Ga naar inhoud

Haken bij konijn, Gaat niet goed. Advies nodig


linlovesrabbits

Aanbevolen berichten

Gasnarcose is erg lastig alshet om de haken van een konijn gaat omdat ze gasnarcose moeten inademen, Dat gaat door middel van een kapje. Omdat gasnarcose erg kort werk worden ze ook heel snel weer wakker wanneer je het kapje weg haalt.

Ik was juist niet tevreden over trovet. Neji had ook haken en die kwamen met trovet nog sneller terug. Ook viel hij heel erg af. Ik kon hem eigenlijk niet op gewicht houden, laat staan aankomen. Mijn favoriet is nog steeds hopefarms. Voor de lief hebben, ik heb nog 3 zakken trovet in de aanbieding van 2 of 3 kilo ofzo. teab

Veder als hij elke 6 tot 8 weken onder narcose moet, zou ik het wel blijven proberen. Ook al komt hij moeilijk uit de narcose. Mocht hij dan overlijden, dan heb je in elk geval gerdaan wat je kon. Mocht hij narcose krijgen door middel van injectie zou je kunnen vragen of ze een keer minder willen proberen, ieder dier is anders en reageert anders. Misschien heeft hij minder narcose nodig. Zelfs bij Benji wisselde het per keer. (ik ben zelf DA assistente dus gaf hem altijd zelf de narcose enz)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ben even langs mijn DA gereden. Ik had het verkeerd begrepen. Max krijgt nog wel het zelfde middel, maar veel minder. Hij krijgt Ketamine met dormitor. Gas narcose heeft mijn Dierenarts helaas niet.

Ik weet dat ze in zuidlaren (sterkliniek) ook met gasnarcose werken, en daar geven ze ook niks bij. puur die gasnarcose zoals lonja ook zegt. Je woonde in Leeuwarden toch? Ik heb begrepen dat daar ook een sterkliniek zit. Dollie is daar een keer geweest en dat beviel haar goed. Inslapen zou ik nu echt nog niet aan denken hoor op basis van wat jij hier nu verteld. Maar ik heb Streep niet gezien natuurlijk en zijn gebit ook niet.

maar wat ik mij nu ineens af zit te vragen. van die spierverslappers raakt hij alleen tijdelijk verlamd. er veranderd niks aan zijn bewustzijn. Waarom zou de gasnarcose dan minder stressvol zijn? hij maakt nog steeds bewust mee dat dat kapje op zn snoet gedrukt wordt. nu ik er zo over nadenk zou ik juist denken dat het stresvoller is. Want ze merken dat dat kapje tegen hun snoetje gedrukt wordt en als ze dat al eng zouden vinden, dan kunnen ze daar dus niks tegen doen. en ook zonder dat kapje lijkt het mij juist heel eng om te merken dat je je niet kunt bewegen.

Wat is nu precies wat je hem per dag aan voeding geeft? in welke hoeveelheden. (hooi brok groente kruiden enz.) het nadeel van de beaphar care+ (wat ik uit je omschrijving opmaak) is dat het veel eiwitten bevat waardoor ze snel een vol gevoel hebben en dus minder hooi zullen eten. Dat is mijn ervaring tenminste.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gasnarcose is erg lastig alshet om de haken van een konijn gaat omdat ze gasnarcose moeten inademen, Dat gaat door middel van een kapje. Omdat gasnarcose erg kort werk worden ze ook heel snel weer wakker wanneer je het kapje weg haalt.

Ik was juist niet tevreden over trovet. Neji had ook haken en die kwamen met trovet nog sneller terug. Ook viel hij heel erg af. Ik kon hem eigenlijk niet op gewicht houden, laat staan aankomen. Mijn favoriet is nog steeds hopefarms. Voor de lief hebben, ik heb nog 3 zakken trovet in de aanbieding van 2 of 3 kilo ofzo. teab

Veder als hij elke 6 tot 8 weken onder narcose moet, zou ik het wel blijven proberen. Ook al komt hij moeilijk uit de narcose. Mocht hij dan overlijden, dan heb je in elk geval gerdaan wat je kon. Mocht hij narcose krijgen door middel van injectie zou je kunnen vragen of ze een keer minder willen proberen, ieder dier is anders en reageert anders. Misschien heeft hij minder narcose nodig. Zelfs bij Benji wisselde het per keer. (ik ben zelf DA assistente dus gaf hem altijd zelf de narcose enz)

wat betreft de zakken trovet: ik stuur u even een PB :he:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja precies.

Maar er speelt meer mee, hij is nu al een week niet de oude ik merk gewoon dat hij niet helemaal fit is ( of pijn heeft)

Ik was/ben ook van plan om hem gewoon te laten helpen.

Maar ik zou wel naar een andere dierenarts moeten, want deze wil het niet meer doen

hij is nu sinds de laatste keer haken zo? Zou hij misschien nog wondjes van de haken of het slijpen kunnen hebben? Misschien zelfs ontstoken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ben even langs mijn DA gereden. Ik had het verkeerd begrepen. Max krijgt nog wel het zelfde middel, maar veel minder. Hij krijgt Ketamine met dormitor. Gas narcose heeft mijn Dierenarts helaas niet.

Ik weet dat ze in zuidlaren (sterkliniek) ook met gasnarcose werken, en daar geven ze ook niks bij. puur die gasnarcose zoals lonja ook zegt. Je woonde in Leeuwarden toch? Ik heb begrepen dat daar ook een sterkliniek zit. Dollie is daar een keer geweest en dat beviel haar goed. Inslapen zou ik nu echt nog niet aan denken hoor op basis van wat jij hier nu verteld. Maar ik heb Streep niet gezien natuurlijk en zijn gebit ook niet.

maar wat ik mij nu ineens af zit te vragen. van die spierverslappers raakt hij alleen tijdelijk verlamd. er veranderd niks aan zijn bewustzijn. Waarom zou de gasnarcose dan minder stressvol zijn? hij maakt nog steeds bewust mee dat dat kapje op zn snoet gedrukt wordt. nu ik er zo over nadenk zou ik juist denken dat het stresvoller is. Want ze merken dat dat kapje tegen hun snoetje gedrukt wordt en als ze dat al eng zouden vinden, dan kunnen ze daar dus niks tegen doen. en ook zonder dat kapje lijkt het mij juist heel eng om te merken dat je je niet kunt bewegen.

Wat is nu precies wat je hem per dag aan voeding geeft? in welke hoeveelheden. (hooi brok groente kruiden enz.) het nadeel van de beaphar care+ (wat ik uit je omschrijving opmaak) is dat het veel eiwitten bevat waardoor ze snel een vol gevoel hebben en dus minder hooi zullen eten. Dat is mijn ervaring tenminste.

Dat vroeg ik me dus ook af. Het lijkt mij ook stressvoller.

Link naar reactie
Delen op andere sites

maar wat ik mij nu ineens af zit te vragen. van die spierverslappers raakt hij alleen tijdelijk verlamd. er veranderd niks aan zijn bewustzijn. Waarom zou de gasnarcose dan minder stressvol zijn? hij maakt nog steeds bewust mee dat dat kapje op zn snoet gedrukt wordt. nu ik er zo over nadenk zou ik juist denken dat het stresvoller is. Want ze merken dat dat kapje tegen hun snoetje gedrukt wordt en als ze dat al eng zouden vinden, dan kunnen ze daar dus niks tegen doen. en ook zonder dat kapje lijkt het mij juist heel eng om te merken dat je je niet kunt bewegen.

Ik mocht de laatste keer "assisteren" bij de dierenarts bij het verwijderen van de haken van Nijn aangezien het nogal druk was in de praktijk, en heb toen ook gezien hoe lastig gasnarcose kan zijn. Sowieso kan het zijn dat een konijn te erg vecht tegen de narcose/behandeling door de lichte narcose, of zo snel wakker word dat het vrijwel onmogelijk is om de haken goed te verwijderen. Daarom hoeft gasnarcose niet altijd het #1 narcosemiddel te zijn, ondanks dat het zo vaak word aanbevolen.

Een injectie via de oorvene werkt vaak ook afdoende en kan tegenwoordig zo goed afgestemd gegeven worden dat er maar een zeer kleine hoeveelheid nodig is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja, ik snap dat het bij haken niet altijd ideaal is, maar mijn punt is, als je het konijn zijn spieren uitschakeld, maar het konijn is nog wel bij en maakt het dus bewust mee. Dan is de stress toch nog veel groter? want het konijn wil vechten tegen de narcose, maar kan het niet

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja, ik snap dat het bij haken niet altijd ideaal is, maar mijn punt is, als je het konijn zijn spieren uitschakeld, maar het konijn is nog wel bij en maakt het dus bewust mee. Dan is de stress toch nog veel groter? want het konijn wil vechten tegen de narcose, maar kan het niet

Dat zeker. En wat als het bij begint te komen en de behandeling vervelend vind, dan gaat het ook vechten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

ook dat. en dat is bij beide methodes natuurlijk een nadeel. voor het konijn lijkt het me echt hell als hij dan nog niet kan bewegen maar wel alles in zijn mondje (of waar in het lijfje dan ook natuurlijk) gebeurd. dat konijn snapt niet wat er gebeurd.

Ik neem aan dat het konijn met alleen gas niet in 1 keer gelijk helemaal wakker is. als je merkt dat het konijn een beetje aan het bijkomen is, kan er dan niet was gas bijgegeven worden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ook dat. en dat is bij beide methodes natuurlijk een nadeel. voor het konijn lijkt het me echt hell als hij dan nog niet kan bewegen maar wel alles in zijn mondje (of waar in het lijfje dan ook natuurlijk) gebeurd. dat konijn snapt niet wat er gebeurd.

Ik neem aan dat het konijn met alleen gas niet in 1 keer gelijk helemaal wakker is. als je merkt dat het konijn een beetje aan het bijkomen is, kan er dan niet was gas bijgegeven worden?

Ik heb het maar 1x gezien bij Nijn waarbij de dierenarts het 2x geprobeerd heeft met gas, maar hij kwam wel redelijk snel bij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou ook nog een keer een bloedonderzoek kunnen doen op nierwaarden. Ik zie dat je konijn voor e.c. behandeld wordt, e.c. kan ook de nieren aantatsten. Is geen verklaring voor de kiezen, mogelijk wel voor het zo moeilijk uit de narcose komen, het slecht eten en gewicht verliezen.

Mijn Ollie kwam ook steeds moeilijker uit de narcose, at niet echt goed meer. Ik dacht weer aan haakjes, mijn dierenarts dat hij zo slecht at omdat hij misselijk was. (Omdat hij kort daarvoor nog aan haakjes geholpen was)

Toen ze voor de operatie een preventief bloedonderzoek deden bleek inderdaad zijn nierfunctie sterk verminderd, daardoor konden de afvalstoffen niet afgevoerd worden en daardoor voelde hij zich zo beroerd dat hij niet meer veel at.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat lijkt me ook een goed idee. En ik heb nu ook zelf gezien hoe een konijn dat na narcose slecht at en slecht bleef eten erg veel beter gaat eten door het samen zitten met een ander konijn, en dat lees je ook vaker hier. Het maakte echt een wereld van verschil om niet alleen te hoeven eten.

Gasnarcose is erg lastig alshet om de haken van een konijn gaat omdat ze gasnarcose moeten inademen, Dat gaat door middel van een kapje. Omdat gasnarcose erg kort werk worden ze ook heel snel weer wakker wanneer je het kapje weg haalt.

maar wat ik mij nu ineens af zit te vragen. van die spierverslappers raakt hij alleen tijdelijk verlamd. er veranderd niks aan zijn bewustzijn. Waarom zou de gasnarcose dan minder stressvol zijn? hij maakt nog steeds bewust mee dat dat kapje op zn snoet gedrukt wordt. nu ik er zo over nadenk zou ik juist denken dat het stresvoller is. Want ze merken dat dat kapje tegen hun snoetje gedrukt wordt en als ze dat al eng zouden vinden, dan kunnen ze daar dus niks tegen doen. en ook zonder dat kapje lijkt het mij juist heel eng om te merken dat je je niet kunt bewegen.

Dat zeker. En wat als het bij begint te komen en de behandeling vervelend vind, dan gaat het ook vechten...

ook dat. en dat is bij beide methodes natuurlijk een nadeel. voor het konijn lijkt het me echt hell als hij dan nog niet kan bewegen maar wel alles in zijn mondje (of waar in het lijfje dan ook natuurlijk) gebeurd. dat konijn snapt niet wat er gebeurd.

Ik neem aan dat het konijn met alleen gas niet in 1 keer gelijk helemaal wakker is. als je merkt dat het konijn een beetje aan het bijkomen is, kan er dan niet was gas bijgegeven worden?

Precies, dat is hoe de dierenarts het mij uitlegde. Het konijn begint dan bij te komen, dan staat ie nog niet gelijk recht overeind maar dat is wel het moment om het kapje weer even op te zetten. Het zal niet de makkelijkste methode zijn misschien, maar blijkbaar zijn er dus dierenartsen die het gewoon al zo doen, en dan gaat het bij dit konijn ook nog eens om een konijn wat blijkbaar veel last heeft van de narcose, en het gaat dus gewoon niet anders, het overlijdensrisico lijkt me in dit geval heel groot dan lijkt het me toch wel dat de dierenarts hier maar even mee moet gaan proberen te werken.

Het verbaasde mij echt hoe snel ze er weer bovenop was, 1 uur na de narcose weer helemaal normaal en weer eten en drinken. Ik was er aanvankelijk ook best bang voor, ook omdat ze al een paar keer eerder dit jaar onder narcose was geweest (voordat ik haar had) en het al een gevoelig konijn is. Maar toen ik dit zag zag ik wel dat het eigenlijk maar een heel lichte ingreep hoeft te zijn. En dan zijn er bij haar nog eens niet alleen haken verwijderd aan de achterste kiezen maar is er ook nog eens een stuk stro tussen de kiezen vandaan gepeuterd, (waarschijnlijk de oorzaak van de haken doordat ze niet meer normaal kon eten) dus zal het nog langer hebben geduurd en zal ze dus nog meer narcose nodig hebben gehad dan alleen haken verwijderen.

Spierverslapper lijkt me ook waanzinnig eng als konijn zijnde. Ik heb zelf gehad dat ik een ruggeprik kreeg en ook mijn linkerarm verdoofd werd. Ik wist wat me gebeurde, ik was er allemaal zelf bij en het werd me allemaal uitgelegd. En ik kon ook nog mijn hoofd en rechterarm bewegen. Nou ik voelde toch behoorlijk paniek opkomen bij dat gevoel. Het voelt alsof je ledematen in de stand blijven liggen die ze op het moment van de verdoving hadden, ook al worden ze verplaatst. Alleen dat al wordt heel vervelend, dat je hoofd niet meer snapt waar je armen en benen zijn. Als niemand mij uitgelegd had wat er gebeurde was ik echt in blinde paniek geraakt, het is bijna niet te bevatten. Ik zou het mijn konijn in ieder geval niet aan willen doen, dus ik ben blij dat mijn dierenarts het ook niet doet, als het niet extreem noodzakelijk is. Wat dus blijkbaar niet is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap jullie reactie snu wel een beetje. Maar ik zelf denk dat het neit zo is dat het konijn gelijk verlamd is hoor.

Zoals ik het begreep wordt hij er heel rustig en sloom van. Een kapje op doen bij een konijn kan heel stressvol zijn. Als het konijn dan ook nog heel druk gaat doen, wordt het nog stress voller. Die die spierverslapper heeft volgens mij niet al te veel invloed op dat hij onder narcose is. Want het is tenslotte geen narcose.

M

Maar wel bedankt want ga er nu wel even over nadenken. Wij hebben hier ook een sterkliniek in de stad ik denk dat ik daar de volgende keer heen ga. Ben heel benieuwd hoe ze het daar dan willen aanpakken.

Trovet is binnen! gelijk wat gegeven 2 handjes en in 1 keer opgegeten!

Ik ga het weekend even proberen of hij het ook zo blijft eten. En anders bestel ik gelijk een zak maandag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

geef ook vooral niet te veel. ik zie staan 2 handjes, dit is als ik kijk wat ik hier geef echt al heeeeel veel voor trovet ;) ik geef hier per kg nog geen 10 gram per dag. ook minder brok geven zal schelen in het tempo waarin de haakjes terug komen

omdat ze dan meer hooi zullen eten

Wel super dat hij het lekker vind :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Even een update en gelijk ook de laatste,

Want helaas is vanacht mijn lieve streep overleden.

Hij was voor 2 weken terug nog geholpen aan zijn kiezen bij de sterkliniek. Hij bleek een hele ontsteking te hebben dus 1 kies eruit.

Het ging steeds beter. Hij had ook goed. Tot dat ik gister thuis kwam van werk. Ik liet hem uit de kooi gaf hem wat dwangvoeding. En daarna ging hij lekker op de bank liggen. Hij kreeg het ineens heel benauwd. Dus ik zei tegen mijn vriend ik ga naar de dierenarts. Hij zei wacht nou maar even, maar ikhad er al niet een goed gevoel bij. Dus hup naar de DA. En daar zeiden ze dat het waarschijnlijk een longontsteking is. Toen ie daar op tafel lag ging het ook snel achteruit, hij lag helemaal lang uit en ademde met zijn bekje open. Ze zei we kunnen hem beter hier in een zuurstof kooi stoppen. Ik zo das prima, hij zit hier beter dan bij mij thuis. Nog snel even afscheid genomen, want hij had het heel zwaar.

Vanochtend mocht ik bellen, maar kreeg al eerder een telefoontje van de DA, dat Streep helaas is overleden.

Ik ben er wel verdrietig om. Hij was zo'n tam huis konijn geworden en ik had een hele sterke band met hem. Ik ga hem dan zeker ook erg missen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Max was voorheen ook erg aangedaan door de narcose. als hij smorgens werd geholpen kon hij 'savonds nog niet naar huis omdat hij nog steeds neit helemaal de oude was. Max krijgt nu een andere narcose en nu is het geen probleem meer. Je zou eens kunnen vragen welke narcose ze gebruiken? Mocht het nodig zijn wil ik wel eens aan mijn DA vragen wat voor narcose zij gebruiken nu voor Max.

Nog mooier zou zijn als ze gasnarcose zouden gebruiken. dat is heel licht en is meer een soort roesje zeg maar. Dan zijn ze vrijwel gelijk weer bij. Helaas heeft mijn DA deze mogelijkheid niet.

In het begin kon Max ook elke 1 a 2 maanden voor zn haken onder narcose. Hij kreeg toen een kleine hoeveelheid SS en veel hooi en groente. dit werkte voor hem dus niet.

Na een aantal brokken te hebben geprobeerd (Oxbow bunny basicsT=> slikte hij heel door op een gegeven moment dus kreeg hij last van zijn maag.. Hope farms super trio=> had voor max een te hoog calcium gehalte omdat hij wat problemen heeft met zijn blaas)

ben ik uitgekomen bij Trovet. daar ben ik in April mee begonnen en nog steeds is Max haken vrij. (hij is 2 weken terug nog gecontroleerd dus weet het vrijwel zeker) Voor Max is dit dus echt een succes!

Wat ook goed kan helpen is een heel andere DA de kiezen laten slijpen. Die Da kan misschien net iets anders slijpen wat specifiek voor jouw konijn beter werkt.

Waar woon je? Misschien hebben bb-leden nog tips voor een DA.

Mee eens TROVET is echt super!!!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .