Ga naar inhoud

Voedster hersteld moeizaam na castratie


Bintje

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, na veel lezen van dit forum toch maar eens geregistreerd om gebruik te maken van jullie ervaring en wijsheid.

We hebben onze voedster Tudou (Frans Hangoor, ca 8 maanden oud) afgelopen dinsdag laten castreren (bij een kk dierenarts via deze website gevonden). De operatie liep goed maar ze at de eerste dag niets, de volgende ochtend dus maar snel teruggegaan om dwangvoeding te halen en dit ook de hele dag aan haar gegeven. Daarna begon ze langzaam hooi te eten en af en toe ook wat SS en groenvoer echter dronk ze toen weer bijna geen water, dat hebben we haar (op advies van de DA assistente) ook maar met de spuit gegeven. Vrijdag leek het allemaal erg goed te gaan en at ze weer vrolijk hooi, SS en dronk ook water. Verder was ze erg beweeglijk.

Echter sinds vanochtend (zaterdag) eet ze weer niets en zit eigenlijk een beetje duf in een hoek van haar hok. We hebben haar weer dwangvoeding gegeven en dat eet ze opzich wel maar het gaat niet echt van harte.

De vraag is nu of zo'n terugval in de eerste week na deze, toch zeer heftige ingreep, normaal is of dat we ons zorgen moeten maken.

We geven haar nog volgens voorschrift Caprofen (pijnstiller/ontstekingsremmer) en Enrofloxoral (antibiotica). Het litteken ziet er goed uit en ze krapt er niet aan en er is ook geen bloed oid.

De dierenarts heeft geen controle afspraak met ons gemaakt, zouden jullie aanraden toch nog eens met haar langs te gaan?

Hartelijk bedankt voor de informatie!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi JoBoris, bedankt voor de reactie. Een kleine update: ze eet en drinkt vandaag nog steeds niet uit zichzelf. Ze keutelt en plast wel maar niet heel veel (ook omdat ze niet veel binnenkrijgt). We zullen maandag eens snel naar de DA gaan en ook vragen naar de pijnstiller. Wat zijn jou slechte ervaringen met Carprofen?

Het is echt vervelend om het beestje zo te zien, we slapen er allebei slecht van, zeker omdat we geen idee hebben of, en hoeveel, pijn ze heeft.

PS: excuus voor de knoeperd van spelfout in het onderwerp van deze discussie..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi, Bintje. Ik ga dierenarts studeren en mag eigenlijk nu al mijn eindexamen doen, eerst zeiden ze van: ''Ja, je moet pas over 2 jaar afstuderen dus maak je geen zorgen.'' Maar wat bleek: Ik moest het dit jaar al doen, maar over jouw onderwerp wat dit ermee te maken heeft: Ik loop graag mee op de dierenpraktijk, nu weet ik ook wel, nu ik dit lees, dat je echt Maandag naar de dierenarts moet gaan. Helaas heb ik van deze soorten geen verstand, want ik doe meer dingen die te maken hebben met de huid. Maar ik heb wel gehoord van iemand die daar werkt op die praktijk waar ik heen ga: "O, Je hebt dus op BunnyBunch iemand gevonden en wat is er nu gebeurd?" Heb ik haar het verhaaltje en de reacties verteld en laten zien en ze zei dat je echt Maandag naar de dierenarts moet gaan want als een konijntje nauwelijks of niet eet en drinkt, dan is er echt wel iets aan de hand. Ik ben wel alvast voor je aan het duimen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn voedster is ook onlangs gecastreerd en zij is vrij goed hersteld. Ik vond ook dat zij eerst niet zo geweldig at. Ze plaste en keutelde wel, maar niet veel. Toen ik de bijsluiter van Carprofen las, zag ik dat het allerlei rare bijwerkingen had, waaronder het verminderen van de eetlust. Wij zijn toen gestopt met het geven van pijnstillers (na 2Ć 3 dagen) en toen ging het ineens een stuk beter! Misschien moet je gewoon eens proberen hoe het zonder pijnstiller gaat. Als het niet gaat, kun je inderdaad nog proberen om over te stappen op een andere pijnstiller, maar ik raad je aan het eerst eens zonder te proberen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi allemaal, bedankt voor de reacties!

We hebben vanochtend even met de dienstdoende arts voor Regio R'dam Noord gebeld, dit bleek toevallig een kk DA van de lijst op deze site. Hier zijn we net naartoe geweest omdat zij ook precies zei wat Maraatje aangeeft: niet eten en drinken is een slecht teken. De DA heeft haar uitgebreid onderzocht en denkt dat het een combinatie van een te lage dosering pijnstillers was (0.5 ml voor een 2.3 kg konijn terwijl het 0.5ml per kilo moet zijn) en misschien een verstopping in de darmen. Ze heeft haar een shotje pijnstiller gegeven en wat water via het infuus (ze was een beetje uitgedroogd maar niet heel erg). Daarnaast heeft ze ons wat extra Carprofen gegeven om de dosering wat op te kunnen schroeven en Metocloral om de doorstroming wat te verbeteren. Ze heeft ook wat wondvocht achter de hechtingen vandaan gehaald, gelukkig was er geen pus dus waarschijnlijk geen ontsteking. De temperatuur was iets aan de lage kant dus we houden er nog een kruikje warm water bij en zien het vandaag even aan en duimen dat ze weer gaat eten! Al met al blij dat we meteen zijn gegaan vandaag en niet hebben gewacht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoiets dacht ik dus al wel. Een konijn wat niet eet en drinkt heeft pijn en een konijn wat pijn heeft wil niet verder leven. Dat is mij altijd gezegd. Hopelijk gaat het nu helemaal goed komen en fijn dat je toch vandaag nog naar een dierenarts bent geweest die er wel verstand van heeft. ;) Sterkte!

Ooh ja, mijn vorige nijntje Flappy* reageerde helemaal niet op Carprofen nadat hij geopereerd was aan een abces en nadat hij Metacam heeft gekregen ging het stukken beter dus ik zorg altijd dat ik of Metacam of Novacam in huis heb. Nu heeft onze hond artrose en krijgt hij iedere dag Novacam en heb daarvan een flinke fles staan dus ik zit gelukkig nooit zonder zo op deze manier. ;)

aangepast door JoBoris76
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze heeft toch geschreven dat de pijnstilling te laag was gedoseerd? Dat was dus de reden dat ze niet at. Vriendje erbij kan ook helpen maar vast niet als ze pijn heeft.

Goed dat jullie even naar de dierenarts zijn gegaan! Wat ook kan helpen is om haar samen met haar vriendje te zetten als dat mogelijk is. Dat kan ook een reden van niet willen eten en drinken zijn; eenzaamheid.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze heeft toch geschreven dat de pijnstilling te laag was gedoseerd? Dat was dus de reden dat ze niet at. Vriendje erbij kan ook helpen maar vast niet als ze pijn heeft.

Dat was de reden? Dat maak ik nergens uit op. Ja de dosering was te laag maar we weten niet of ze daarna wel goed is gaan eten. Misschien had ze niet eens pijn en ik zeg al: OOK. Kan OOK helpen. Het een sluit het ander niet uit. Het is maar een tip voor als de hogere dosering niet helpt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe gaat het er nu mee?

Knuffels Belleke

Dankjulliewel voor de lieve ondersteuning. Nog even een update: na terugkomst gistermiddag at ze nog altijd niet, ondanks het morfine shot. We hebben haar toen nog 1x gedwangvoederd wat wel goed ging en hebben haar toen met twee kruikjes op haar favoriete plekje op het tapijt laten liggen (lekker zacht en warm). Maar 's avonds was ze nog altijd niet aan het eten en ook niet meer aan het keutelen of plassen. We zijn toen in de avond weer langs de DA gegaan en die constateerde dat haar maag heel vol zat. De theorie is nu dat door het lange tijd niet eten vlak na de operatie de darmen toch een beetje tot stilstand zijn gekomen en dit er toe geleid heeft dat er haar aan haar darmen is gaan plakken en een verstopping heeft veroorzaakt. We hebben toen een tijdje geprobeert om zonder verdoving haar maagje leeg te zuigen. Dit ging maar beperkt goed want ze had nog wel genoeg energie om dat helemaal niet leuk te vinden ;-)

Wat er uitkwam was echter wel een flinke dosis dwangvoer dat al wat rottig rook, een teken dat er niet echt spijsvertering aan de gang was. Omdat het verder niet echt lukte om de maag leeg te krijgen (telkens haren in het slangetje en een zeer onstemd konijn) is toen besloten om haar achter te laten en heeft de dierenarts het legen vanacht nog met verdoving afgemaakt en parafine ingebracht. Ze heeft ook in een couveuse gelegen om wat op te warmen.

Vanochtend dronk ze volgens de arts al weer en vanmiddag ging ze ook paardebloem eten en keutelen. Allemaal erg goede tekens! Ze blijft nu nog even ter observatie, mocht ze wat maar gaan eten (nu eet ze nog geen SS) en goed gaan keutelen dan kan ze hopelijk vanavond naar huis. Anders moet ze toch nog geopereerd worden om de verstopping te vinden en weg te halen. Dat was gisternacht ook al een optie om meteen te doen, maar we hoopten toen (en nu nog) dat zo'n zware ingreep niet hoefde. Twee keer verdoving binnen Ć©Ć©n week is al erg genoeg, twee keer operatie wel heel heftig.

We duimen dat het goedkomt, ik stuur vanavond nog wel even een update. We zijn iig erg te spreken over de dierenarts die een stuk beter communiceert dan de eerste. Als die nu meteen bij het ophalen had gezegd dat we goed op moesten letten dat ze de eerste 12 uur at dan was er misschien helemaal geen probleem geweest! We lezen dat natuurlijk nu wel op allerlei fora maar als konijn-newbie weet je dat niet meteen. Ik ben al blij dat mijn vrouw zich op woensdagochtend zorgen ging maken, toen moest ze meteen komen om te dwangvoederen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat was de reden? Dat maak ik nergens uit op. Ja de dosering was te laag maar we weten niet of ze daarna wel goed is gaan eten. Misschien had ze niet eens pijn en ik zeg al: OOK. Kan OOK helpen. Het een sluit het ander niet uit. Het is maar een tip voor als de hogere dosering niet helpt.

Hoi Lonja, je reageerst terwijl ik nog aan het typen was. Maar je hebt gelijk dat het dus niet door de pijnstillers lijkt te zijn gekomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet de beloofde update gisteren maar wel goed nieuws. Tuduo is gisteravond weer naar huis gekomen! Ze at bij de DA ook al weer SS en keutelde als een idioot dus we mochten haar meenemen. Ze moet nog wel een paar dagen Parafine, doorstromingsmedicijn en pijnstiller maar eigenlijk is ze alweer als vanouds. Volgens de DA was het wel even door het oog van de naald maar ze is een vechtertje (wisten wij natuurlijk al). Eind goed, al goed.

Om toch een beetje een conclusie eraan te breien, onze tips voor na een operatie (niet een volledige lijst maar onze beleving!):

- Let goed op de dosering van pijnstiller, voor Caprofen in 0,5 ml per kg lichaamsgewicht

- Let goed op het eetgedrag van het konijn, eet ze niet binnen een paar uur dan meteen naar de DA!

- Vraag bij het ophalen van het beestje om duidelijke instructies waar je op moet letten, liefst op papier en anders even opschrijven. Assistenten kunnen wat vergeten en in je enthousiasme om je beestje weer terug te hebben kan je zelf ook niet zo gefocusd zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .