereen waste. En omdat hij het grootst was sliep iedereen tegen hem aan.

De ratten sliepen zelfs welleens achter zijn oren omdat dat lekker warm was (:

Tot zover ik weet wilt hij niks met konijnen te maken hebben. Hij komt van een kinderboerderij met konijnen maar hij zat het liefst alleen.

En als de ratten van mijn vriend door de tuin lopen huppelt Herman er graag achter aan en gaan ze samen zonnenbaden.

De twee andere konijnen kwamen van een asiel en van de kinderboerderij, maar die heb ik achteraf weet terug moeten doen.

Ik heb wel een paar maand terug geprobeerd om hem te laten koppelen met gecastreerde/gesteraliseerde konijnen bij een kennis, maar dat lukte ook niet egt.

Dus het beste is nu

- Een buitenhok regelen

- Gezonder voer

- Castreren

- Een vriendje?

Ik zal hem ook minder optillen.

Cavia's en ratten kan natuurlijk goed gaan, maar die kans is heel erg klein. Daarom is een konijn + konijn het beste.

Je kan ochtends het hooiruif helemaal vol doen, en kijken hoeveel hier uit is de volgende ochtend. Zo kan je een beetje gaan uitzoeken hoeveel hij per dag eet.

Dat is inderdaad het beste!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik zou hem niet zo vaak oppakken. Daar wordt jullie band niet beter van.

En je konijn moet echt altijd hooi hebben, dat is het allerbelangrijkste eten voor je konijn!

Het kan helpen als je meerdere keren per dag wat hooi geeft.

Als je namelijk 1 keer heel veel geeft, dan vindt je konijn het na een paar uur misschien niet meer zo lekker.

Heb je een hooiruif, anders loopt het konijn erover heen en laat het hooi liggen!?

De konijnen die je hebt gehad om te koppelen, waren dat rammetjes? Want rammetjes gaan vaak vechten als ze niet gecastreerd zijn.

Het beste is dat je je konijn laat castreren en dat je dan naar een opvang gaat om er een voedster bij te halen.

De opvang helpt je met koppelen en weet meestal wel welk konijn de bij jouw konijn past.

Als het niet gaat, kan je het konijn altijd terugbrengen. En je redt een konijn! :)

Idd is SS of HFST goed voer. Bij gemengd voer eet het konijn meestal de lekkere, ongezonde dingen eruit. Bij 1 soort brok kan dat niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .