Ga naar inhoud

Voedster (8 jaar) eet weinig/niet


Dbtje

Aanbevolen berichten

Ik heb een groep konijnen van 5 stuks buiten in een ren van 25m². Het zijn rasloosjes en het groepje bestaat uit mama en 4 kinderen.

De mama heb ik vanwege de leeftijd niet meer laten steriliseren (te risicovol ivm d'r leeftijd), maar al de rest is geholpen.

Vorige week begon afentoe de zon weer te schijnen en Dotje (zo heet de mama) had behoorlijk last van haar hormonen. Haar kinderen werden allemaal slachtoffer. Ze was heel druk aan het jagen en rijden op de anderen. Opzich nog geen probleem, ze hebben plek zat dus alle kinderen konden zo ff aan mama ontsnappen :)

Donderdagmiddag kom ik thuis en ik loop langs de ren en ik tel maar 4 konijnen ipv 5. Ze komen namelijk altijd allemaal aan de rand van de ren en lopen als het ware een stukje mee, maar ik miste er 1! Gelijk gekeken en inderdaad, Dotje lag in het nachthok. Ik voelde achter haar oortjes en ze was ook niet zo warm als anders. Verder toonde ze niet anders, maar kloppen deed het niet.

Even later ging ik ze eten geven en toen kwam ze ook niet eten. Toen wist ik genoeg, want als er 1 altijd eet is zij het wel. Direct de transporter gehaald en naar de da gereden. Daar is ze onderzocht en bleek dat d'r darmpjes zo goed als leeg waren. D'r buik maakte ook heel veel geluid (Alsof jezelf heel erg honger hebt) en d'r tandjes bevatte haakjes. Ze had een ondertemperatuur van 2 graden. Ze moest daar blijven en ze zou de volgende ochtend verder onderzocht worden onder narcose.

De volgende ochtend ben ik langs gegaan en haar tandjes zijn behandeld. Ze had wel wat haakjes, maar niet extreem waardoor ze niet meer zou kunnen eten. Het gekke is ook dat ze heel enthousiast was begonnen aan d'r wortel, maar na 3 hapjes had ze hem laten liggen. Zo doet ze dat met alles. Van alles een paar happen en dan moet ze weer niet meer.

's avonds ben ik nog even bij d'r langs geweest samen met mijn vriend en daar kregen we te horen dat ze mee naar huis mocht. Ze had gelukkig weer ontlasting gehad en die zag er goed uit, weliswaar kleine keuteltjes, maar ze keutelde weer! Verder had ze ook heel d'r wortel opgegeten, een handje gras en wat brokjes.

Nu zit ze dus thuis binnen en ze eet 's ochtends heel erg slecht. Je krijgt er nergens mee aan het eten, behalve met gras. Zodra ze wat gras heeft gegeten begint ze aan d'r sla en wortel en afentoe een brokje. Ze drinkt en plast wel goed, maar het eten gaat gewoon niet zoals het hoort.

Normaal is ze een enorme vreetzak en nu gaat het allemaal in zulke kleine porties. Veel te weinig om terug naar buiten te kunnen en zichzelf warm van te houden. Maar ik hoop er zo snel mogelijk terug naar buiten te kunnen doen omdat ik bang ben dat ze dadelijk niet meer geaccepteerd wordt in de groep :( En straks laat ze ook d'r wintervacht los en is het te koud om terug naar buiten te gaan :(

Heeft iemand enig idee wat ik nog kan doen zodat ze weer goed/beter gaat eten? En tips wbt terug in de groep gaan zijn ook van harte welkom!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Huh? Jullie schrijven (terug) naar de dierenarts, maar ik kreeg er juist zo terug mee van de dierenarts omdat ze weer wat at. Weliswaar niet voldoende, maar ze was niet slecht genoeg om daar te houden en daarom moest ze terug naar huis. Ik heb gisteren nog contact gehad met de dierenarts en ze zei dat het belangrijk was dat ze bleef eten. Of het nu gras was of iets anders, als ze maar at.

Ik heb dwangvoeding in huis liggen, maar omdat ze niet helemaal niks eet, vind ik het vervelend om te moeten gaan dwangvoederen. Ze eet namelijk gras, sla, wortel en soms wat brokjes. Dus het is niet dat ze helemaal niks eet, maar gewoon niet zoals anders. Vooral d'r hooi eet ze niet goed.

Ze heeft geen verstopping, ze keutelt de hele dag door, maar ze keuteltjes zijn kleiner dan anders.

Ik hoopte dat iemand hier misschien wat tips had, maar niemand die dit eerder heeft gehad (en opgelost)?

Link naar reactie
Delen op andere sites

moeilijke situatie lijkt mij. Ik zou geloof ik niet zo snel gaan dwangvoeren als ze zelf nog wel eet.

ze moet natuurlijk wel voldoende binnen krijgen dus ze zou naarmate de tijd verstrijkt ook meer moeten gaan eten.

ik zou haar gedrag goed in de gaten houden en goed opletten hoeveel ze eet misschien gaat het naar verloop van tijd vanzelf wel beter!

heb je al hooithee geprobeerd of juist wat extra's geven van dingen die ze wel goed eet?

succes ermee

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .