Ga naar inhoud

Vragen diaree/DA


Sammy1

Aanbevolen berichten

Ik was vanmorgen bij de DA om de konijnen te laten inenten. Ik moest weer erg lang wachten en ze zijn daar altijd zo gehaast. Het is echt prikjes en klaar, terwijl ik altijd nog heel veel vragen enzo heb. Er wordt ook nooit gevraagd hoe het gaat ofzo, komt heel ongeintresseerd over. Nu weet ik wel dat ze het natuurlijk ook druk hebben, maar ik zou het wel fijn vinden als ik een normale duidelijke uitleg zou krijgen op m'n vragen. Misschien volgende keer naar een andere DA? Hoe gaat dat bij jullie?

Een van m'n vragen ging dus over diaree. Sammy (ik denk tenminste dat het Sam is, beetje lastig als ze samen zitten) heeft 2 weken geleden diaree gehad. Ik heb ze toen 1 dag geen groenvoer gegeven en de volgende dag was alles weer normaal. Vanmorgen had ze weer diaree, maar oogt verder gezond, dus weer geen groenvoer maar veel hooi vandaag.

De DA zei dat diaree meestal door de voeding komt en vertelde het op een manier waar ik uit kon opmaken dat groenvoer niet goed is. Maar toen ik dat vroeg zei hij dat ze wel groenvoer moeten hebben maar dan harde groene groenten. Iemand een idee welke dat zijn? Ik weet wel dat teveel groen diaree kan veroorzaken. Maar ik geef mijn 2 nijnen elke dag biks en een klein handje groen. Meestal witlof en af en toe sla of basilicum.

Ik vond het inelk geval een onduidelijke uitleg van mijn DA. Ik hoop dat jullie er een duidelijker antwoord op hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja lastig he als ze zo gehaast zijn. bij ons nemen ze gelukkig wel naar onze vragen en kijken ook het diertje goed na voordat ze een prikje krijgen...was dat bij jou ook niet?

nou harde groene groene...tja...selderij? das hard en ook groen.

verder zou ik misschien geen sla geven aan je nijntjes...daar zitten geloof ik ook niet zoveel voedingsstoffen in.

Minou heeft hier ook soms zomaar ineens weer zachte keutels als ik niet eens wat anders gehad heeft...is ook een beetje gissen denk ik. Maar wortel is niet groen...dus misschien dat niet meer geven (zit ook veel suikers in en misschien heeft Sammy daar ook last van..Minou ook)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm... ik heb andere ervaringen, hoewel elk konijn anders is, net als elke mens trouwens...

Hier krijgt de tweeling (samen 5.5 kg konijn) elke dag het groen van ongeveer 2 bussels wortels, een bosje basilicum, een bosje peterselie, een bosje dille, elke dag 1 klein worteltje. Nooit diaree en ook de vorige niet. Wat volgens mij wel uitmaakt is hoe je de groenten geeft. Bij mij krijgen ze dat verspreid over de dag (als mijn vriend opstaat, als ik opsta, middag, thuiskomen werk, als wij eten en voor het slapengaan)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welke DA heb je dan?

Ik denk dezelfde als jij, de DA in Horst.

@ Marlieke: De nijnen krijgen meteen een spuitje en worden niet eerst even bekeken ofzo.

Wortel lusten ze hier niet, ze krijgen alleen witlof, sla en basilicum. Af en toe probeer ik een keer iets anders maar deze 3 lijken toch wel favoriet.

Ik snap alleen niet dat het zo weken goed kan gaan en dan weer een keer diaree en dan tijden weer nergens geen last van, geen pijl op te trekken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm... ik heb andere ervaringen, hoewel elk konijn anders is, net als elke mens trouwens...

Hier krijgt de tweeling (samen 5.5 kg konijn) elke dag het groen van ongeveer 2 bussels wortels, een bosje basilicum, een bosje peterselie, een bosje dille, elke dag 1 klein worteltje. Nooit diaree en ook de vorige niet. Wat volgens mij wel uitmaakt is hoe je de groenten geeft. Bij mij krijgen ze dat verspreid over de dag (als mijn vriend opstaat, als ik opsta, middag, thuiskomen werk, als wij eten en voor het slapengaan)

Zoveel? :blink: Zal ook idd wel per konijn verschillen, die van jou zijn natuurlijk ook een maatje groter. Moos heeft trouwens ook nooit ergens last van en die is ook veel makkelijker met eten en probeert eerder iets nieuws. Bij mij krijgen ze wel alles in 1x maar het is ook maar een klein handje vol...

Dus geen sla meer, maar welke harde groene groenten dan wel???

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb tot nu toe geen slechte ervaringen met de DA in Horst. ALs ik ze laat inenten ga ik naar Blerick, dat is ook een kantoor van de DA in HOrst, zij hebben meerdere vestigingen zitten, en die DA die toen daar zat, nam zich wel de tijd voor mijn nijntjes, en keek zij ook echt goed na, de tandjes, de nagels enzo, en nam zich ook echt de tijd.

En toen laatst met mijn konijntje die was aangevallen, ben ik ook daargeweest, en toen hebben zij mij ook zeer goed geholpen, dus ik heb tot nu toe geen slechte ervaringen.

Welke DA was dat dan, weet je toevallig de naam?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja veel soorten per DAG ,dat klopt, omdat de afbraak van bepaalde voedingsstoffen samenhangt met bepaalde bacteriën in de darm. Je moet ervoor zorgen dat bv de bacteriën die het dier helpen om zeg maar wortel te verteren, niet "uitsterven" dus als je een week geen wortel geeft, eerst weer een paar dagen kleine stukjes, zodat die goede bacteriën weer kunnen aangemaakt worden. Maar alle groenten samen geven is daarvoor niet nodig hoor, kan in verschillende periodes door de dag.

Euh.. weet niet zeker of het nu enzymen of bacteriën zijn die helpen bij voedselafbraak.... maar het principe is hetzelfde :$

Sla dat geef je best helemaal niet hoor... volgens mij zou daar de oorzaak van de diaree wel eens kunnen liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb tot nu toe geen slechte ervaringen met de DA in Horst. ALs ik ze laat inenten ga ik naar Blerick, dat is ook een kantoor van de DA in HOrst, zij hebben meerdere vestigingen zitten, en die DA die toen daar zat, nam zich wel de tijd voor mijn nijntjes, en keek zij ook echt goed na, de tandjes, de nagels enzo, en nam zich ook echt de tijd.

En toen laatst met mijn konijntje die was aangevallen, ben ik ook daargeweest, en toen hebben zij mij ook zeer goed geholpen, dus ik heb tot nu toe geen slechte ervaringen.

Welke DA was dat dan, weet je toevallig de naam?

Ik heb ook niet echt slechte ervaringen maar ze zijn gewoon ongeduldig en onduidelijk en nemen niet de tijd voor je. Ik wwet niet hoe die DA heet, het is een man en die heb ik elke keer nog gezien in Horst. Maar er zit ook nog een vestiging in Leunen. En in Venray zit ook nog een heel andere praktijk, dus misschien ga ik de volgende keer toch ergens anders heen.

Dan probeer ik maar een tijdje zonder sla, en andijvie dat was ik even vergeten, vinden ze ook erg lekker. Is dat beter dan sla, andijvie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ging een weekje weg en het eerste dat mijn man gaf was een krop sla..........Ook al had ik gezegd van niet. Nu, ze hebben er geen last van gehad.

Ik geef wel eens zo'n gemengde sla als die afgeprijsd is, met wortel er tussen en zo.

Ook van die rode en groene krulsla hebben ze geen probs mee. Ijsbergsla ook niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn nijnen worden door onze DA goed onderzocht, Gebits Controlle, Anus en Geslachtsdeel. Eigenlijk een gewone gehee Check up.

en dat iedere keer als ik daar kom.

Nu moet ik zeggen dat ik wel over gestapt van DA, Mijn vorige DA heb ik zulke goede ervaringen mee ivm Nala.

maar de nieuwe DA is geweldig en iets goedkoper zelf en Dichterbij kan nu wandelend met de nijntjes naar de DA

Deze DA is ook bij mij thuis geweest om Nala en Mindy in te laten slapen wat mijn vorige DA dus absoluut niet deed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu weet ik wel dat ze het natuurlijk ook druk hebben, maar ik zou het wel fijn vinden als ik een normale duidelijke uitleg zou krijgen op m'n vragen. Misschien volgende keer naar een andere DA? Hoe gaat dat bij jullie?

Mijn DA geeft in de brief die ze verzonden hebben aan alle konijneneigenaren al aan, dat ze die entavonden puur om het enten van de konijnen doen. Ze kunnen op dergelijke actieavonden niet ingaan op uitgebreide vragen en dergelijke. Indien je dus wat wil vragen over je konijn buiten het enten om, dan verzoeken ze je een nieuwe afspraak te maken... Toch best handig dat ze dat er meteen bijzetten :bunny3:

Link naar reactie
Delen op andere sites

als ik geen vragen had dan stond ik ook zo weer buiten bij mijn da.

Dus als ik woensdag erheen ga zeg ik dat ik wil dat hij naar het hartje en longen van pluisje moet luisteren ivm zijn operatie. En graag ff de tanden van Anouk.

Verder qua groevoer, hier krijgen ze in de ochtend 1 blad andijvie, later op de dag 2 stukjes witlof, maar het varieert net wat ik thuis heb. Gisteren kregen ze 2 kleine takjes peterselie. Later op de avond half 21 dan krijgen ze brokken(hooi naatuurlijk logisch de hele dag, vind het soms zo vervelend ook hooit erbij te noemen terwijl ik weet dat ze dat elke dag de hele dag krijgen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou sommige da geven een speciaal uurtje voor de enting(entings dag) en dat is het, als je echt je konijn helemaal wilt na laten kijken verliest dat tijd. Dan moet je daar een aparte afspraak voor maken.

Als het een entings uurtje is dan lijkt het mij wel klein beetje logsich, maar heb je maar 1 vraag over de diaree bv moeten ze kunnen beantwoorden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor zover ik weet is sla niet echt goed voor konijnen. Je moet er in ieder geval mee oppassen. Ik geef andijvie (zijn ze zot op), wortelloof, witloof, wortels, brocoli (enkel blaadjes en trosjes, niet de stam). Dat is zowat het enige dat we vaak in huis hebben. Ik heb nog nooit problemen gehad met diarree door groenten. Maar je moet het natuurlijk wel opbouwen, maar dat zal je wel weten. :) Met wortels wel oppassen dat ze niet te dik worden natuurlijk.

Moest mijn DA zo ongeïnteresseerd doen, zou ik toch zoeken naar een andere. Maar als hij echt goed is, en je verder nooit problemen hebt gehad, moet je natuurlijk zien dat je een DA vind die minstens even goed is.. Dat is natuurlijk weer moeilijk..

Ik moet zeggen dat die van mij altijd heel vriendelijk is, en mijn dieren behandelt als waren ze van hemzelf.. Hij antwoort ook altijd duidelijk op mijn vragen en ik mag er stellen zoveel ik wil. Ook moet ik niet zo lang wachten als ik een afspraak heb gemaakt tenminste.. Als je zonder afspraak gaat is het narmaal dat het langer duurt natuurlijk.. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn DA geeft in de brief die ze verzonden hebben aan alle konijneneigenaren al aan, dat ze die entavonden puur om het enten van de konijnen doen. Ze kunnen op dergelijke actieavonden niet ingaan op uitgebreide vragen en dergelijke. Indien je dus wat wil vragen over je konijn buiten het enten om, dan verzoeken ze je een nieuwe afspraak te maken... Toch best handig dat ze dat er meteen bijzetten :bunny3:

Ik zou het belachelijk vinden als ik voor een klein vraagje een aparte afspraak zou moeten maken, alsof ze nog niet genoeg geld verdienen!

Bij m'n DA kan ik dan wel niet terecht voor m'n vragen maar hier op bb gelukkig wel, allemaal bedankt voor de reacties:) :bow:

Er zitten hier gelukkig DAen genoeg in de buurt. M'n moeder raadde alleen een andere DA aan als die van haar omdat ze gehoord had dat die een stuk goedkoper was. Misschien ga ik toch naar de DA waar zij heen gaat. Ik kan me nl. nog herinneren dat die DA vroeger m'n caafje met haar gebroken pootje had geopereerd. Dat was een speciaal geval, zo'n operatie hadden ze toen nog nooit gedaan en het werd het eerste caafje met een 'stalen' pootje.

Dus daar heb ik alvast goede herinneringen aan en als ze voor de rest ook beter zijn maken die paar euro's me ook niks uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag geen diaree meer dus hebben ze een beetje witlof met basilicum gehad, ze vlogen eropaf alsof ze in weken niks lekkers hadden gehad. Verwende langoren!!!

Ook gelijk even het gras gemaaid dan kunnen ze van het weekend weer lekker op het gras spelen als het een beetje weer is :)

Ik ga nu nog beter op de voeding letten en ben ook van plan om ze meerdere soorten groenten in kleine beetjes te gaan voeren. Wat alleen lastig is wij eten 5 dagen in de week op het werk en hebben niet veel (verse) groenten in huis. En de meeste groenten zijn veel te groot of zitten in veel te grote verpakkingen voor alleen de nijnen, en het is dan ook altijd al rot of verlept voor het op is. En dadelijk als het herfst wordt is het ook gedaan met de kruiden in de tuin. Iemand tips?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .