Ga naar inhoud

Slechte hooi eters, wie heeft ervaring met Agrobs?


Bam Bam

Aanbevolen berichten

Er zijn best veel konijnen die niet graag hooi lusten, de baasjes hebben van alles geprobeerd.

Ander hooi, mengen met ander hooi en kruiden, nat maken, peterselie eroverheen strooien... Soms wil het konijn echt niet aan de hooi. (De mijne maar mondjesmaat)

Naast een goede biks willen we ons konijn ook groenvoer geven maar zonder hooi is dat toch risicovol om dat in ruime maten te doen.

In mijn zoektocht naar een alternatief stootte ik op het volgende:

Agrobs Pre Alpin Wiesencobs

Agrobs Pre Alpin Wiesencobs wordt gevoerd als 100% hooivervanger of als krachtvoer zodat de ruwvoer opname wordt gegarandeerd, zo stelt men.

Als ik de samenstelling lees denk ik: GEWELDIG, de oplossing voor velen!

Ik heb gelezen dat Agrobs voor paarden werd gemaakt en dat men nu ook voor knaagdieren een korrel heeft, maar mij lijkt het de zelfde korrel alleen in een kleinere verpakking, o.a te koop bij de konijnen winkel. Helaas zie ik nergens een probeerverpakking.

Wat ik me afvraag is: Als een konijn slecht hooi eet, eet ie dit dan wel??

Ik hoop dat er mensen zijn met ervaring die dit met ons willen delen.

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is dat hetzelfde als de grasrollen van caviakruiden.nl (lol), die ook niet alle konijnen willen eten (de mijne meestal wel).

Het is geen vervanger omdat het de tanden niet kort houdt. Hooi zorgt ervoor dat de tanden afslijten.

De Agrobs biks waren vrij groot voor konijnen. Iemand van dit forum had een zak en omdat haar konijnen het niet moesten, heeft ze het aan het asiel gegeven, waar ze de terugkoppeling van kreeg dat die konijnen het ook niet moesten.

Volgens mij is er geen hooi vervanger. Heb je de alpenweide/bergweide hooi soorten al geprobeerd? Dat is vrijwel het enigste wat ze hier willen eten..

Het groene, merkloze hooi in een doorzichtige plastic zak van Ranzijn vinden ze trouwens ook erg lekker..

Uit een topic van mij kwam naar voren dat de meeste slechte hooi eters wel de Vitakraft alpenweide hooi wilden eten..

aangepast door Nicky_the
Link naar reactie
Delen op andere sites

Agrobs 18mm:

wiesencobs.jpg

Caviakruiden:

Klein (Pellet):

weidegraspelletsklein.jpg

20mm (rollen):

weidegrasrolklein.jpg

Groot blok:

weidegrasblokklein.jpg

De plaatjes van Caviakruiden zijn niet al te duidelijk, maar ik gebruik ze hier voor door de kruiden heen, dus ik weet dat ze verdacht veel lijken op die van Agrobs.

aangepast door Nicky_the
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zelf heb verschilde soorten van de boer geprobeerd nadat ik gewoon hooi had gekocht bij de dierenwinkel weet niet precies meer wat het was, Thimoty hooi wil ie ook niet echt. Af en toe een steeltje tussendoor maar hij eet liever niet dan dat ie hooi eet.

Daarover contact gehad met fokker en die zei dat als ik goed hooi had geprobeerd ik enkel nog met peterselie strooien kon proberen en da anders minder groen gaan voeren. Nu gaat het nog super met hem. Keutelt veel en is actief, maar kan ook heerlijk lui en ontspannen liggen. Ik wil echter het allerbeste voor mijn schat, en liever problemen voorkomen dan genezen

Bedankt voor de tip

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij is pas 3 maanden en mag onbeperkt. Heb al veel minder groen en biks gevoerd in de hoop dat ie aan het hooi zou beginnen. Hij hongert liever dan zijn ruif leeg te eten. Ook in een bakje wil ie het niet, Timothee- kruidenhooi, hooi van boer, gemengd met groenvoer, groenvoer gesnippert, nat gespoten...

Hij is nog in de groei en wil ook niet dat zijn darmen stil komen te liggen. De fokker had ook enkele konijnen die niet echt aan de hooi willen, hij zei tegen me dat ik niet meer kon doen. Vandaar dat ik toch nog hoop had Agrob.

@ Nicky Zijn die caviakruiden een alternatief of voer je Agrob??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo!

Ik wel ervaring met Bio-Nagerobs van Meister Lampe. De brokken zijn inderdaad wel redelijk groot maar je kan ze zeer gemakkelijk in 2 of meer breken. Nu net zoals Nicky_the al vertelde denk ik inderdaad ook dat er niet echt een 'hooivervanger' is. Je kan wat gaan uitproberen met verschillende soorten hooi en kruidenhooi.

Mocht dit niet werken:

Een van mijn konijntjes wilde vroeger ook geen hooi eten, dus na gedurende een hele lange tijd veel te proberen vertikte ze dus nog steeds om hooi te eten..

Maar ik zou aanraden eens te proberen om zo vers mogelijk hooi te geven of inderdaad alpenhooi. Uiteindelijk wilde dat konijn van mij dus wel hooi eten als ik madam haar verse hooi met een snoeischaar in 2 of 3 knipte (het was nog lang genoeg hoor, gewoon iets korter) en dan gaf ik die nagerobs in een paar stukjes gebroken in een schaaltje en dat at ze een beetje. Veder is het belangrijk om je konijntje voldoende takjes en knaagmateriaal te geven om de tandjes af te slijten.

hopelijk ben je hier iets mee! Mocht je nog vraagjes hebben mag je me altijd een berichtje sturen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 2 soorten heel vers hooi van de boer :( mss eens korter knippen maar ander hooi zoals Timothee is vrij kort vind ik en dat moet ie ook niet. Kruiden hooi van Farm Hopes ook niet

Die Bio-Nagerobs ken ik nog niet.

Knaag materiaal en goede biks (SS) heeft ie.

Hij lust zo graag verse groenten, maar die durf ik niet meer zo vrij te geven als hij zo weinig hooi eet. Ben bang dat ie op den duur daar wel last van kan krijgen of hoef ik me geen zorgen te maken zolang hij vrolijk en fit is goed en veel e gek op mijn keutelt.

wil gewoon niet dat ik hem met verwennen de dood in jaag, ben veel te gek op mijn lieverd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij is pas 3 maanden en mag onbeperkt. Heb al veel minder groen en biks gevoerd in de hoop dat ie aan het hooi zou beginnen. Hij hongert liever dan zijn ruif leeg te eten. Ook in een bakje wil ie het niet, Timothee- kruidenhooi, hooi van boer, gemengd met groenvoer, groenvoer gesnippert, nat gespoten...

Hij is nog in de groei en wil ook niet dat zijn darmen stil komen te liggen. De fokker had ook enkele konijnen die niet echt aan de hooi willen, hij zei tegen me dat ik niet meer kon doen. Vandaar dat ik toch nog hoop had Agrob.

@ Nicky Zijn die caviakruiden een alternatief of voer je Agrob??

Caviakruiden is een website. Ik voer diverse kruiden voor erbij, dus naast het groenvoer (wat ik bijna niet geef omdat mijn ram er niet goed tegen kan) en het hooi.

Ik voer geen Agrob. Ik voer qua biks Hope Farms Super Trio.

Je zou ook nog dit kunnen proberen:

http://www.bunnybunch.nl/community/showthread.php?51275-Zelf-een-hooibal-speeltje-met-hooi-en-groente-maken!&highlight=zelf+een+hooibal+maken

Het stilliggen van de darmen hoef je nu niet bang te zijn zolang hij zijn biks en groente eet. Ik zou hem ook niet te sterk minderen met zijn portie biks. Vanaf 4 maanden moet je wel minderen met zijn biks en de biks naar zijn volwassen gewicht gaan voeren.

Je zou ook nog hooi thee kunnen proberen. Dan kook je water, daar laat je hooi in weken. Het hooi zeef je eruit en dat water laat je afkoelen (wel optijd verschonen). Je hebt dan water met een hooi smaakje.

Voor hooi is zo ver ik het weet geen vervanger.

aangepast door Nicky_the
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 2 soorten heel vers hooi van de boer :( mss eens korter knippen maar ander hooi zoals Timothee is vrij kort vind ik en dat moet ie ook niet. Kruiden hooi van Farm Hopes ook niet

Die Bio-Nagerobs ken ik nog niet.

Knaag materiaal en goede biks (SS) heeft ie.

Hij lust zo graag verse groenten, maar die durf ik niet meer zo vrij te geven als hij zo weinig hooi eet. Ben bang dat ie op den duur daar wel last van kan krijgen of hoef ik me geen zorgen te maken zolang hij vrolijk en fit is goed en veel e gek op mijn keutelt.

wil gewoon niet dat ik hem met verwennen de dood in jaag, ben veel te gek op mijn lieverd.

Probeer eens de hooi merken die ik eerder noemde. Hooi van de boer moeten ze hier ook niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je tips!

Ik ga alpen/weide hooi nog eens proberen na het weekeinde, vind die hooibal erruhhhg leuk, eerst ontdekken welk hooi ie wel echt lust en dan ga ik die zeker voor hem maken. Hooithee gebruikt men normaal bij diaree, zou hij door hooithee liever hooi gaan eten of bedoel je in combi met het groenvoer?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je tips!

Ik ga alpen/weide hooi nog eens proberen na het weekeinde, vind die hooibal erruhhhg leuk, eerst ontdekken welk hooi ie wel echt lust en dan ga ik die zeker voor hem maken. Hooithee gebruikt men normaal bij diaree, zou hij door hooithee liever hooi gaan eten of bedoel je in combi met het groenvoer?

Dat hooithee diarree oplost geloof ik niet zo in, maar dat ter zijde. Hooithee was meer bedoeld zodat hij aan die smaak gaat wennen. Je moet natuurlijk wel in de gaten houden of hij dan wel blijft drinken.

Ik hoop dat hij hierdoor meer hooi gaat eten, maar of dat ook echt gebeurd is afwachten.

De bal was juist een mooie lokker om hooi te gaan eten. Mijn konijnen zijn door die hooibal meer hooi gaan eten. Ik deed er gewoon kruiden en biks doorheen ipv groente. Tegenwoordig hoef ik alleen maar zo'n hooibal te maken zonder kruiden of biks en eten ze ervan alsof hun leven er vanaf hangt :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet dat ik in herhaling val en dat ik het in andere topics al gezegd heb, maar uit enthousiasme ga ik het toch nog eens herhalen: ik vind fibafirst goed voer om eventueel mee bij te voeren bij slechte hooi eters. Op mijn pakken hooi staat op dat het hooi 32% vezels bevat. Fibafirst bevat er 30, wat al heel aardig in de buurt komt.

Fibafirst is een bix van supreme (hetzelfde merk als sience selective, dat je al geeft zie ik) en heeft volgens mij diezelfde kwaliteit, zo niet beter. De prijs is wel hoger dan bij SS, maar als bijvoeder zul je vast heel lang met zo'n doos doen. Een doos van 2 kg kost ongeveer 16 euro, er zijn ook dozen van 500gram. De doos is zwart met een konijntje op.

Het zijn stokjes ipv de klassieke kleine bixjes dus als tussendoortje is het ook nog eens vlotjes te geven. Ik heb Bas er hier al enkele maanden op staan en hij doet het heel goed (maar dat is natuurlijk maar 1 konijntje, verder heb ik er geen ervaring mee en de reviews zijn beperkt aangezien het om relatief nieuw en duur voeder gaat).

Het gaat bij jou om een jong konijntje dat eigelijk nog veel bix mag, dus het mij geen problemen geven indien je elke dag een beetje voedert, de vezelwaarde van fibafirst is bovengemiddeld goed, de andere waarden zijn redelijk vergelijkbaar met de andere goede voeders en dus niet speciaal gunstig of ongunstig..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb ff moeten zoeken maar heb dit gevonden bij weidehooi van Farmfeed

Samenstelling: Droge stof85 % Ruw eiwit132 gr/kg ds Ruw vet28 gr/kg ds Ruwe celstof288 gr/kg ds Ruw as100 gr/kg ds Zetmeel2 gr/kg ds Calcium5.0 gr/kg ds Fosfor4.2 gr/kg ds Natrium2.3 gr/kg ds Kalium34.1 gr/kg ds Magnesium2.3 gr/kg ds Zwavel3.0 gr/kg ds Chloor12.3 gr/kg ds

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb ff moeten zoeken maar heb dit gevonden bij weidehooi van Farmfeed

Samenstelling: Droge stof85 % Ruw eiwit132 gr/kg ds Ruw vet28 gr/kg ds Ruwe celstof288 gr/kg ds Ruw as100 gr/kg ds Zetmeel2 gr/kg ds Calcium5.0 gr/kg ds Fosfor4.2 gr/kg ds Natrium2.3 gr/kg ds Kalium34.1 gr/kg ds Magnesium2.3 gr/kg ds Zwavel3.0 gr/kg ds Chloor12.3 gr/kg ds

Is dat gewoon normaal hooi zoals bijvoorbeeld hooi van de boer?

Droge stof 85 %

Ruw eiwit 13,2 %

Ruw vet 2,8 %

Ruwe celstof 28,8 %

Ruw as 10,0

Zetmeel 0,2 %

Calcium 0,5 %

Fosfor 0,42 %

Natrium 0,23 %

Kalium 3,41 %

Magnesium 0,23 %

Zwavel 0,3 %

Chloor 1,23 %

Fibafirst:

Ruw eiwit 14,0 %

Ruwe celstof 30,0 %

Ruw vet 3,5 %

Ruwe as 7,5 %

Calcium 0,8 %

Fosfor 0,4 %

Natrium 0,4 %

Toevoegingen per kilo

Vitamine A 15000 IE

Vitamine D3 1500 IE

Vitamine E 0,006 %

Ferrosulfaat monohydraat 0,0152 %

Calciumjodaat watervrij 0,00015 %

Kopersulfaat pentahydraat 0,002 %

Mangaanoxide 0,0038 %

Zinkoxide 0,0062 %

Natriumseleniet 0,00002 %

Dus:

Hooi - fibafirst:

Ruw eiwit 13,2 % - 14%

Ruw vet 2,8 % - 3,5%

Ruwe celstof 28,8 % - 30%

Ruw as 10,0 % - 7,5%

Calcium 0,5 % - 0,8%

Fosfor 0,42 % - 0,4%

Natrium 0,23 % - 0,4%

Fibafirst bevat meer:

- Eiwit

- Vet

- Vezels

- Calcium (meer dan 150% meer)

- Natrium (bijna het dubbele!)

Fibafirst bevat Minder:

- As

- Fosfor

Vanwege alleen al het grote verschil in de hoeveelheid Calcium en Natrium zou ik het absoluut niet als hooi vervanger geven. Al vind ik bepaalde toevoegingen niet fijn en is het eiwit en het vet percentage ook iets verhoogt.

Het weegt bij mij niet op tegen de iets meer vezels.

Daarbij zal het denk ik niet hetzelfde effect hebben op de tanden en darmen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .