Ga naar inhoud

Konijntje erbij


Jessica0502

Aanbevolen berichten

Hallo!

Ik heb vandaag een konijntje opgehaald op de plaatselijke opvang.

Ik heb mijn eigen konijn Barney meegenomen zodat ik kon zie hoe ze op elkaar reageerden.

Het is wel grappig want Barney heeft een vriendinnetje uitkozen, die er bijna hetzelfde uitziet.

Barney is een witte dwerghangoor met blauwe oogjes. (geloof ik)


/>http://www.denederlandsehangoordwerg.nl/Foto/wit%20blauwoog.jpg

Snowy, het konijntje dat ik vandaag opgehaald heb is een witte dwerghangoor met rode oogjes

http://www.denederlandsehangoordwerg.nl/Foto/wit%20roodoog.jpg

Ik heb Snowy vandaag eerst gewassen want ze had een gigantische plak poep aan haar kont hangen.

Het maakte gewoon geluid, erg zielig.

Tijdens het wassen, zag ik dat ze allemaal plekjes op haar oren had.

Ook kon ik heel goed haar ruggengraat voelen.

Toch heeft ze een dikke nek, die eigenlijk in de weg zit met het wassen.

Barney is dezelfde soort maar heeft niet zo'n dikke nek.

Is dit normaal?

Ik hoop dat iemand mij hier antwoord op kan geven.

Groeten,

Jessica, Barney en Snowy

Link naar reactie
Delen op andere sites

images?q=tbn:ANd9GcSSwA-s0Js30kpTYAT9IIb8hoUGYVF32RfFkHpnS26Qg4seythv

Als je dit bedoeld (zo'n soort kraag om haar nek) dat klopt. Dit noemen ze een Wam, typisch voor een voedster.Een wam is een huidplooi onder de kin, waarin vet wordt opgeslagen. Die wam kan in de weg zitten als je konijn zijn blindedarmkeutels wil opeten. (dit verklaart dan weer haar vieze kont ;) )

Het kan zijn dat ze wel dik geweest is waardoor ze haar wam blijft houden terwijl de rest van haar lijf niet dik is :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb even rond gekeken en volgens mij kun je er niks aan doen.

Het is een probleem want ontstaat bij overgewicht, en dan kan je konijn nog zoveel afvallen die wam blijft. Wij hebben op de opvang ook weleens een konijn gehad wat echt een mega wam had die ze mee moest zeulen terwijl haar lijfje weer normaal formaat had zeg maar.

Volgens mij is er niks aan te doen, maar je zou het altijd eens bij een dierenarts na kunnen vragen. Afvallen is inderdaad niet de oplossing dus je hoeft haar niet op dieet te zetten ofzo, zou haar juist wat meer geven als je haar ruggengraat té goed voelt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die wam hoeft niet per sé te komen door te dik geweest zijn, sommige konijnen hebben hier ook echt aanleg voor, en als voedsters jongen krijgen kunnen ze ook een wam krijgen.

Het gaat idd niet meer weg, ik heb nu ook een voedster met een wam die echt niet dik is, sterker nog ze heeft van de winter in de natuur moeten overleven en misschien al wel veel langer dan deze winter, het zou kunnen dat ze al 2 jaar zelf haar kostje bij elkaar scharrelde. Mager is ze gelukkig niet zoals bij jou maar wel gespierd en in ieder geval niet dik.

En toch een wammetje. Ik denk zelf misschien toch wel van nestjes jongen krijgen.

Wij hebben vroeger een konijn met een enorme wam gehad, Wammes heette zij, een vleeskonijn voor de slacht bestemd. Maar zij kon zich nog wel gewoon wassen. Wellicht is het dus stress en slechte voeding ook waardoor ze nu een vieze kont heeft?

Misschien eerst op goede brok zetten en even tot rust laten komen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze is anderhalf jaar oud dus het zou best kunnen dat ze een keer een nestje heeft gehad.

Ik geef ze brokjes van Beaphar, gemengd met haar eigen voer en wat groen voer.

Verder eet ze wel goed en veel. Barney eet lang niet zoveel.

Ik geef ze de komende tijd wel wat extra voer zodat ze wat kan aankomen.

Wat betreft de poep aan de kont. Bijna alle konijnen in de opvang hadden dat.

Weet ook niet waar dat aan ligt. Maar goed ze is nu weer schoon

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze goed eet maar toch mager was en meerdere konijnen in de opvang hadden vieze konten, bijna allemaal zelfs, dan zou ik ook eens richting coccidiose denken mocht dit aanhouden.

Welk voer kreeg ze in de opvang? Gemengd voer? En geef je ook alleen groenvoer dat ze gewend is? Onbekend groenvoer moet je eerst opbouwen anders kan je ook plakpoep krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou niet gelijk richting coccidiose denken.

De meeste konijnen die poep aan de kont hadden hangen waren langharig.

Ik zou het even in de gaten houden bij Snowy. Ik heb ze vandaag een beetje sla gegeven.

In de opvang kreeg ze gewoon biks. Daarom meng ik het eerst met mij eigen voer zodat ze er aan kan wennen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien toch even de wat meer gezondere dingen geven die geen aanleiding zijn voor plakpoep. Sla valt vaak slecht, niet echt de veiligste groente om mee te beginnen en kan je beter ook altijd in combinatie met andere groenten geven, en ook nog even geen gemengd voer, biks is beter wat dat betreft want in al die gekleurde stukjes zit suiker en dat is ook niet lekker voor de darmen. Bovendien is ze die biks gewend. Dus ik zou juist met een konijn met een vieze kont nu nog even op safe spelen en niet gaan expirimenteren met voer dat bij veel konijnen sowieso al problemen geeft.

De combinatie mager, vieze kont en meerdere konijnen met dat probleem deed mij eerder aan coccidiose denken maar als het de langharige konijnen waren met poep aan de kont dan verklaart dat ook wel wat ja.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas heb ik niet veel biks meegekregen.

Wat is een veilige groente om mee te beginnen dan?

Ik wil aankomende week toch even met haar naar de dierenarts dus als ze morgen weer last van plakpoep heeft, kan ik dit gelijk aan de dierenarts melden. Ik maak iedere dag de kooi schoon omdat ze nogal keutelen.

Ik hoop niet dat het coccidiose is want dan krijgt mijn andere konijn het ook.

Maar laten we maar niet van het ergste uitgaan :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, en dan nog wil helemaal niet zeggen dat je andere konijn het ook krijgt hoor :) Zo veel konijnen die dit met zich meedragen, maar ze worden er meestal niet ziek van. Dat is pas als de weerstand laag wordt.

Veilige groen om mee te beginnen, dus waar konijnen over het algemeen zelden problemen mee krijgen zijn bijvoorbeeld andijvie, witlof, gras (altijd vers en geen afgemaaid gras), wortelloof, paardebloemblad.

Ik zou daar alleen nu nog even niet mee starten, pas als de ontlasting helemaal goed is. Je moet de groente namelijk opbouwen en je begint met de eerste dag een klein stukje van postzegelformaat van iets nieuws. De volgende dag houd je de keutels in de gaten, als die goed blijven kun je een groter stukje gaan geven, volgende dag weer hetzelfde etc.

Als dat allemaal goed blijft gaan dan kun je aan de volgende nieuwe groente beginnen te geven, en zo verder. Zo weet je altijd of er iets is waar je konijn niet goed tegen kan en als dat zo is, wat dat is en geef je niet een te grote hoeveelheid van iets wat niet goed valt, zodat hij niet gelijk doodziek wordt.

Pas als dat allemaal goed gaat zou ik eens beginnen met de wat meer 'tricky' dingen zoals sla en die altijd in combinatie met groenten waarvan je weet dat ze voor jouw konijn veilig zijn.

Lees dit ook eens: http://www.bunnybunch.nl/konijnen/groenten-voeren-aan-een-konijn.html

Maar voor nu in ieder geval eerst eens even goede keutels produceren en dan pas expirimenteren. Eventueel kan je ook even geen biks geven, alleen hooi en water, dat wordt sowieso wel geadviseerd voor een konijn met plakpoep.

Het kan ook gewoon alle stress zijn, dus eerst haar maar eens laten bekomen, en kijken wat dat al allemaal kan doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .