Ga naar inhoud

Voedster vertoont agressief gedrag


Gast

Aanbevolen berichten

Hallo,

In mijn groep van 4 (3 voedsters, 1 gecastr. ram) heb ik een voedster van 2 jaar, die nogal agressief kan zijn tegen andere konijnen. Nu is dat nooit echt een punt geweest, het is niet tot bloedens toe, maar steeds is 1 van de anderen wel de dupe van haar gechagerijn. Vaak is het m'n angora voedster, die toch al wel snel bang is en dat ook echt laat merken. Nu was het de jongste. Zodra één van de andere konijnen, vooral de jongste, onder het hok (ik heb een hok op pootjes, in een ren staan) komt, vliegen de plukken haar in het rond.

Ik vraag me af wat ik hieraan kan doen. Is het echt puur territoriaal gedrag? Als het regent zitten ze gezellig met z'n viertjes bovenin het hok tegen elkaar aan, dus het zijn echt bepaalde plekjes waarbij ze het heeft. Verder bij voer e.d is het niet zo.

Misschien is het wel handig om te weten dat deze voedster in een groep heeft gezeten waar ze door mij "gered" is, ze werd in die groep continu aangevallen en gebeten. Zou dat ermee te maken kunnen hebben?

Alvast bedankt,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moeilijk zo'n situatie. Situatie in mijn voorheen viertal was een klein beetje vergelijkbaar, waar één voedster vaak ook de andere voedster achterna zat. Niet zo erg als bij jou hoor, dat echt haren in het rond vlogen. Maar ze was altijd wel erg bang voor deze voedster. Maar op andere momenten lagen ze gewoon weer met z'n 2en te chillen en elkaar te likken.

Is het nu, in het voorjaar ook erger, of het hele jaar door wel? En hoe groot is de totale ruimte van het verblijf? Kunnen ze elkaar ook echt wel ontlopen? Zijn de voedster ook gecastreerd of niet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu is het op zijn ergst, het valt me vandaag eigenlijk pas heel erg op. De ren is wel wat kleiner, maar er staat een gigantisch hok in (bedoeld voor twee vlaamse reuzen, ik heb 2 middelmaat , dwerg en kruising dwerg). De voedsters zijn niet gecastreerd.

Ik heb ook met m'n vriend gepraat, en toen kwamen we ook uit op het voorjaar. Dat ze rams is ofzo. Last van haar hormonen, plus een stukje dominantie naar anderen (heeft ze altijd al gehad)

Ze verstopt onder het hok trouwens ook stukjes brood, groente, e.d. Dus misschien ook een stukje haar territorium?

Moeilijk dit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn voedsters zijn sinds vorig jaar ook allemaal gecastreerd. Wat ik wel heb opgemerkt is dat ze langzaamaan toch een stuk milder naar elkaar zijn geworden. Ook Freya, die vaak Jopelien opjaagde. Alhoewel het nu nog steeds gebeurde, was het lang niet meer zo erg als een jaar terug voordat ze gecastreerd waren. Castratie is in principe niet de oplossing, maar kan (hoeft niet) wel zorgen voor verbetering. Plus je haalt ook het risico van kanker weg, vind ik toch ook wel een groot bijkomend voordeel xD.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat vind ik ook wel een heel belangrijk punt. Maarja, ik mag m'n konijnen niet eens laten enten, dus over een castratie hoef ik niet eens te beginnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .