Ga naar inhoud

Waarschijnlijk E. Cuniculli, wat zijn de vooruitzichten


**Flupke**

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

afgelopen vrijdag ontdekten we dat Flupke met een achterpootje sleepte. Ze zat helemaal krom met haar lijfje, dus meteen op naar de dierenarts. Deze kon niet meteen een diagnose stellen omdat het ineens leek of Flupke nergens meer last van had. Wel ontstekingsremmers ( metacam) meegekregen en drops. In het weekend ging het achteruit, kon nu goed zien dat ze verlamd was, at wel nog goed groenvoer maar minder hooi, dronk weinig. En plaste en poepte overal waar ze lag.

Dus even hier en op internet het e.e.a. opgezocht en ik dacht gelijk aan E. Cuniculli. Dit maandag ook aan de DA doorgegeven en om panacur gevraagd.. dit ook meteen gekregen Want zij dacht dat het dit ook wel eens kon zijn. Nu dus 1,5 dag bezig maar ik vind het vreselijk om te zien hoe verlamd dat ze erbij ligt... en ik weet niet zo goed hoe lang ik hier mee door moet gaan omdat dit geen waardig leven is... kan iemand me vertellen of dit nog weg kan trekken? of dat ze ooit weer normaal zal kunnen lopen? pffff ze is pas 3,5 :(

en als jullie nog tips hebben hoor ik ze graag!

alvast heel erg bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Flupke,

Mijn konijntje was vorige week donderdag ook helemaal verlamd en er werd me aangeraden om sowieso 48 uur te wachten. Het kan een paar weekjes duren voordat er verbetering in komt (2-3 weken), maar soms ook sneller geloof ik.

Het is idd een verschrikkelijk gezicht en ook heel eng om zo'n slap diertje op te tillen.

Heel veel beterschap met Flupke!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Behandelen met Panacure-AB en Metacam. Warm houden en inderdaad zorgen dat hij/zij blijft eten.

Je moet minimaal twee weken maar meestal is het een maand behandelen met Panacure. De AB is vaak korter van een week tot 2 weken. Metacam alleen in het begin meestal deed ik dat tot ze weer goed gingen eten. Door pijn eten ze vaak ook niet goed.

Warm houden en zorgen dat ze goed liggen is ook belangrijk. Dwangvoeren of zorgen dat ze genoeg binnen krijgen.

Ik heb verschillende keren het konijn weer helemaal gezond zien worden. Maar bij stress kregen ze vaak wel een terug slag en moesten ze opnieuw behandeld worden. Soms als er niet op tijd en goed behandeld werd of het ernstiger was heeft een konijn het hier niet gehaald.

Maar het is zeker niet het einde van je konijn.

Hoop dat het je gaat lukken om je konijn er weer bovenop te krijgen.

Knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kleine toevoeging dat bij een opstoot van EC de Panacur 28 dagen gegeven moet worden. Vaak zie je ook pas tegen die tijd verbetering. Ik zou het niet korter gaan geven, aangezien onder doseren ook absoluut niet mag.

Ze heeft nu inderdaad voor twee weken, daarna zou er weer overleg met de DA plaats vinden.. Maar als ik jullie begrijp gaat het dus nog wel even duren voordat ik verbetering zie.. als ik die al ga zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

het is inderdaad belangrijk dat je het konijn warm houdt. een kruik vullen of een fles met warm water om de paar uur. het kan inderdaad zijn dat je pas na een paar dagen verbetering zal zien. houdt haar goed schoon. zorg voor een verse pluk hooi. warm houden is erg belangrijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hallo,

ten eerste heel veel sterkte toegewenst, e.c. is echt een rot ziekte, maar er is hoop.

Mijn konijntje heeft ook e.c. gehad, zowel in zijn kop,en later in zijn achterlijf. hij is nu 10 jaar oud en heeft al een half jaar geen sympthomen gehad. (de 2e keer was stuk lichter, de sympthomen).

ik denk dat dat dan ook het belangrijste is, probeer je positief in te stellen, en geef de hoop niet te snel op, wel moet er natuurlijk een kans zijn op weer een konijn waardig bestaan.

Verder is de panacure het belangrijkste medicijn, en ind zoals hierboven al beschreven liever iets teveel dan te weinig.

indien je moeite hebt met medicijnen toedienen, zou je je konijn in een handoek kunnen wikkelen (kun je op internet filmpjes van vinden) dit heeft bij mijn konijn een hoop geholpen om de medicijnen binnen te krijgen.

verder inderdaad warm houden, en opletten of die blijft eten, indien die niet eet dwangvoeren.

probeer verder zoveel mogelijk stres te voorkomen, ik zag bij mijn konijn altijd het erger werd tijdens stres.

Verder mocht die genezen zou ik je advieseren panacure op voorraad te hebben. zodat je bij de eerste symthomen gelijk weer kan starten met panacure, doe ik tot nu toe ook elke keer, en meestal zet de e.c. sympthomen nu niet door.

hopelijk komt alles goed, je zou ook even kunnen googlen na konijntje snowie en e cuniculli (daar heb ik toen de tijd een hoop aan gehad, een heel ziek konijntje is genezen van ec,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de tips. DA twijfelde nog of ze E. Cuniculli heeft, maar goed ze heeft er wel wat symptomen van, zoals verlamd, incontinent en gewichtsverlies. Een scheef hoofdje heeft ze overigens niet.

Panacure doe ik ( dankzij tips van hier ) sinds gisteren door de babyvoeding, dan eet ze hem wel op gelukkig!

Maar lijkt wel of het erger is sinds afgelopen vrijdag, toen leek maar 1 pootje verlamd, nu lijkt ze in haar andere poot ook minder gevoel te hebben, en de voorpoten hebben ook nog nauwelijks kracht :(

Als ondergrond had ik eerst aubiose, maar alles plakte aan haar kontje en poten omdat ze de urine laat lopen. Heb nu handdoeken eronder.. is dat goed? of zijn er mensen die hier iets anders op weten?

bedankt in ieder geval, ben erg blij met al jullie info!!

ow en iedereen een fijne dierendag gewenst!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja die handdoeken zijn wel goed, ik gebruikte van die gele doeken, je kan ook cotton gebruiken. als het maar goed absoberend is. ze moet ook goed schoonblijven, ik deed mijn konijntje altijd in de wasbak met wat zwitsal douchegel. jou konijn is daar waarschijnlijk nu te zwak voor en het levert teveel stress op. ik gebruik om mijn konijn schoon te maken kruidvat billendoekjes, die werken erg goed. heeft se al urinebrand? je kan voor de zekerheid al beginnen met smeren nadat je haar hebt schoongemaakt met bepanthen of calendulan. voor mijn gevoel werkt bepanthen beter.

ook een fijne dierendag en veel sterkte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruikte altijd vetbed. Maar handdoeken kunnen ook hoor.

IK

Het scheve hoofdje hoeft niet hoor. Het zijn een aantal symptomen maar ze hoeven ze niet allemaal te hebben. Ik masseerde trouwens wel heel voorzichtig hoor de pootjes van de konijnen met achterhandsverlammingen altijd.

Ik vind het moeilijk om te omschrijven.

Kijken of ik er eens een filmpje van kan maken met een van mijn konijnen.

Krijgt ze nu alleen nog maar Panacure?

Een AB erbij geven is echt wel belangrijk vind ik. Liefs ook nog die Metacam.

Heb je ook dwangvoer meegekregen of eet je konijn nog goed?

Een bakje met een beetje lauw water en daar even de achterkant in houden en met je hand schoonmaken. Maar als je konijn erg tegen stribbelt is dat niet fijn. Zorg ook dat het daarna goed droog word.

Het kan echt wel twee weken duren soms zelfs langer dat je verbetering ziet.

maar soms zie je ook al heel snel dat het beter gaat met je konijn.

Heel veel sterkte-kracht en beterschap knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb precies hetzelfde meegemaakt. Uiteindelijk ben ik blij dat ik toch het besluit heb genomen om er in te laten slapen, ondanks dat ik haar nog steeds elke dag steeds meer mis! Het is dapper dat je het besluit voor de best wil van je nijntje genomen hebt! Neem genoeg afleiding en geef er een mooi plekje.

Succes en sterkte nog verder!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een moeilijke beslissing heb je moeten nemen, maar voor je konijn zo te horen wel het beste.

Erg jammer dat de medicijnen niet aan sloegen en dat Flupke alleen maar verder achteruit ging.

In elk geval heb jij gedaan wat je kon om haar er weer bovenop te helpen.

Heel veel sterkte met het verlies!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .