Ga naar inhoud

hoe voelt een wam aan


jolanda1965

Aanbevolen berichten

Tevens wat jij beschrijft twijfel ik of dit wel lipomen zijn. Een lipoom vedwijnd zelden uitzicht zel en meestal is er een chirurgische ingreep nodig om deze te verwijderen. Maarr dit word enkel gedaan wanneer deze op hinderlijke plekken zitten. Aangezien je schrijft over meerdere bultjes denk ik eerder aan een reactie vAn de huid op een bepaald stofje in de brokjes die je eerder gevoerd, of te wel een allergie. Zeker omdat je zelf al aan geeft dat de bultjes verdwenen na het voeren van een ander merk

Het is door de dierenartsen erkend als vetbult bij alle honden en (ik dacht dat ergens gelezen te hebben) bij het konijn van ts. Nu blijkt dat ts ook van voeding veranderd is..

Dat vetbulten zeer zelden verdwijnen ben ik het ook niet mee eens. Sommige vetbulten van de honden van mijn pa verdwijnen om later weer op te komen (vaak op dezelfde plek en een hele enkele keer elders). Plus dat die van mijn herder allemaal verdwenen zijn..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om nog wat verwarring te scheppen :D

Ik heb een konijn gehad, een ram, met een miniwammetje

Foto-MAVPLOIX.jpg

En een voedster met een flinke, en die was altijd zeer dun en heeft nooit overgewicht gehad.

Foto-QVTAD7NS.jpg

Ik zou haast denken dat het bij het ene konijn gewoon in de genen zit en bij de ander niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is zeker een relatie met de castratie, castratie heeft namelijk invloed op de stofwisseling. Daarom kan het na castratie soms nodig zijn om de hoeveelheid voeding bij te stellen, ook al gaf je eerder al een afgepaste hoeveelheid. Dat het te verklaren is door de castratie betekend niet dat je er niets mee hoeft te doen. Overgewicht brengt diverse risico's met zich mee. Als jouw dierenarts gezegd heeft dat haar gewicht oké is dan heeft ie ongetwijfeld gelijk, maar even bedoeld als algemene mededeling. :)

Correctie: Castratie heeft invloed op de hormoonhuishouding en daarmee op de stofwisseling, maar niet direct op de stofwisseling.

Ik zou haast denken dat het bij het ene konijn gewoon in de genen zit en bij de ander niet.

Dat het bij vrouwelijke konijnen in de genen zit is min of meer een feit. Om de simpele reden dat vrouwelijke dieren vetreserves opslaan voor het zogen van eventuele nakomelingen. Dat zie je bij mensenvrouwen ook, die zijn over het algemeen wat 'ronder' dan mensenmannen, zonder dik te zijn of te zijn geweest. Bij vrouwen zie je dat ze meer vet op de buik en heupen opslaan, bij konijnen is dat dus onder de kin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

:mdr:

Ik denk ook dat aanleg een grote rol kan spelen. Wij hebben vroeger een voedster gehad, een vleeskonijn bedoeld voor de slacht, gekregen toen ze slachtrijp was. We hebben haar Wamsel genoemd.

Wamsel had een enorme wam, nog wel veel groter als op de foto hierboven. Toen ze bij ons veel beweging kreeg is ze echt een mooi konijn geworden, groot en gespierd maar niet dik. Maar de wam is nooit meer weg gegaan. Denk dat konijnen die op het vlees gefokt worden een grote aanleg hebben voor vet-opslag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ga haar zowieso effe minderen met biks nu, ik vind een pond aankomen voor een konijn echt wel veel in een half jaar, was er ook best wel van geschrokken, maar even op een dieet met minder biks, meer groente en meer hooi, het word gewoon een dikkerd, ze had eigenlijk altijd al veel aanleg voor vet op de buik, maar die is nu nog effe dikker geworden en dan die dikke onderkin erbij, ze kan haar nooit echt lekker voelen nu. ik begrijp nu ook wel waarom ze steeds lomper werd met in en uit haar kooi springen

Link naar reactie
Delen op andere sites

:mdr:

Ik denk ook dat aanleg een grote rol kan spelen. Wij hebben vroeger een voedster gehad, een vleeskonijn bedoeld voor de slacht, gekregen toen ze slachtrijp was. We hebben haar Wamsel genoemd.

Wamsel had een enorme wam, nog wel veel groter als op de foto hierboven. Toen ze bij ons veel beweging kreeg is ze echt een mooi konijn geworden, groot en gespierd maar niet dik. Maar de wam is nooit meer weg gegaan. Denk dat konijnen die op het vlees gefokt worden een grote aanleg hebben voor vet-opslag.

Er staat mij iets bij dat de Kenner korrels gebruikt worden voor vlees konijnen, of is dat niet zo?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Correctie: Castratie heeft invloed op de hormoonhuishouding en daarmee op de stofwisseling, maar niet direct op de stofwisseling.

Dat het bij vrouwelijke konijnen in de genen zit is min of meer een feit. Om de simpele reden dat vrouwelijke dieren vetreserves opslaan voor het zogen van eventuele nakomelingen. Dat zie je bij mensenvrouwen ook, die zijn over het algemeen wat 'ronder' dan mensenmannen, zonder dik te zijn of te zijn geweest. Bij vrouwen zie je dat ze meer vet op de buik en heupen opslaan, bij konijnen is dat dus onder de kin.

Dan is mijn voester blijkbaar een uitzondering.. Zij is onwijs schijnzwanger geweest en heeft geen wam..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er staat mij iets bij dat de Kenner korrels gebruikt worden voor vlees konijnen, of is dat niet zo?

Nee, dat is niet zo. Kenner heeft twee (eigenlijk 3) soorten biks in haar assortiment. De gewone Kennerbiks, met geel of roze label, en de Kenner van 't land, die tegenwoordig Profijt heet. De Profijtbiks heeft een redelijk waardeloze samenstelling en wordt vooral gebruikt voor vleeskonijnen, terwijl de gewone biks een redelijk goede is. Moet je wel die met het gele label nemen want de roze bevat een anti-coc.middel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan is mijn voester blijkbaar een uitzondering.. Zij is onwijs schijnzwanger geweest en heeft geen wam..

Jouw dieren lijken altijd wel een uitzondering:P Maar net als bij mensen heb je ook bij konijnen de wat slankere typjes.

Kan best zijn dat jouw konijn gewoon een wat slanker gebouwd konijn is en daarom geen wam ontwikkelt.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Jouw dieren lijken altijd wel een uitzondering:P Maar net als bij mensen heb je ook bij konijnen de wat slankere typjes.

Kan best zijn dat jouw konijn gewoon een wat slanker gebouwd konijn is en daarom geen wam ontwikkeld.

Maar als ze slanker gebouwd is en haar lijf denkt dat ze zwanger is, dan moet ze toch juist een wam ontwikkelen? Ik vind haar overigens niet bepaald slank (ook niet dik), zie de foto's in mijn album.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen idee wat Wamsel te eten kreeg, ouders van een vriendin van mij hadden gewonnen met een Bingo, en zij was de prijs. Heel stom want ze wilden geen konijn maar ook niet opeten, maar ze wilden haar ook niet terug geven omdat ze wisten wat er met haar zou gebeuren, en bij ons kon ze terecht. Geen flauw idee dus wat voor voer dat was.

Dan is mijn voester blijkbaar een uitzondering.. Zij is onwijs schijnzwanger geweest en heeft geen wam..

Mijne ook niet hoor. Heb er meerdere gehad zonder wam, 1 met een klein wammetje, Wamsel dan, en verder geen wam.

Maar de voedster die ik nu heb is sowieso heel rank van bouw wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .