Ga naar inhoud

controle DA


Jikke

Aanbevolen berichten

Omdat ik een pracht nestje vlamen tegen gekomen ben heb ik besloten mijn nijnen vandaag eens extra bij de DA te laten controleren.

Helaas is mij nu wel duidelijk dat ik er geen bij moet zetten :grrrrrr: maar het is niet anders.

Moppie gaat super goed, niets op aan te merken, prachtig echt werkelijk waar een prachtig konijn. Vandaag in geent en helemaal oke verklaard :love::love::love::love: Super heeft ze zich gedragen want had gevraagd om een zeer uitgebreide controle en dan doet mijn DA dat ook natuurlijk

Lobbus verzorgd zijn achterhand niet meer zo goed. Dat is bekend en geen probleem wat mij betreft. Het betekend wel dat ik regelmatig zijn haren kort moet knippen want borstelen geeft wonden (welke borstel ik ook pak en heb vele borstels, mocht iemand toch nog een tip hebben, graag!!!) en niets doen geeft daar klitjes en nattigheid.

Hij is niet te dik maar leeftijd onbekend en waarschijnlijk al wat ouder. Kan ik hem anders nog iets extra's geven om beter door de verharingen heen te komen? HEt is nu ook wel een rottige winter voor hun die vachten komen gewoon niet tot rust.

Beiden hebben eelt op de achterpoten (verdikkingen dus) met dat eelt ben ik wel blij want dat geeft extra bescherming. Aldus mijn DA moet ik hier niet direct door in paniek schieten (wat ik eigenlijk al weer deed :$ ) want dit is vrij normaal bij deze grote nijnen.

Alleen op 1 plekje heeft Lobbus veel minder beharing dan hoort. Wij (DA en ik) zijn bang als ik zou gaan koppelen dat hij veel meer gaat lopen/rennen (logisch tijdens/net na een koppeling) en dat hij dus zijn poten gaat beschadigen.

Nu dus maar hopen dat Lobbus nog een hele lange tijd bij mij mag zijn met wat extra zorg en verzorging. In elk geval ben ik SUPER blij dat ik voordat ik er vlamen bij zou zetten naar de DA gegaan ben voor controle. Ik zou me namelijk vreselijk rot voelen als het weer fout gaat.

Ze krijgen veel groenvoer en fruit. Ook veel verschillende soorten, maar heeft iemand misschien nog een extra toevoeging? Zou biodyl spuiten een extra steuntje kunnen geven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het probleem echt dat hij zichzelf onder plast? Zijn blaasproblemen al allemaal uitgesloten?

Dit deed Max ook namelijk. Of hij liet het lopen en bleef erin zitten. Toen hij ook af ging vallen en weer naast de toilletbak ging plassen heb ik hem 28 dagen panacur gegeven en het werd beter:)

Tot ik een brok met meer calcium ging voeren. (HFST) ik gaf Bunny Basics T van Oxbow met een laag calcium gehalte (0.4%geloof ik. Ik had toen nog niet de link gelegd dat het plassen met calcium te maken had, hij kreeg het voor zijn gebit. Achteraf hield het plassen op toen ik van SS over ging op BBT) Ik ben toen HFST gaan geven omdat de BBT niet meer het gewenste effect had (hij slikte de korrels bijna heel door) Nog geen week later begon hij weer naast de bak te plassen en was hij weer helemaal nat.

Toen legde ik de link pas tussen calcium en het plassen van Max. Ik ben toen Trovet gaan voeren (ook 0.4% calcium) en het plassen hield weer op.

Hoewel het niet officieel is vast gesteld, is mijn DA het wel met mij eens dat het calcium gehalte in de brok voor Max de oorzaak kan zijn voor het plassen. Eerder was er al een echo gemaakt van zijn blaas waarop veel sludge te zien was. (veel calcium in de blaas)

Het is niet gezegd natuurlijk dat jouw konijn hetzelfde probleem heeft, maar ik wilde het je toch meegeven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt hier voor! Biks eet hij echter bijna niet. Ze krijgen 100 á 150 gram biks per dag samen en samen wegen ze zo'n 12 kg inmiddels.

Maar hij plast zichzelf ook niet onder gelukkig. Vanonder ziet het er allemaal super mooi uit het is echt daar waar zijn staart op zijn rug komt zeg maar. Echt op zijn rug dus en daar kan hij niet plassen. Hij is ook niet vies ofzo alleen hij wast zich daar nooit waardoor de vacht ook niet van goede kwaliteit is daar. Ik zal proberen maandag foto's te maken

Heb natuurlijk vorig jaar een jonge vlaam(jitske) met EC in moeten laten slapen en die had idd altijd vieze en vuile poten van haar urine. Dat heeft hij gelukkig totaal niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .