Ga naar inhoud

Konijn knarst met tanden


Oeps2012

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Al een lange tijd hebben we hier vier konijntjes rondlopen.

Één daarvan knarst af en toe met haar tanden. Dat doet ze dan ook één keer in de zoveel tijd.

Ze loopt dan gewoon vrolijk te hupsen en dan hoor je een knarsje. Ze komt niet gestrest over.

Kan het een tikje zijn van haar? Net zoals wij mensen af en toe op nagels bijten. Ze eet gewoon normaal en is eigenlijk wel het meeste actieve van het stelletje hier. Ik maak me ook gewoon geen zorgen, maar ik wilde graag weten wat dat kon zijn.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Groetjes,

Dorinda

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo allemaal,

bedankt voor jullie reacties. Mijn andere konijnen (Oscar, Pien en Elmo) knarsen inderdaad af en toe met hun tanden, maar dat is dan een tijdje achter elkaar. Net of ze eten...maar dan hoor je hun tandjes over elkaar knarsen. Ze liggen er dan ook ontspannen bij en vooral als ik ze aai.

Saartje (het konijntje met af en toe een knarsje) doet dit terwijl ze bezig is of ze draait zich een keer om. Maar dan doet ze dat één keer. Net of haar tandjes over elkaar gaan. Ik had het ook opgezocht. Saartje houdt niet van aaien. Het is echt wanneer ze zelf bezig is. Ik vroeg me ook af of haar tanden te lang zijn. Kan dat ook? Ze oogt gezond en ze eet/drinkt voldoende. Ze krijgt gewoon brokjes (die best hard zijn) Ze komt over als een vrolijke zorgeloos konijn.

Maar in ieder geval bedankt voor jullie reacties. :mdr:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben ook zo'n onspannings-knarser. Als hij ergens rustig ligt te slapen, of hij wordt gestreeld hoor je wel eens de tandjes malen. Ik heb me er ook zorgen over gemaakt, maar als hij 10min voordien nog sprongetjes aan het doen was in de living en tijdens het knarsen in de typische overrustige dood-konijnhouding ligt te slapen, alles qua eten en keutelen in orde is, lijkt het mij eerder een teken van ultieme tevredenheid dan pijn...

Kijk dus vooral naar de andere tekenen voor je je zorgen maakt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet denk ik wat je bedoelt, Oeps2012. Mijn konijn Bobke kan ook tandenknarsen als ik hem aai ofzo, zoals de mensen hierboven beschrijven, MAAR hij maakt ook soms een soort "klik-"geluidje, alsof hij eventjes met zijn tanden tegen elkaar komt.

Onlangs heb ik ergens gelezen dat dit een teken van blij zijn is, een kort moment van plotse tevredenheid. Ik heb proberen op te zoeken waar ik het gelezen heb, maar kon het niet meer terugvinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet denk ik wat je bedoelt, Oeps2012. Mijn konijn Bobke kan ook tandenknarsen als ik hem aai ofzo, zoals de mensen hierboven beschrijven, MAAR hij maakt ook soms een soort "klik-"geluidje, alsof hij eventjes met zijn tanden tegen elkaar komt.

Onlangs heb ik ergens gelezen dat dit een teken van blij zijn is, een kort moment van plotse tevredenheid. Ik heb proberen op te zoeken waar ik het gelezen heb, maar kon het niet meer terugvinden.

Ja, dat klopt helemaal! Een soort klikje hoor je dan. Dan krijg ik al pijn aan mijn tanden als ik het hoor. :mdr: Echt tandenknarsen doet ze niet. Dat doen al mijn andere konijnen, maar ze maakt inderdaad wel zo'n klikje.

Ow gelukkig dat ze dan gewoon blij is. Ze is inderdaad wel even actief als ze dat "klikje" maakt.

Maar in ieder geval bedankt voor al jullie reacties. Ik was gewoon benieuwd wat het was. Stel dat ze te lange tanden had, dan had ze daar last van. Maar dat is gelukkig niet het gevoel. Het is gewoon een blij konijntje :bunny3: :bounce:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stampertje knarst ook veel met z'n tandjes. Het is een ontzettende knuffel en kan de hele dag op schoot liggen en je hoort m gewoon lekker genieten. Het is bijna klappertanden wat hij doet. Maar z'n oogjes zijn dicht, ontspannen houding en ook aandacht vragen als je stopt met aaien. Eerst likjes geven en daarna beledigd graven als je geen gehoor geeft. ;)

Heel hard knarsen is pijn, maar zachtjes is vaak gewoon tevreden zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat klopt helemaal! Een soort klikje hoor je dan. Dan krijg ik al pijn aan mijn tanden als ik het hoor. :mdr: Echt tandenknarsen doet ze niet. Dat doen al mijn andere konijnen, maar ze maakt inderdaad wel zo'n klikje.

Ow gelukkig dat ze dan gewoon blij is. Ze is inderdaad wel even actief als ze dat "klikje" maakt.

Maar in ieder geval bedankt voor al jullie reacties. Ik was gewoon benieuwd wat het was. Stel dat ze te lange tanden had, dan had ze daar last van. Maar dat is gelukkig niet het gevoel. Het is gewoon een blij konijntje :bunny3: :bounce:

Idd! Ik was gisteren in mijn boek "High Five met je konijn" aan het lezen en het is dus daar dat het in staat. Het "klikgeluid" is volgens dat boek een positief signaal!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sanne_c het is dus wel bekend. Ik had het nog nooit gehoord. Wel het knarsen met de tanden als ze iets fijn vinden. Wel goed dat het in het boek staat. Ik heb vorige maand een presentatie van die vrouw gehad die dat boek heeft geschreven bij mijn dierenarts.

Vond ik erg interessant en er viel veel op zijn plaats. Fijn dat dit ook in het boek staat. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://www.knagers.net/konijnentaal.htm

Scroll hier naar beneden daar vind je meer uitleg en geluidsfragmenten.

Ik ben er achter dat Bloempje een zoemgeluid maakt, ze is dus verliefd op mij??:love:

Ga wel twijfelen of Bloem toch geen rammetje is!? Ze sproeit soms ook!

Maandag weet ik het! Ze gaat dan gesteriliseerd worden of gecastreerd :mdr:

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://www.knagers.net/konijnentaal.htm

Scroll hier naar beneden daar vind je meer uitleg en geluidsfragmenten.

Ik ben er achter dat Bloempje een zoemgeluid maakt, ze is dus verliefd op mij??:love:

Ga wel twijfelen of Bloem toch geen rammetje is!? Ze sproeit soms ook!

Maandag weet ik het! Ze gaat dan gesteriliseerd worden of gecastreerd :mdr:

Ik snap dat je twijfelt. Maar vrouwtjes kunnen er ook echt wat van! Wij hebben twee mannetjes en twee vrouwtjes. De mannetjes zijn geholpen, de vrouwtjes niet. De mannetjes hebben nog nooit zoveel gesproeid dan dat de vrouwtjes deden. Ze plassen elkaar dan echt onder. Ze zijn meer gericht op hun plek in de groep dan de mannetjes. Ik ben benieuwd wat het dan :yes: Zal wel spannend worden maandag! :goed: Succes. laat het maar snel weten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik krijg er altijd toch pijn van aan mijn tanden. Het lijkt net of één van de tanden blijft hangen achter de tanden. Bij mensen is dat vrij pijnlijk heb ik ervaren :P Maar als ze het prettig vinden klinkt het toch anders :D Is het dan ook een soort "klikje" of een aanhoudend geluid van de tandjes die over elkaar heen gaan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .