Ga naar inhoud

niet-aaibare konijntjes


LovelyNijn

Aanbevolen berichten

Zoals hier weleens eerder verteld heb is mijn voedster Nijn niet erg tam. Ze loopt nu binnenshuis in de woonkamer dus merk wel dat ze meer gewend raakt. Aaien vind ze best lekker,maar alleen wanneer ze zelf wil en naar je toe komt. Ik vind het allemaal prima en geniet des te meer van de keren dat ze mijn aandacht waardeert. Maar dit voorjaar gaat ze naar buiten in een groot hok+ren met maatje.. Hoe dit maatje word weet ik nog niet. Maar waar ik me nu zorgen over maak:

hoe doen jullie dit bij de "wilde" konijntjes. Het is dan toch moeilijk ze te controleren op wondjes,bultjes,lange tanden/nagels enzovoorts...Controleer dan natuurlijk op eten en alertheid,maar wanneer je hierin verslechtering ziet ben je soms al te laat .. Dus ben erg benieuwd hoe jullie dit doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Senna is bij mij zo'n 'geval'. Ik probeer gewoon wat extra goed te kijken iedere dag.. zit en loopt ze goed? Ziet ze er goed op gewicht uit? Eet ze goed? Is ze alert en beweeglijk? Een tijdje terug heb ik haar wel gepakt om ook even te kunnen voelen, maar het is zo'n stress voor dat meissie dat ik niet weet of ik daar wel goed aan doe. Heb toen wel haar nageltjes wat bijgeknipt (zowel zij als ik eindigde bloedend, it wasn't pretty)... maar goed, ik doe dus in principe alleen visuele checks en pak haar alleen op als ik echt concreet iets wil doen.

Kanttekening daarbij is dat haar vacht heel mooi kort is en vlak ligt. Als het een wat langhariger konijn is zou ik het lastiger vinden om alles puur op het oog te beoordelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij zijn ze allebei zo...

Snuffelen aan de oren zitten, zelfs trucjes leren gaat goed maar ik mag ze absoluut niet over hun rug aaien of me hand verkeerd uitsteken dan zijn ze weg

( zitten in huis)

1 keer in de 3 maanden pest ik ze toch ff voor een checkup en nagels knippen.

In de vervoersbak lokken en op tafel zetten handdoek eroverheen ( over konijn) en zo snel mogelijk alles afwerken.

Ik merk wel dat ze door de handdoek een stuk rustiger zijn.

Lijkt mij een beetje hetzelfde als bij een baby, helemaal inbakenen en dan kunnen ze geen kant op en worden rustig.

Het is niet leuk dat het zo moet, maar het moet toch :/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen kun je wel gewoon aaien maar ze blijven er vaak niet voor stil zitten, dus doe ik dat als ze buiten het hok in de ren zitten te slapen, dan zijn ze rustiger, of tijdens het eten. 1 van de twee controleer ik dan op wondjes op het moment dat er onrust geweest is, dus als er plukken haar in de ren liggen, maar ik laat haar daarbij gewoon op haar pootjes staan en rustig dooreten. Ik kijk dus alleen op haar rug.

Nagels zie je gewoon zo wel zonder ze op te pakken en ik hoef gelukkig nooit de nagels te knippen want die slijten vanzelf op de ondergrond waar ze op zitten (die van mij zitten buiten).

Tanden controleer ik nooit op, als ze gewoon eten is het goed, als ze niet eten ga ik naar de dierenarts en dan bij het half-wilde konijn goed met z'n tweeën het konijn vast houden, 1 achter het konijn op de behandeltafel, eroverheen hangen, de ander aan de voorkant en onderzoeken. Oppakken is bij haar bijna niet mogelijk, omdat ze haar spieren op een bepaalde manier weet te spannen waardoor je haar niet in het nekvel kan pakken, en gewoon oppakken is al helemaal onmogelijk, ze spartelt en wringt, gewoon te gevaarlijk.

Bij de dierenarts moeten ze altijd met z'n tweeën zijn om haar proberen onder bedwang te houden en dat kan een heel gevecht zijn ja. Goed tandjes bekijken gebeurt dus onder narcose, en dwangvoeren met minimaal 2 personen. Inbakeren zijn ook twee personen voor nodig en moet heel strak. Niet de gebruikelijke methode met de handdoek over de voorpootjes want daar is ze uit voor je de handdoek over de rug kan doen, maar er op laten zitten en dan de voorkant om haar nek en dan aan de achterkant samenpakken als een slab zeg maar.

Mijn andere konijn houdt niet van oppakken maar die is wel gewoon in bedwang te houden, bij hem is het gewoon een kwestie van overwicht en doorpakken, niet zo moeilijk. Hem kan 1 iemand gewoon vast houden met wat dwang, dan blijft ie wel op z'n plek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .