Ga naar inhoud

Oor ontsteking


salina

Aanbevolen berichten

Hallo,

Vanmorgen ben ik naar de DA geweest voor mijn nijntje Timon. Want als Timon rustig op zijn plekje zat ging zijn hoofdje langzaam naar links draaien. DA zeide dat Timon een ontsteking had in zijn oor waardoor Timon een evenwicht stoornis kreeg. Gelukkig ben ik op tijd bij want het kan nog erger zijn zei de DA. Ik kreeg antibiotica mee en dwangvoer want Timon had sinds gisteren niet gegeten. Toen ik terugkwam van de DA heb ik onmiddelijk antibiotica gegeven en dwangvoer met spuitje. Het ging wel moeizaam want zodra Timon wat tegen zijn mondje voelt dan draaid hij zijn hoofd weg. Heeft iemand tips hoe ik het beste kan geven? Ik heb van de DA een zakje dwangvoer gekregen dat je met water moet aan maken. DA zei dat je ook wortelpapje kan gebruiken voor baby's. Wat kan ik nog meer gebruiken als dwangvoer? Groetjes Salina

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je ook een pijnstilling meegekregen?

Timon wilt niet eten, omdat hij pijn heeft. Een konijn met pijn stopt meestal gelijk als eerste met eten.

Het belangrijkste is dat hij weer uit zichzelf gaat eten & dit zal niet gebeuren zolang hij pijn blijft houden.

Dwangvoeren is een tijdelijke oplossing om ervoor te zorgen dat zijn darmen in niet stil komen te liggen, uiteindelijk zal Timon weer uit zichzelf moeten gaan eten.

Mocht je geen pijnstilling hebben meegekregen, zou ik deze alsnog vandaag gaan halen bij de DA als ik jou was.

Dwangvoeding mag je ook aanmaken met wortelhapje. Maar in wortelhapje zitten suikers die misschien plakpoep zouden kunnen veroorzaken, het is afwachten hoe je konijn hierop reageert.

Ik zou de dwangvoeding alleen aanmaken met water en/of wortelhapje & niet met andere dingen.

Konijnen hebben nogal gevoelige darmen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Jose,

Bedankt voor je reactie.

Ik heb ook pijnstillers mee gekregen. Gisteren avond en vanmorgen heeft Timon via het spuitje gedronken en dwangvoer gegeten. Hij likte zo van het spuitje. .. Ik ben zo blij dat hij toch wat gedronken en gegeten heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met mijn voedster is het ook een ramp om te dwangvoeren. Spartelen, wegduiken met haar kop en haar pootjes uitslaan. Ik heb helaas vorige week ook moeten dwangvoeren. Wat ik het handigste vond was haar in een handdoek wikkelen. Ik zette haar in het midden van de handdoek en wikkelde een flap onder haar pootjes door zodat haar hele lijfje ingepakt zat. Zo kon ze niet spartelen. Met een hand heb ik haar over haar kop vast gehouden en met duim en wijsvinger haar bovenkaak een klein stukje opgetild. Met mijn andere hand heb ik dat spuitje in haar bek gedaan, een beetje aan de zijkant naast haar tanden.

Je kan ook een papje maken van water en biks en dat als dwangvoer gebruiken, succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je tip Noessa. Dit ga ik vanavond proberen. Dus van biks mag je ook dwangvoer van maken. Ik had van DA een zakje gekregen in poedervorm. Ik dacht dat dit speciaal iets is dat de nijnen moet hebben als ze ziek zijn. Zodra het zakje op is ga ik biks fijn malen en een papje van maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo'n zakje dwangvoeding is inderdaad speciaal voor zwakkere/zieke konijnen, waarmee ze goed kunnen aansterken.

Met de bix van Science Selective kun je heel goed dwangvoer maken. Deze wellen heel fijn op in het water.

Heel fijn dat Timon ondertussen gegeten & gedronken heeft & goed dat de DA je ook pijnstilling heeft meegegeven :)

Vaak wordt dit laatste nog wel eens vergeten bij DA's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanmorgen zag ik dat het erger is geworden met Timon. Zijn hoofdje stond nog schever en met lopen viel hij om. Ik had de DA gebeld en kon vanmiddag langs komen. DA zag dat na 2 dagen erger is geworden en kon nog weinig aan doen. Timon heeft een prikje gehad zo'n boester prikje en hopen dat hij daar door opknapt anders moet ik hem in laten slapen....... :0 ( en hij is nog jong....... dit is echt niet leuk!!!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een scheef hoofdje & omvallen worden vaak veroorzaakt door E.Cuniculi.

Is jouw DA hier bekend mee? Een konijnkundige dierenarts wel.

Met een juiste behandeling met o.a. Panacur kunnen ze hiervan genezen, mits je er optijd bij bent.

Lees deze info maar eens door:

http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/cuniculi.html

Je kunt het ook uitprinten & meenemen naar je dierenarts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb van de DA Panacur, Baytril en Metacam en vandaag Dexamedium gekregen. Ik was optijd bij want woensdag had Timon het heel ligte vorm en na 2 dagen is het verergerd. Ik ga straks naar een konijndeskundige DA kijken wat zij voor Timon kunnen doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

]Ik was vanavond naar de KKDA geweest en hopen dat zij iets voor Timon kunnen doen nadat ik de slechte nieuws heb gehoord. De arts vertelde over de parasiet ziekte en de andere oorzaken wat het ook misschien kan zijn. Timon werdt onder zocht en KKDA vertelde dat Timon eigenlijk wel goed uit ziet als de KKDA met de andere nijnen vergelijkt die zij heeft behandeld. Zolang Timon eet, drinkt en rond hups is er niks aan de hand. Ik moet gewoon doorgaan met de medicijnen geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .