Ga naar inhoud

Roze/bruine vlekjes witloof


Ruthie

Aanbevolen berichten

De laatste tijd vind ik op de binnenkant (en soms buitenkant) van de witloofbladeren veel roze/bruine vlekjes. Ookal zijn ze pas aangekocht en is er aan de buitenkant (bijna) niets te zien.

Ik snee deze altijd uit maar nu zijn er precies meer dan gewoonlijk (zal ook wel aan het weer liggen vermoed ik). Maar zijn deze eigenlijk schadelijk? Hoef ik ze eigenlijk uit te snijden om mogen ze die in hun geheel gewoon opeten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey dat is toevallig dat had ik gisteren nou ook met mijn witlof. Ik koop mijn groentes altijd bij de lidl. Zometeen ga ik er weer naar toe (was namelijk wat vergeten) en dan ga ik er wel wat van zeggen want twee weken geleden was het ook zo het geval. Het lijkt wel zoiets als bij een appel? Ik heb de bruine vlekjes eruit gesneden. Misschien omdat ze de witlof te lang laten liggen in de winkel en ze liggen overigens niet in een koeling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik haal het ook in de supermarkt, maar daar liggen ze wel in de koelafdeling. Maar er liggen er echt immens veel de laatste 2 weken dus ik vermoed dat er een teveel is. En bij de meesten zitten die vlekken erop. Ik sta wel 5min te zoeken om er 'deftige' uit te zoeken (tot ergernis van de andere klanten). Ik heb het ook al eens opgezocht en het zouden inderdaad de bruine plekken zijn als bij een appel. Maar er stond ook bij dat je ze beter niet opeet. Maar dat is dan wel voor de mens, het weet niet hoe het zit voor konijnen. Maar de laatste tijd hou ik bijna niets meer over als ik alle plekken moet uitsnijden. Ik zie ze wel het hele jaar door, maar nu is het toch wel in extreme mate.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook regelmatig gezien. Ook geen idee wat het is. Wij kijken erg kieskeurig naar de groentes en fruit die we geven. Denk dat wilde konijnen ook niet eerst checken of er iets vies op zit. Dus heb het wel altijd gewoon gegeven. Ze zijn er hier nooit gek van gaan doen of zo, dusja. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan op zich geen kwaad. Het is inderdaad een beetje beurs, zoals bij een appel.

Het kan door verschillende dingen komen, maar vooral de wijze van verpakken en de groente vervoeren/'behandelen' speelt mee.

Ik heb zelf bij een groenteboer gewerkt, en daar moest je met witlof e.d. altijd voorzichtig doen. Doe je te ruw, dan krijgen ze snel zulke plekjes. Ze gingen ook niet in een gewoon plastic zakje mee met de klant, maar in speciale papieren zakjes. :)

(Maar meestal haal ik zelf de buitenste bladeren er af en pak ik een wat 'frisser' ogend blaadje. Ik heb meestal meer dan genoeg.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik haal ook altijd de buitenste blaadjes eraf. Normaal zijn die eronder nog vrij goed, maar die van nu hebben echt op ieder blad zo'n vlekjes. Ik zal ze het maar gewoon geven en de ergste stukken zal ik eruit snijden. Anders zal ik niet meer verder kunnen tot woensdag vrees ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wilde konijnen eten geen witlof ;)

Maar ik haal altijd de eerste bladeren rondom eraf (doe ik met alle bladgroente). Als ik een halfje in de koelkast heb laten liggen, snij ik een dun plakje van de binnenkant eraf en geef ik het alsnog.

Maar sinds mijn honden rauw voer eten en ik dus voor hun groentemixen moet maken, geef ik de konijnen alleen nog maar het binnenste deel (dat moet een hond namelijk niet).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, dat doe ik ook, tot grote ergernis van de klanten na mij (het zijn trouwens losse stronken, die in pakjes zijn mini's). Maar het probleem is dat ze gewoon allemaal zo zijn, er zit geeneen goeie in of ik zou alle bakken moeten uithalen en de laatste levering moeten zoeken. Maar dan zou ik wel ferm op mijn oren krijgen van de winkel. Er staat namelijk wel altijd iemand in de koelafdeling helaas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zolang ik de bakken netjes houd, hebben ze er niet over te klagen vind ik. Ik betaal voor kwaliteit, dus die wil ik ook. ;) Ik koop ook geen trui waar een naadje los zit of een broek waarvan de knoop af is.

Ik begin altijd bovenop te kijken maar ik wil ook wel onder het afgedekte deel kijken, dusch... :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef toe dak ik soms ook wel de bakken onderaan opentrek, maar die zijn meestal van hetzelfde. Het zijn echt de bakken achteraan die het verst zijn denk ik dus zou ik eerst een stuk of 10 bakken moeten wegsleuren eer ik eraan kan, dus dat zie ik mezelf niet echt doen met al dat volk rondom mij. Ze kijken nu al raar als ik die onderste open doe :P.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het probleem is dat er dan nog maar een stronkje overschiet van 2 Ć  3cm hoogte als alle blaadjes met vlekken weg zijn :P. Zo erg zijn ze aangetast (de meeste dan toch). Maar ik probeer het nog steeds uit te snijden (meestal zitten ze maar tot halfweg), anders is het echt de moeite niet om er te geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef ze het eigenlijk gewoon. Het moet natuurlijk niet echt verrot zijn maar hier en daar een plekje zie ik als iets natuurlijks. Als ik zelf appel eet eet ik ook gewoon een bruin plekje mee. Ik denk altijd maar dat in de natuur hun voedsel soms nog veel viezer is :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Ik heb het nog eens nagevraagd via mijn nicht (haar oom is groenteboer) en deze zegt dat het een vorm van het rot is, het is een parasiet die erop groeit. Ze zouden er niet dood van gaan maar ze kunnen er wel ziek van worden. Dus beter toch uitsnijden ;).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .