Ga naar inhoud

Kale plek door likken


Sjellie

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen!

Ons konijntje Carlo heeft voor de tweede keer een kale plek. Nu veel groter dan de vorige keer. Dit komt doordat Bailey hem telkens op zijn hoofdje (en voornamelijk op de plek waar hij nu kaal is) slikt.

De dierenarts zegt dat hier geen zalfjes voor zijn om deze plekken te verzorgen, dus zijn wij nu bezig met het smeren van Calendulan om het plekje een beetje te verzorgen. Het begint langzamerhand kleine korstjes te vertonen.

Zelf heb ik het vermoeden dat de kale plek ook samenhangt met de rui. Bailey slikte eerder ook al met grote regelmaat op dezelfde plek, maar dat heeft nooit geleid tot een kale plek, behalve afgelopen najaar. Toen zat er een kale plek tussen zijn oortjes, die na het verplaatsen van het slikken naar een andere plek op het hoofdje en het verharen naar de wintervacht weer was verdwenen. Of dat nu ook gebeurt is nog maar even afwachten.

Wat kan ik hier tegen doen?

De dierenartsassistente zei dat het het beste was ze een tijdje uit elkaar te houden, in ieder geval scheiden met een hekje of een stukje gaas. Zodat het kale plekje kan helen. Persoonlijk lijkt me dat erg frustrerend voor de nijntjes. Aangezien Carlo er ook weinig last van lijkt te hebben en Bailey gewoon opzoekt voor een wasbeurt.

Bailey laten castreren is ook een optie kreeg ik in een e-mail te horen van een gedragsdeskundige van het Wilhelmina-dierenziekenhuis. Maar ik twijfel nog steeds heel erg over het laten castreren van Bailey. Ik moet nog steeds overtuigd raken van de voordelen van castreren. Plus, het lijkt me meer een kwestie van symptoombestrijding in plaats van een daadwerkelijke oplossing.

Heeft iemand een ander idee waardoor dit gedrag kan komen? En wat misschien een oplossing is?

img0348ko.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Qua heling zou ik er trouwens helemaal niets opsmeren.. als dit van het likken komt is het een schaafwond en die moeten lekker kunnen luchten, dan helen ze het beste. Wanneer je er wat opsmeert dan sluit je daarmee ook eventuele viezigheid die er in gekomen is in op.

Je dierenarts zei ook al dat er geen zalfjes voor zijn dus ik zou echt niet zelf gaan dokteren er mee. Schaafwond = luchten.

Qua gedrag.. lastig! Vooral omdat het lievig gedrag is dat je natuurlijk niet hardhandig zou willen afleren lijkt me. Anders zou je bv iedere keer dat ze het doen een geluid kunnen maken waar ze van schrikken, zodat ze het likken gaan associëren met iets negatiefs. Maar aangezien likken gedrag is om de band te versterken enzo... weet niet of dat zo'n goed plan zou zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Muts likte vos hier tot wondjes toe. Er schijnt hele vieze zalf te zijn die je erop kan smeren. Bij vos heb ik het ook nig niet opgelost. Maar ze lijkt er verder ookgeen last van te hebben dus laat ik het maar zo. Af en toe raakt muts met zijn tandjes haar huid. Maar ze heeft er geen.last van want ze blijft ook gewoon zitten.

Zou ze wel bij elkaar laten inderdaad. Frustratie is ook niks!

Het konijn met de plek zal het ook wel prima vinden. Want weglopen is altijd een optie toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties tot zover! Iemand nog ideeën of ervaringen met dezelfde situatie?

Je dierenarts zei ook al dat er geen zalfjes voor zijn dus ik zou echt niet zelf gaan dokteren er mee. Schaafwond = luchten.

Ik ben ook niet zelf gaan dokteren ;) Mijn letterlijke vraag aan de dierenarts was of hier ook vieze zalfjes voor zijn die je erop kunt smeren waardoor Bailey niet meer slikt op die plek. Haar antwoord was dat deze er niet waren, maar dat Calendula-zalf goed was om op dergelijke wonden te smeren. Maar laten luchten is ook goed... Die zalf is best lastig op te smeren! :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .