Ga naar inhoud

Schijndrachtig, wat te doen.


Ireen

Aanbevolen berichten

Ik weet dat als een konijn regelmatig schijndrachtig is, er vaak aangeraden wordt haar de steriliseren/castreren.

Maar Floortje is al een dame op leeftijd, in mei wordt ze 8 (al is dit een geschatte leeftijd, want ze is een dumper geweest). Ze is zeker elk jaar dat ik haar nu heb schijndrachtig, vaak wel 2 of 3 keer per jaar een weekje of 1 a 2. Maar ik vind het nu wel wat vervelend, omdat ze dus ook al het goede eetbare hooi verzameld, en mijn andere drie konijnen niet eens een het eten van het hooi toekomen zo.

Hebben jullie misschien een suggestie wat ik hieraan kan doen. Dat Floor schijndrachtig is doe ik nu helaas niks aan, ik vind het een te groot risico haar te laten steriliseren met haar leeftijd zolang het niet een levens- of gezondheids bedreigende situatie is, en dat is dit niet. Maar mijn andere konijnen moeten toch wel hooi kunnen eten. Ik bied het hooi ook op 4 verschillende locaties in het hok aan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Normaal leg ik een hele pluk in het plateau buiten, deze heeft zij vanmorgen terwijl de andere 3 nog van hun biks smikkelden, binnen een half uur verplaatst naar een nestje in aanbouw in één van de gegraven tunnels. Gisteren heb ik beide hooiballen nog gevuld, normaal zijn die nooit helemaal leeg als ik de volgende morgen kom, maar nu geen hooisprietje meer te vinden maar wel een Floortje met een bek vol hooisprietjes. Natuurlijk eten mijn andere konijnen heus nog wel wat hooi, maar ik denk nu door die verzameldrift van Floortje, lang niet zoveel als normaal. En nee ze eten ook niet het hooi wat Floortje verzameld heeft onder de grond, al Floortje het überhaupt al toe laat dat één van de andere konijnen daarbij in de buurt komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn man heeft buiten mijn weten om de ren weer gefatsoeneerd, en alle holen dus weer volgegooid met de grond die door de hele ren verspreid lag. En sindsdien heeft Floortje ook geen sprietjes hooi verzameld en eet ze weer gewoon met de andere konijnen mee.

Dus gelukkig is het 'probleem' nu vanzelf opgelost, terwijl ik eigenlijk verwachte dat Floortje door de hormonen weer gewoon opnieuw zou beginnen met een nestje te maken, maar tot op heden doet ze dat niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .