Ga naar inhoud

Wat moet ik doen?!


EllaEnJack

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Ten eerste bedankt voor het kijken:$

Help!

Mijn Ella (voedster) wil kleintjes...

Ze gaat daarvoor op Jack (gecastepreerde rammelaar) zitten.

Jack rent dan door het hok..

En dat vind ik zielig.

Ik wik der wat aan doen.

Wat kan ik het beste doen?

En ook de rede waarom Ella het doet.

En blijft doen...

Ik dacht er over om ook Ella te casteren.

En dan even een ander hok lenen ofso tot die tijd

Maar dat is ook weer zielig vind ik omdat ze elkaar dan niet vaak zien!

Natuurlijk doen we ze wel op schoot maarja......

Help a.u.b.

EllaEnJack

aangepast door EllaEnJack
Was iets vergeten
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey!

Als een konijn op een ander konijn rijdt, wilt dat niet per se zeggen dat ze kleintjes wilt. Konijnen gaan ook op elkaar zitten rijden om de rangorde te bepalen (wie is de baas en wie is de onderdanige?). Dit rijgedrag wordt erger bij kenniwmaking met een nieuw konijn, nieuw hok, etc, omdat dan opnieuw de rangorde moet worden vastgelegd. Dit gedrag kan ook (opnieuw) opduiken als het konijn last heeft van zijn hormonen, en dat kan verminderen door de castreren.

Hoe lang zitten uw konijnen al samen? Was dit gedrag er altijd al of nu pas? Hoe oud zijn ze?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi!

Bedankt voor het snelle reageren!

Sinds de geboorte zitten ze al samen!

Het gedrag is er nu pas een tijdje (niet lang in elk geval)

Ze zijn nu 1 jaar oud.

Ze zijn broer en zus.. (misschien is dat nog handig om te weten)

Toen ik haar eten gaf heeft ze me aangevallen...

Ik schrok erg maar ik weet dat ze zich rot voelt met die hormonen.

Ze likt me namelijk wel..

Ik dacht dat het meer te maken had met het dekken omdat ze nu ook vruchtbaar is.

EllaEnJack

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zal dan inderdaad door de hormonen komen, waardoor een konijn allerlei eigenaardig en bazig gedrag kan gaan vertonen! Gezien ze al altijd samenzaten en ze nu al 1 jaar oud zijn. Hier op het forum zitten momenteel veel mensen met een klein hormonenbommetje van een voedster (waaronder ik).

Sommigen kiezen ervoor om de voedster te laten castreren, als ze echt heel veel last heeft van haar hormonen of als haar konijnenvriendje er erg onder lijdt. Een castratie bij een voedster is wel een zware operatie, dus dat moet je ook mee in de beslissing overwegen. Anderen kiezen ervoor om deze periode "uit te zitten" en verwachten dat het vervelende gedrag weer overgaat, want blijkbaar is het voorjaar dé moment voor voedsters om eventjes gek te worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oooh ze zijn superschattig!

Als Jack het gedrag van Ella niet zo erg vindt, kunnen ze nog perfect samen blijven. Maar als ze echt gaan vechten of Jack geen moment rust krijgt, is het misschien beter ze eventjes te scheiden, tot er een lange termijn oplossing wordt bedacht (bv castratie).

Als je ervoor kiest Ella te laten castreren, kunnen ze in principe na de operatie meteen terug samen TENZIJ de konijnen hierdoor te wild gaan doen (bv Ella die op Jack wilt rijden, of als ze gaan vechten), want de wonde moet natuurlijk goed genezen. Dus afhankelijk van hun gedrag moeten ze al dan niet enkele dagen gescheiden worden na de castratie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze apart zetten tot de "hormonen"-periode over is, lijkt me misschien niet zo'n goed idee omdat de konijnen dan inderdaad mogelijk enkele maanden apart zitten, en ze gefrustreerd kunnen geraken. Bovendien zouden ze dan opnieuw gekoppeld moeten worden.

Weet niet of andere BB'ers hier ervaring mee hebben?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had een gelijkaardig probleem, waarbij mijn rammetje weinig rust kreeg doordat mijn voedster constant op hem zat te rijden. Ik had schrik dat mijn ram er genoeg van zou krijgen en dat ze zouden gaan vechten. Ik heb er voor gekozen om mijn voedster te laten castreren, ook zodat baarmoederkanker preventief uitgesloten wordt.

Het herstel na de operatie was wel zwaar, en ik was blij dat ik die dagen thuis was om voor mijn voedster te zorgen. Na drie dagen was ze terug zichzelf, maar dan hebben mijn twee konijnen plots gevochten! Dus nu zitten ze apart totdat de hormonen van mijn voedster (6-8 weken na castratie) helemaal weg zijn :(.

Dus ikzelf ben niet onverdeeld enthousiast over mijn beslissing om te castreren aangezien mijn konijnen gevochten hebben, maar velen hier op het forum hebben positieve ervaringen met castraties van voedsters. Ik zou dus even goed lezen hier op het forum (gebruik de zoekfunctie) en maak dan je beslissing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze aan het graven is zie je dan ook dat ze een nestje maakt aangezien ze boos wordt als je het goed legt? Mss is ze wel schijnzwanger. Niet dat t veel uitmaakt want dat is wederom een hormonaal probleem. Zou ze niet uit elkaar halen nu hoor tenzijj er gevochten wordt en er bloed vloeit... Mijn voedster heeft ook de lentekriebels alleen is ze nog niet aan het rijden, ze likt alleen vol enthousiasme aan haar kerel en die laat het tot nu toe over zich heen komen, hij ligt ervan te genieten af en toe... Als je gaat castreren zou ik er wel goed over nadenken hoor, het is niet niks en geen garantie op succes...bij veel wel maar nie bij iedereen.. Succes met je hormoon bommetje ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .