Ga naar inhoud

Jill heeft gas


pxsy

Aanbevolen berichten

Toen ik vanochtend thuis kwam en de konijntjes eten wilde geven viel het me op dat Jill totaal geen interesse in het eten had. Dat is heel raar omdat ie normaal de zak bix hit je handen trekt. Dus hup naar de dierenarts, en jahoor.. Gas.

Nou moet ik dwangvoeren, maar alles wat in zn mond komt laat ie er gewoon weer uitlopen.. Hoe los ik dat op?

Hij wilde net wel zelf wat hapjes banaan dus dat was erg fijn.. Maar het dwangvoer hoeft ie niet. Ik hoop dat ie de medicijnen wel gewoon heeft doorgeslikt. Anders probeer ik dat zo nog maar eens.

Het vorige konijntje hier met gas is overleden.. Ik kan nu alleen maar hopen dat Jill het wel red, want je eerste konijntje geeft toch een speciaal gevoel.

Nog dingen waar ik op moet letten of tips wat ie misschien wel wil eten? Hoe zit het met bijvoorbeeld warmte?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou nu even uitkijken met fruit enz. omdat daar suiker in zit en daarvan het gas erger zou kunnen worden. Heb je ook pijnstiller gehad en anti-gasmiddel in huis? Als het kuiltje in zijn nekje nog warm voelt is het prima maar als dat niet warm aanvoelt moet je zorgen dat hij weer op temperatuur komt. Heb je toevallig peterselie in huis? Dat willen ze vaak wel eten en dat is ook goed tegen het gas. Sterkte.

aangepast door JoBoris76
Link naar reactie
Delen op andere sites

Peterselie hadden we toevallig in de tuin maar dat hoeft ie niet.

Hij eet best wel veel van komkommer en een klein beetje wortel Is dat wel oke? Zo krijgt hij tenminste oets binnen.. Dat lijkt mij beter dan al die stress van het dwang voeren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh er word nu een beetje aan de peterselie geknaagt en gegeten.

Als ie zoveel groenvoer zelf eet, moet ik dan ook nog dwangvoeren? Of dan liever groenvoer aanbieden en als ie dat niet meer doet dwangvoeren ( hij is niet echt gewend groenvoer te eten.. Maar de Da zei dat alles wt naar binnen ging goed was op zulke momenten..)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik het dwangvoer op een lepeltje aanbied hoeft ie t ook niet. Kijkt ie der zo naar van wat moet ik dr mee.. En anders laat ie het uit zn mond vallen. De DA heeft wel tips gegeven maar Jill is zo eigenwijs alsnog dat ie het allemaal ook niet echt toelaat. Wil ook niet steeds met hem in gevecht.. Gelukkig heeft hij net best veel komkommer gegeten en wat wortel en peterselie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat masseren zal ik straks even proberen als hij dat toelaat..

Ik heb cisaral drops gekregen, al had ik die thuis ook nog. Verder heb ik zelf nog infacol en dwangvoer van critical care thuis, maar dat laat ie uit zn mond lopen. Ook heeft ie bij de DA een spuitje gekregen met iets pijnstillends en iets om de darmen weer op gang te krijgen ofzo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan het spuitje zo in de bek steken dat je het aan de zijkant van de wang doet zodat het voer en de medicijnen echt achterin het bekkie komen, dan krijg je een automatische slikreactie. Even uitproberen. Als hij zijn bekje stijf op elkaar houdt kan je een beetje voorzichtig zo je hand over zijn kop doen en voelen waar de kaken zitten en tussen de kaken je vingers zetten zodat je het bekje open duwt zodat je het spuitje er ver genoeg in duwt.

Ja klinkt nogal ruw allemaal en dat is het ook maar het heet niet voor niets dwangvoeren en de medicijnen zijn wel belangrijk natuurlijk en eten binnen krijgen ook, dus het is ook een noodmaatregel. Succes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef me suf aan de medicijnen, en bied alles aan wat ie normaal super lekker vind. Hij eet zelfstandig wel een beetje en dat is de rede dat ik nog niet verder gedwangvoert heb omdat het dan ook alleen maar stress met zich mee brengt dacht ik. Als ie nog minder eet ga ik dat natuurlijk wel doen. Ondertussen hupst ie alweer langzaam wat door de kamer en heb ik hem zelfs op wat hooitjes zien knabbelen. Ook is het een goed teken dat hij zichzelf wast toch? Dus ik hoop dat dit het begin is naar het beter worden. Maar ik begrijp dat ik nog wel even moet volhouden en niet te vroeg moet juichen.

Als ik wel nog moet gaan dwangvoeren straks kan ik ook wel mijn vriend vragen die is toch iets "hardhandiger" dan dat ik ben, omdat ik zelf al in paniek raak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even dacht ik een lichtpuntje te zien, en dat het beter ging. Maar helaas.. Nu lijkt het weer minder.

Af en toe eet ie wat en we hebben rond 6uur wat dwangvoer naar binnen gekregen. Later heeft ie nog wat aan de komkommer geknabbelt maar het is allemaal niet van harte.

Ik blijf medicijnen geven en af en toe zn buikje masseren zover hij dat toe laat. En het arme beestje zit maar in zn hoekje en voelt zich duidelijk niet goed.

Nu had ik nog wat vragen..

Hoe lang duurt het voordat er enige verbetering komt?

Hoevaak moet ik vanacht dwangvoeren? En moet ik vanacht ook medicijnen geven?

Hij drinkt ook niet zelf, hoeveel water moet ik dan toe dienen verder?

Hoop dat iemand wat antwoorden heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dwangvoederen indien er niets of bijna niets gegeten wordt moest hier om de 2 Ć  3 uur. Ik deed het overdag om de 2u (dus om 13u, 15u,..) en 's nachts om de 3 uur denk ik. Dan deed ik: 22u, 1u, 4u, 7u,..

Ik heb 2 of 3 nachten moeten dwangvoederen en tijdens de 2de dag (na ruim 24u gas-klachten) begon hij mondjesmaat weer te eten, maar niet voldoende om het dwangvoederen te stoppen. Je gaat gewoon door met het medicijn-ritme dat de dierenarts je heeft aangeraden? Dat is pijn stiller om de 12u en afhankelijk wat je nog hebt ook om de x aantal uur. Ik moest bijvoorbeeld pijnstiller 4s ochtends en 's avonds geven en op die momenten gaf ik ook pimperan, aangevuld met een portie 's middags.

Aangezien jij zegt dat hij en beetje eet zou ik al zeker dwangvoederen voor je gaat slapen, 1 maal 's nachts opstaan en dan morgenochtend vroeg.

Maar eigelijk zou je dat soort dingen moeten overleggen met je dierenarts, de ernst van de gas-aanval, medicijnen, staat van je konijntje enzo spelen nl ook een rol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn eigen dierenarts is in het weekend en savonds niet te bereiken. De dierenarts waar ik ben geweest heeft gezegd dat ik cisaral 4 tot 5 keer per dag mocht geven. En dat ik een aantal keer per dag wat dwangvoeding moest geven en andere dingen moest aanbieden. Verder heeft hij geen medicijnen aangegeven behalve dwangvoer. De infacol kreeg ik ooit eens als tip van de opvang.

Ik zal vanacht wel 2 keer gaan dan. En dan morgen vroeg weer. Waarschijnlijk doe ik toch geen oog dicht dus kan ook vaker.

Morgen is mijn eigen dierenarts weer te bereiken dus dat scheelt dan weer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou morgen dan eens naar je eigen dierenarts bellen als het niet enorm verbeterd is, ik merkte bij Basje toen heel erg dat hij veel deugd had van zijn pijnstiller en die heb jij nu niet he? Je kan voor 's nachts even de brokjes in zijn bakje tellen, dan kan je zo morgen zien of hij stiekem toch en beetje gegeten zou hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij heeft daar alleen een injectie gehad met pijnstiller. Nu heb ik hier nog wel een klein beetje carprofen drops dat ik morgen zou kunnen geven.

Maar ik was inderdaad al van plan om mijn eigen dierenarts morgen even te bellen. Dat voelt toch wat vertrouwder ofzo.. Heb net wat water met een spuitje gegeven. En straks nog wat dwangvoeding.

Vind het moeilijk om te zien of hij keutelt en die brokjes zoude zo op zijn omdat hij gewoon nog samen zit met zn vriendinnetje en die heeft absoluut nergens last van gelukkig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat water met een spuitje niet echt nodig is omdat er bij dwangvoeder al zoveel vocht gebruikt word voordat het vlot door het spuitje gaat. Ik zou als het erger word hem even apart nemen en hem zo wat observeren. Zodanig dat ze elkaar nog wel kunnen zien en horen enzo, maar dat je toch zijn brokjes in het oog kan houden, en zij keuteltjes natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke, nou hij heeft net weer aardig wat dwangvoeding gehad., Dat ging aardig. De Dierenarts had gezegd dat ik ze samen kon laten omdat ze wat steun konden hebben aan elkaar. Ze is ook wel heel lief voor hem, ze zijn ook eigenlijk net weer samen omdat zij net gecastreerd is. En toen ze gescheiden zaten toen maar elkaar nog wel konden zien merkte ik echt dat m'n ram niet zo heel blij was.

Ik wacht deze nacht maar even af, en als ik morgen geen verbetering zie dan bel ik mijn dierenarts en dan is het inderdaad een optie om ze maar even te scheiden weer! :) bedankt voor alle adviezen in ieder geval!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij onze Fiep deed de combinatie cisaral met metocloral wonderen. 1x daags metacam tegen de pijn, is ook goed om erbij te hebben, omdat ze zonder pijn makkelijker eten. Hoe dan ook, blijf Jill in de gaten houden en schuw niet om weer bij de DA aan de bel te trekken!

Heel veel succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb Jill toch maar wat pijnstiller gegeven voordat ik ging slapen.

Om half 3 heeft ie nog medicijnen gehad en nu is mn vriend bezig met dwangvoeding.( mij lukt dat niet zo goed )

Toen ik zojuist de kamer in kwam zat meneer wel heel onverschillig hooi te eten. En hij was ook wat opgewekter toen ik binnen kwam ipv in een hoekje zitten vond ik m alweer voorzichtig huppelend door de ren. Hoop dat het vandaag steeds wat beter gaat en dat het niet weer terug valt. Gelukkig ben ik maandags vrij dus kan ik voor hem zorgen en alles in de gaten houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke, dat is mooi.

Hij eet namelijk af en toe wat hooi. En toen ik de ander bix gaf heb ik hem er voorzichtig een zien stelen.

Lijkt wel of het hem veel energie kost klopt dat?, want het ene moment lijkt het de goede kant op te gaan en steeds beter te worden en het volgende moment duikt ie weer in z'n hoekje!

Het is in ieder geval niet slechter geworden dat is al een opluchting.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat het veel energie kost klopt helemaal, zo ging het bij Bas namelijk ook. Het was niet van de ene op de andere dag helemaal beter. Een brokje stelen en wat hooi eten klinkt heel goed, en dat huppelen al helemaal. Beweging zorgt ervoor dat ook hun darm inhoud verder beweegt, en dat is net wat je wilt, zo gaat het gas er ook mee uit namelijk.

Ik zou nog steeds af en toe wat masseren en heel alert zijn op nieuwe tekenen van pijn, na 12u is die pijnstiller uitgewerkt (bij bas was dat na 10u al) en dan kan het zijn dat hij weer wat lijkt terug te vallen door de pijn.

Het klinkt allemaal goed vind ik, mooie stap vooruit van Jill.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jill eet wel meer zelf wat hooi, wat verse kruiden wat wortel.

Net met veel gevecht weer wat cisaral er in gekregen. Dwangvoeren laat ik heel even voor wat het is, omdat hij zelf al wat gegeten heeft en hij er super door in de stress raakt.

Ook spot ik weer wat keutels, niet hoe ze er uit horen te zien maar ze worden wel steeds ietsje groter.

Laten we hopen dat deze lijn door zet!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .