Ga naar inhoud

Verstopping en Gas


Doortje9

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Ik ben een tijdje niet online geweest, maar zit nu met een groot probleem.

Floortje, een voedster van 5 jaar, is gisteravond ziek geworden. Werd lusteloos, wilde geen brokjes meer, niet drinken etc. Buikje voelde goed. Om 18.00 maar naar de dierenarts gegaan (eigenlijk te laat, maar omdat ze af en toe van dat soort buien heeft, hebben we het probleem onderschat). Bij de dierenarts was de temperatuur 36.4 (onderkoeld) en was ze helemaal uitgedroogd. Ze heeft 100 mL vocht via infuus gekregen. Daarnaast hebben we ciseral drops meegekregen, infacol en carprofen (pijnstiller) en dwangvoer. 's nachts door gegaan met het geven van infacol, maar het heeft niets uitgemaakt. Ze heeft nog steeds niet gekeuteld, buikje blijft keihard voelen en er is geen geluid te horen. Dwangvoer gaat er niet in, en vocht is ook zeer moeilijk toe te dienen. Daarnaast blijft ze ijskoud.

Vanmiddag willen we weer naar de dierenarts, maar is er nog iets wat we kunnen doen? Of zeggen jullie, sprint nu meteen naar de dierenarts? Ik weet het allemaal niet meer, en wil mijn allerliefste konijntje niet verliezen...

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat heb je gedaan om haar op te warmen? Vorige week vrijdag was mijn konijntje ook ziek, ze had een temp van 35,6, ook zwaar onderkoeld dus. Ik heb een snuggle safe warm gemaakt en haar erbovenop gezet. Ze klom er op een gegeven moment ook zelf bovenop. Ze had ook eeen keiharde buik van het gas.

Heb je de buik van je konijn ook gemasseerd? Dat wil vaak goed helpen om de massa en het gas in beweging te krijgen. Ik zou nu toch echt actie ondernemen want een onderkoeld konijn kan zichzelf niet meer warm krijgen. Echt even mee aan de gang gaan hoor!

En als de buik keihard is van het gas, zou ik zeker niet dwangvoeren, de maag is al zo vol, je kan hem dan overvullen.

aangepast door Domino
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een metalen kruik met een handdoekje eromheen naast dr gelegd, dat vond ze heerlijk.

Eind van de ochtend 6 keuteltjes, maar geen voorruitgang.

Net zijn we bij de dierenarts geweest, dr darmen zijn leeg, maar haar maag is 2-3x zo groot als normaal. Ze heeft een superpijnstiller gehad. Nu is het hopen dat het maagje wat gaat ontstoppen, want als het morgen niet over is, moeten we zelf ingrijpen.

Ik zal zelf dan nu even wachten met dwangvoeren, totdat ik weet dat het een beetje doorloopt. En ik zal blijven masseren en ananassap geven.

Bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja masseren wil soms net de doorslag geven om de boel op gang te helpen, geef je ook de cisaral nog? Misschien kun je aan de dierenarts vragen of je ietsje meer mag geven, ipv 0,6 ml, 1ml dat werd mij toen ook aangeraden. Maar nogmaals, overleg even met je dierenarts daarvoor.

Hopelijk krijg je het snel weer op gang, hou haar maar goed in de gaten, ik duim voor jullie!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een metalen kruik met een handdoekje eromheen naast dr gelegd, dat vond ze heerlijk.

Eind van de ochtend 6 keuteltjes, maar geen voorruitgang.

Net zijn we bij de dierenarts geweest, dr darmen zijn leeg, maar haar maag is 2-3x zo groot als normaal. Ze heeft een superpijnstiller gehad. Nu is het hopen dat het maagje wat gaat ontstoppen, want als het morgen niet over is, moeten we zelf ingrijpen.

Ik zal zelf dan nu even wachten met dwangvoeren, totdat ik weet dat het een beetje doorloopt. En ik zal blijven masseren en ananassap geven.

Bedankt!

Mijn voedster is aan precies hetzelfde overleden, ondanks een infuus en alle medicatie ik zou dus vooral doorgaan met darmstimulerende medicatie (cisaral iedere 6 uur als ik het goed heb) en de situatie niet onderschatten. Ook las ik dat het dagen kan duren voor een konijn weer kan keutelen nadat de darmen stilgevallen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjulliewel! Ik mag nu ciseral 1 mL geven ja, dus hopelijk helpt dat. Nu is ze zeer suf van de medicatie, maar ze heeft net uit zichzelf gedronken, nu hopen dat dr maag niet nog voller wordt dan hij al was! Ik houd haar lekker warm met een kruik en handdoekjes. Hopelijk is ze vanavond al meer de oude. Anders wordt het morgen een minder vrolijke dag...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je konijn onderkoelt is mag je volgens mij niet dwangvoeren. Het konijn moet dan eerst op temperatuur komen om het voedsel te kunnen verteren. Heb je geen laxeermiddel zoals Laxatract of Tractonorm? Dat kan vaak ook helpen. Succes!

Ik heb niet zulke laxeermiddelen, wel heb ik metacloral meegekregen. Verder is het nu dus afwachten. Ze drinkt nu heel veel, is dat erg? Want het komt er niet echt uit... Als ze loopt, hoor je dr maagje helemaal klotsen :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is dat niet zo erg dat ze drinkt, dan kan de massa in haar maag wat dunner worden. Hopelijk kan het dan wat beter doorgevoerd worden naar de darmen. Mag je haar buikje nog masseren? Want ik denk datdat misschien nog wel kan helpen. Het is ff zwaar, maar je moet vooral doorzetten hoor! Ik duim nog steeds voor je. Is ze alweer op temperatuur?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is dat niet zo erg dat ze drinkt, dan kan de massa in haar maag wat dunner worden. Hopelijk kan het dan wat beter doorgevoerd worden naar de darmen. Mag je haar buikje nog masseren? Want ik denk datdat misschien nog wel kan helpen. Het is ff zwaar, maar je moet vooral doorzetten hoor! Ik duim nog steeds voor je. Is ze alweer op temperatuur?

Ik hoop ook dat de massa in dr buikje dunner wordt, dat zou natuurlijk fantastisch zijn! Ik ben af en toe haar buikje aan het masseren, maar dat gaat heel moeilijk, omdat hij zo hard is. Ik blijf volhouden, maar het is lastig. Maar ik ben al heel blij dat ze zelf drinkt. Dat hebben we tenminste geen last meer van een zeer uitgedroogd konijn. Haar temperatuur is nog niet goed, maar ze is iets warmer dan gisteren, maar daar blijft het ook bij. Ik hoop gewoon dat het zo door gaat stromen. Ze likt zich wel steeds schoon.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoop ook dat de Ciseral nu zijn werking gaat doen. Sterkte!

Als je konijn onderkoelt is mag je volgens mij niet dwangvoeren. Het konijn moet dan eerst op temperatuur komen om het voedsel te kunnen verteren. Heb je geen laxeermiddel zoals Laxatract of Tractonorm? Dat kan vaak ook helpen. Succes!

Oh dat wist ik helemaal niet. Heb zelf eens 4 nachten en 3 dagen lang gedwangvoerd met ondertemperatuur, niet allen ikzelf maar ook de dierenarts. Wel met kruiken en warmtelamp. Was wel iets anders, geen gas, maar toch. Dat kan toch ook niet anders, je kan toch moeilijk dagenlang gaan zitten wachten met voeren als het beestje niet op temperatuur komt zeker? Dan is het gegarandeerd afgelopen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe oud is het konijntje?? Een klotsend buikje lijkt mij niet goed en hoort bij dikke buikenziekte. Hopelijk is dat het niet. Sterkte!

Dankje! Mijn konijntje is 4,5 jaar. Wat is de dikke buiken ziekte precies? Want volgens mij klotst het gewoon, omdat dr maagje verstopt zit. Haar darmen waren volgens de DA wel leeg. Het probleem zit nu bij haar maag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kun je haar bij je nemen en proberen zo op temperatuur te krijgen? Dat is heel belangrijk. Als de temperatuur niet goed is werkt alles op een laag pitje en zo ook de spijsvertering.

Ik zal het proberen, maar het is heel lastig. Want op schoot zitten wilt ze niet, dus dat schiet lekker niet op. Maar ik zal Floortje in de reisbak zetten met een kruik, dan kan ze niet bewegen en wordt ze hopelijk iets warmer!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik hoop dat het lukt! Jammer dat je geen snuggle safe hebt, die blijft zo'n 8 uur warm. Een kruik koelt altijd vrij snel af. Goed bijhouden dus. Heb je een thermometer om de temp op te meten?

Ik heb wel een temperatuur, maar waar moet je precies meten? De DA deed het volgens mij bij de anus, dus moet ik daar dan meten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja maar dat moet je wel heel voorzichtig doen. Het is erg kwetsbaar volgens mij. Ik heb er ook altijd een beetje glijmiddel bij. Maar ik vind het altijd een beetje eng om het iemand aan te raden, wil niet dat er iets beschadigd door mijn advies, als je begrijpt wat ik bedoel ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zou wel fijn zijn, maar ik denk dat het nu wel moet lukken met een kruik in de reisbox. En ik weet niet precies waar jij vandaan moet komen, maar ik woon in de omgeving van Haarlem. Ze ligt heel charmant over de kruik nu, haha! Maar ze moet opwarmen, want dan komt dus de verteringsstelsel op gang.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik hoop dat het lukt! Jammer dat je geen snuggle safe hebt, die blijft zo'n 8 uur warm. Een kruik koelt altijd vrij snel af. Goed bijhouden dus. Heb je een thermometer om de temp op te meten?

Gelukkig heeft Doortje een fatsoenlijke kruik, een metalen babykruik. Als je daar goed kokend water in doet en dan 2 sokken erover en met een touwtje dichtbinden dan blijft zo'n kruik ook echt urenlang warm, ja ook 8 uur.

Ik snap nooit wat de mensen toch zien in zo'n rubber kruik.

Overigens kan meer warmte nooit kwaad natuurlijk. En soms kan je ze ook gewoon niet goed warm krijgen, dan blijft het toch op een bepaalde temperatuur steken ook al hou je ze nog zo warm, en is het ook een kwestie van beter worden.

Het een hangt dus wel met het ander samen, maar andersom is nog belangrijker, de oorzaak is dat de darmen niet op gang zijn en die is het belangrijkste om aan te pakken, de oorzaak van dat de darmen stil zijn gaan liggen is niet onderkoeling maar zoals gezegd wel een wisselwerking natuurlijk.

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .