Ga naar inhoud

Puberteit


LauraW

Aanbevolen berichten

Hoi Iedereen!

Ik ben net nieuw op het forum (ik lees al een tijdje een heleboel berichtjes van iedereen). Ik heb een vraag aan jullie.

Sinds 2 maanden heb ik een konijntje gekocht bij Rentenaar (ik had het niet moeten doen dat weet ik). Het is een zwarte hangoor voedster die toen 3 maanden was (nu dus 5 maanden). Vervolgens heb ik bij de knaagdierenopvang een gecastreerd rammetje erbij gezocht en het was liefde op het eerste gezicht tussen die twee, ze wasten elkaar al de eerste dag (zie mijn profiel foto), wat ik echter zo raar vond, was dat ze niet achter elkaar aan gingen rennen of op elkaar gingen rijden. Al 2 maanden hebben waren ze een klef konijnenstel. Tot nu: ongeveer een week. Ik merk dat het vrouwtje op het mannetje probeerde te rijden, en hij vond dat niet goed. Nu bijt hij haar steeds in haar billen en er liggen plukken haar door de ren (geen wondjes gelukkig). Terwijl zij niet meer op hem rijdt en hij ook niet op haar. Ik vraag me alleen af: hij is gecastreerd? Ik dacht dat de puberteit dan "afgebroken" zou worden. Tenminste op internet (en in de boekjes) vind ik het vaak zo lijken of de problemen van de konijnen snel over zijn als je ze laat castreren. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik weet zeker dat het een gecastreerde ram en een voedster is, want ik heb het door de dierenarts laten controleren met de enting. Maar ik hoop natuurlijk dat er geen vechtpartijen ontstaan, of is dit de puberteit waar ze het over hebben?

groetjes,

Laura

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Hee Lianne!

Wat grappig, dat klopt inderdaad! Hij heette eerst Otis R en nu Jimmy. Jimmy en Elsje zijn dus inderdaad inmiddels in de puberteit gekomen, want Jimmy bijt best vaak in de billen van Elsje. Maar inmiddels heb ik de ren die aan hun hok zat veel groter gemaakt en ze een kattentunnel gegeven en het is een stuk minder omdat ze de hele dag druk bezig zijn met graven en door de tunnel rennen.

Elsje wordt binnenkort gesterriliseerd en ik hoop dat Jimmy dan ook minder in haar billen bijt, want nu liggen er regelmatig zwarte plukken. Maar ik ga ervanuit dat het goedkomt, want de meeste tijd zijn ze erg lief voor elkaar!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik vond het zo bekend klinken en met de foto in je profiel helemaal :) Elsje kwam bij de koppeling ook wel over als een dametje dat wel weet wat ze wel/niet wil, fijn dat het nu nogsteeds zo goed gaat.

Dat Jimmy in haar bilregio bijt kan komen door hormonen/pubertijd inderdaad. Zie je ook toevallig dat ze meer met haar staart omhoog loopt dan normaal? Er zitten ook bij haar geslachtsdeel een aantal geurklieren, het kan zijn dat hij daarop reageert.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je misschien net zo'n stel hebt als ik. Ze waren de hele zomer, herfst en winter lekker klef, maar de hormonen spelen op en nu is het al weer een tijdje rommelig. De ene keer zijn ze elkaar aan het wassen en liggen ze tegen elkaar aan, het volgende moment zijn ze weer aan het rijden en jagen. Ik zie ze liever lekker klef doen, maar ik vrees dat ze gewoon beiden best een pittig karakter hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je misschien net zo'n stel hebt als ik. Ze waren de hele zomer, herfst en winter lekker klef, maar de hormonen spelen op en nu is het al weer een tijdje rommelig. De ene keer zijn ze elkaar aan het wassen en liggen ze tegen elkaar aan, het volgende moment zijn ze weer aan het rijden en jagen. Ik zie ze liever lekker klef doen, maar ik vrees dat ze gewoon beiden best een pittig karakter hebben.

Het kan als ze ouder worden ook minder worden, mijn konijnen hebben ook wel wat pit (vooral tegenoverelkaar) gehad in het begin. Maar nijn is inmiddels 6.5, Kelly begint nu ook al wat ouder te worden en ze hebben er gewoon niet zoveel behoefte meer aan lijkt het wel :) Maar Laura haar duo is nog zo jong (en leuk ;) )

Link naar reactie
Delen op andere sites

:yes: hier ook zo'n koppeltje

eind maart hadden ze een rustige en zeer snelle koppeling (enkele uurtjes rijden en klaar, een lief koppeltje, nog niet meteen superklef maar blij met elkaar.

in april zijn ze heel lief naar elkaar toe geworden, lekker bij elkaar kruipen en elkaar wassen.

en nu een nieuwe maand, veel lentekriebels, en er wordt weer gejaagd op elkaar, en maar op elkaar kruipen.

terwijl het bij de koppeling het mannetje was, is nu het vrouwtje heviger.

(hij is gecastreerd, en net een weekje ziek geweest, dus misschien hierdoor een machtswissel tot stond gekomen)

Gelukkig herken ik ze in jouw verhaal, steken we het lekker op de hormonen :) gekke beesten!

enja inderdaad veel plukken haar te vinden, vooral van het mannetje, maar hij trekt er ook wel bij haar uit.

ik laat ze rustig doen, zolang ze niet agressief reageren is het oke toch?

aangepast door LennyRabbitz
toevoeging
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier was het ook tijd mijn koppeltjes deden niet anders dan rijden op elkaar. Waardoor er soms ook boos gereageerd werd door partners.

Die gewoon kale plekken hadden van het gerij.

Heb al heel lang konijnen en het was nog nooit zo erg als dit jaar. Of dit komt doordat het zo'n lange winter is geweest?

Ik heb inmiddels de dames laten steriliseren en er is weer rust in de tent.

Gelukkig. Ik was heel bang dat het daarna misschien mis ging.

Maar dat was gelukkig niet zo.

Misschien is het voor jou ook een optie?

Knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lianne: Elsje heeft inderdaad een eigen willetje, en Jimmy is toch wat minder sukkelig dan ik dacht (maar wel heel lief!!!). Het kopt inderdaad dat elsje soms anders doet met haar staart, dan dartelt ze ook om hem heen, ze lijkt wel verbaast dat hij niet op haar wil gaan rijden (maar zij is natuurlijk nog niet geholpen en hij wel). Momenteel zie ik gelukkig weer minder plukjes haar liggen en als ze straks geholpen is zal alles waarschijnlijk wel weer beter zijn. Ik moet er trouwens bij zeggen dat ik echt heel blij ben met ze, ze reageren echt op me en komen bij me zitten (want ik hou ze binnen en met mooi weer laat ik ze los in de tuin, maar binnen mogen ze ook los). Als ze los rennen in de tuin zijn ze altijd samen en dan maken ze van die binkie sprongen, heerlijk om naar te kijken!

Belleke: ik ga mijn vrouwtje laten sterriliseren als ze oud genoeg is, ze is momenteel rond de vijf maanden en ik vind het nog een beetje jong, maar ik heb al overlegd met de dierenarts en ik laat haar met 7 maanden steriliseren. Wie weet dat manlief dan toch wat minder in de billen bijt:)

Sher: het klinkt inderdaad alsof jij net zulke konijntjes hebt als ik! Ik heb ook liever dat ze zo klef doen, maar gek genoeg rijden ze bij mij dus niet op elkaar (dat ik heb gezien).

LennyRabitz: Het zullen inderdaad de hormonen wel zijn. Ik zie er ook echt geen agressief gedrag in. Maar ik heb wel gemerkt dat nu ik ze een kattentunnel gegeven heb, ze wel heel erg afgeleid zijn en ook minder in elkaars billen bijten. Ze rennen nu door de tunnel en liggen er ook vaak samen in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .