Ga naar inhoud

Kan ik nog iets voor haar doen?


Zwelgje

Aanbevolen berichten

Afgelopen zondag zijn wij erachter gekomen dat het niet zo goed gaat met ons oudste konijn (7 jaar, 3 maanden). Hoewel het altijd een super schoon konijntje is geweest, hebben we haar achterste en haar poten voor het eerst moeten reinigen. Ook viel het ons op dat haar vacht er niet zo goed uitzag, dat ze een wit waasje over een van haar oogjes heeft (en dit oogje ook dichtknijpt), moeilijk loopt en een beetje naar een kant hangt. Ook leek ze wat dunner dan normaal. We hebben haar wat groente aangeboden en gelukkig wilde ze dat nog wel gewoon eten.

We zijn de volgende dag met haar naar de dierenarts geweest. Die constateerde dag haar buikje toch echt te leeg was, en dat ze uit haarzelf dus niet genoeg voedsel binnenkrijgt. Ook dacht hij aan een hersenvliesontsteking, mogelijk e.cinuculi. We hebben het advies gekregen om te gaan dwangvoeren (babyhapje wortelpuree) en hebben metacam meegekregen voor de pijn. Ook heeft ze nog een injectie gehad. Het is een beetje langs mij heen gegaan wat dat was, ik neem aan iets van een ontstekingsremmer of antibiotica. Ik was wel een beetje onder de indruk van alles.

We zijn nu een aantal dagen verder maar er is nog steeds geen verbetering. Sterker nog, het dwangvoeren gaat steeds moeizamer. Ook zijn er tijdens en direct na het dwangvoeren enorm veel inwendige rommeltjes te horen. Ik vraag mij af of ze uberhaupt nog wel zelfstandig eet. Ze zit samen met ons ander konijn, dus het is lastig om vast te stellen wie nu precies wat eet. Ik voel mij een beetje hulpeloos en zou graag wat tips en adviezen ontvangen. Ze ziet er ook zo zielig uit. Je kunt gewoon zien dat ze zich echt niet lekker voelt. Zitten we zo op het goede pad? Zijn er nog andere dingen die we kunnen proberen om haar herstel te bevorderen? Hoelang gaat het duren voordat wij verbetering moeten gaan zien? Of kan het misschien nog veel erger worden? Als jullie het verhaal zo horen, denken jullie dat de diagnose klopt en wat denken jullie dat de prognose is? Hoelang moeten we hiermee doorgaan? Ik hoor het graag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben je ook gestart met panacur? Daarnaast zit er erg weinig vezels in een wortelhapje en veel suikers.

Bedankt voor je reactie! En nee, ik heb geen panacur meegekregen. Waar kan ik dat krijgen? Gewoon bij de dierenarts? Dan bel ik daar morgen direct even over. En hoeveel moet ik een konijntje van 1,2 kilo daarvan geven? En wat is een beter alternatief voor een wortelhapje?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is een goed idee! Ze krijgt als regulier voer science selectives, ik kan dus zo wat biksjes weken en als dwangvoer toedienen. Volgens mij kom je dan behoorlijk dicht bij de Recovery in de buurt.

Ik heb even gekeken op de site van bunnybin, maar ik kan geen duidelijke verzendtermijnen vinden. Ik weet niet of ik wel tijd genoeg heb om dagen op een bestelling te wachten. Ik ga daarom morgen eerst even bellen met de dierenarts, hopelijk heeft hij het op voorraad!

Bedankt voor het meedenken! Hier kan ik dus echt wat mee! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Advies: zet je zieke konijn apart. Als 1 van mijn nijnen ziek is zet ik hem/haar meteen apart binnen (de rest zit buiten). Dan zie ik precies wat en hoeveel hij/zij eet en of hij/zij keutelt!

Heeft de dierenarts je nijn gewogen toen je daar was? Was ze afgevallen? Of, als je twijfelt of ze aan het afvallen is, weeg haar thuis om dat in de gaten te houden. Ik zou opletten met groenvoer, daar wordt de ontlasting dunner van. Panacur is een must voor EC.

Toen mijn Stamper EC had, liet hij gewoon zijn urine etc. lopen op de plek waar hij op dat moment lag. Hij was verlamd aan de achterzijde en kon dus niet meer zelf zitten en zijn urine+keutels kwamen er gewoon uit als die daar zin in hadden; daar had hij geen controle meer over.

Heel erg veel succes! Ik hoop echt voor je dat je inspanningen worden beloond!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe is haar temperatuur? Kan ze zichzelf nog wel lekker warm houden?

Wortelhapje is niet volledig genoeg eigenlijk als ze dat echt als enige binnenkrijgt, het is inderdaad beter om dan critical care te voeren, science recovery of inderdaad zelf biksjes weken. Ik heb zelf het idee dat mijn konijnen het lekkerder vinden als ik het met wat warm water aanmaak, zeker als ze ziek zijn of last van hun buik hebben. Ik zou dan zelf ook niet zo'n koude hap naar binnen willen werken...

Hoe zien haar keuteltjes eruit?

Waarschijnlijk heeft die dierenarts wel panacur op voorraad, anders kun je misschien wat andere dierenartsen in de omgeving bellen. Bunnybin verzend meestal binnen 3 dagen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De dierenarts had het inderdaad op voorraad, mijn vriend heeft het vanmiddag opgehaald. Het bikspapje bleek een enorm succes. Rommeltje heeft er vandaag helemaal zelfstandig van gegeten. We hebben een bakje pap in het hok gezet en hebben haar er vanavond regelmatig een hapje van zien eten. Nog geen vast voer, maar ik ben al wel super trots! :) We houden het goed in de gaten en zullen zo nodig bijvoeren. Ze is inderdaad gewogen bij de dierenarts, dus we kunnen vanaf nu ook haar gewicht bijhouden. Ik ben blij, het ziet er voor het eerst weer een beetje hoopvol uit. Ik ben benieuwd naar de aankomende dagen. Nogmaals, bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .