Ga naar inhoud

héel bang konijn..


teddydwergx

Aanbevolen berichten

Daar ben ik weer!

Robijn mn eerste konijn begint steeds banger te worden.

Toen we hem net hadden was hij ook al bang, maar ik dacht dat dat wss kwam door de autorit en nieuwe omgeving.

Ik tilde hem net op, en het liefste ren hij dan heel snel weg maar ik was eerder.

Dus nu loopt hij op mn bed, maar als ik mn voet al beweeg deinst die al achter uit..

Terwel ik hem nu toch al 3 weekjes hebt.. Ik kan hem wel aaien, maar dan is hij wel bang.

Hij ging net ook heel snel ademen toen ik hem pakte. Bibi is juist helemaal niet bang.

Ik zag net ook dat hij een klein wondje heeft bij zn oor. Geen idee waarvan..

Iemand misschien een idee hoe ik hem toch minder bang kan maken..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Probeer eerst even om hem niet meer op te tillen. Ik denk dat je dit vast vaker gelezen moet hebben, maar konijnen hebben een ongelooflijke hekel aan optillen. En jouw nijnen zijn nu al een stuk groter en bewuster van alles en ik denk dat Robijn steeds denkt dat hij wordt gepakt door een prooidier en daarom gewoon bang van jou wordt.

Als jij hem niet meer oppakt en hem steeds wat lekkers voorhoudt (een biksje, een stukje groente), dan krijgt hij vanzelf het vertrouwen weer in jou terug, maar dat kan wel even duren. En ook daarna niet meer optillen tenzij er een dringende reden voor is.

Succes! ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou hem gewoon met rust laten en geen dingen doen die hij niet wilt, zoals oppakken en aaien.

Hij moet vertrouwen in je krijgen, dat lukt niet als je hem steeds oppakt en aait.

Je kunt denk ik het beste gewoon lang bij hem gaan zitten en lief tegen hem praten, zodat hij merkt dat je niet eng bent. Dan hem wat lekkers geven uit je hand, zo moet hij naar jou toe komen. Als hij dat niet meer eng vind kun je misschien voorzichtig gaan aaien. Maar er zijn konijnen die het altijd eng blijven vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik tilde hem op omdat ik wel wil dat ze er aan wennen, als hij bevoordeeld een keer ziek word,

of medicijnen moet krijgen etc, dan is het wel handig dat ik hem gewoon vast kan houden.

Ik ben gister bijna de hele dag bij ze geweest, wat ik heel vaak ben.

Omdat ze ook in mn kamer slapen, en ik kan hem nog steeds niet makkelijk oppakken,

maar hij houd zich wel rustig als ik hem vast heb, wat hij eerst niet deed.

Dus der is al vooruit gang! Nog bedankt voor de tip met dat lekkers,

dat werkt echt goed! Hij komt nu ook naar me toe als ik met wat in mn hand zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Natuurlijk houd hij zich rustig als je hem vastpakt. Het konijn is dan vaak ook bang voor wat er gaat gebeuren...

Even stukje gekopieert van een site van de opvang!

Konijnen houden er helemaal niet van om opgetild te worden. Ze staan het liefst met alle vier de pootjes stevig op de grond. Konijnen zijn immers prooidieren; iedere beweging van bovenaf herinnert de konijnen aan een roofdier, die geen fijne plannen met ze heeft!. Ga daarom altijd eerst op uw hurken zitten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik tilde hem op omdat ik wel wil dat ze er aan wennen, als hij bevoordeeld een keer ziek word,

of medicijnen moet krijgen etc, dan is het wel handig dat ik hem gewoon vast kan houden.

Ik ben gister bijna de hele dag bij ze geweest, wat ik heel vaak ben.

Omdat ze ook in mn kamer slapen, en ik kan hem nog steeds niet makkelijk oppakken,

maar hij houd zich wel rustig als ik hem vast heb, wat hij eerst niet deed.

Dus der is al vooruit gang! Nog bedankt voor de tip met dat lekkers,

dat werkt echt goed! Hij komt nu ook naar me toe als ik met wat in mn hand zit.

Een konijn kan er niet aan wennen om opgerild te worden.

Je kunt het intstinct van hem niet weghalen, daar is het een konijn voor :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een konijn kan er niet aan wennen om opgerild te worden.

Je kunt het intstinct van hem niet weghalen, daar is het een konijn voor :)

Ik ben dit eerlijk gezegd niet helemaal met je eens. Ik heb mijn nijn vanaf het begin aan 'geleerd' om opgetild te worden en ze vind het nu helemaal prima. Sterker nog: als ik bij haar in de buurt ben blijft ze net zolang tegen mijn been aan springen tot ik haar oppak en tegen mijn borst aanzet. Zo met haar voorpotjes op mijn schouders zodat ze een mooi overzicht heeft over de kamer. :mdr:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben dit eerlijk gezegd niet helemaal met je eens. Ik heb mijn nijn vanaf het begin aan 'geleerd' om opgetild te worden en ze vind het nu helemaal prima. Sterker nog: als ik bij haar in de buurt ben blijft ze net zolang tegen mijn been aan springen tot ik haar oppak en tegen mijn borst aanzet. Zo met haar voorpotjes op mijn schouders zodat ze een mooi overzicht heeft over de kamer. :mdr:

Dit zag ik even voor me, haha, geweldig!

Maar ik ben het met de bovenstaande reacties eens. Ik verzorg deze 2 konijnen nu ongeveer 2 jaar en in het begin had ik (met de nadruk op ik) de behoefte om ze te knuffelen en te aaien, maar dat vonden ze helemaal niet leuk. Nu, na een lang konijn-wenproces heb ik geleerd dat ik ze verzorg omdat ik ze het best mogelijke leven wil geven en niet omdat ik ze nou zo leuk vind (hoewel dat een bijkomstig pluspunt is want ik kan niet anders dan genieten als ik naar ze kijk). Misschien kun je dat meenemen, want ik vind dat een konijn ook een leven heeft wat hij helaas niet vaak zelf kan indelen omdat wij mensen dat maar doen. Veel succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat een konijn wel van oppakken houdt/leuk vindt is dan vaak een uitzondering op de regel. Van nature als een konijn wordt opgepakt is hij 'prooi', betekent dat hij is gevangen door een roofdier. Dan ontstaat er of een vluchtreactie, of een reactie van laten verslappen/stil houden. Jongere konijnen houden zich vaak rustiger, waardoor het kan lijken alsof ze het niet erg vinden om opgepakt/vastgehouden te worden. Maar naarmate ze ouder worden laten ze het echt wel merken hoor! Heb één konijn die me gewoon in de billen bijt als ik hem op schoot moet zetten om hem bv te borstelen of onderzoeken.

Een konijn, net zoals een kat, heeft een heel eigen willetje, je kan een konijn niet iets opdragen te doen. In principe moet je met het konijn samenleven, en niet het konijn zien als een speeltje. Een konijn zijn beleving is heel anders dan dat van jou, dus je moet je konijn ook vanuit het konijnengedrag benaderen. Laat je konijn lekker rustig aan zijn omgeving wennen, en aan jou. Je kan het wel helpen door een lekker brokje uit je hand te laten eten, maar je moet het niet gaan forceren met oppakken en vasthouden en aaien tegen z'n wil. Want dan is je konijntje later echt niet leuk meer XD. Als ik bij mijn 4 nijnen binnenstap komen ze vaak naar me toe rennen, geven even een druk tegen m'n benen, en rennen weer weg. Ze willen niet geaaid worden, en ik vind dat prima. Heel soms dan drukken ze echt hun hoofdje tegen m'n hand, dan is het wel een teken voor een aai over de bol. Ik kan gewoon al genieten door bij mijn konijnen te zitten en ze bezig zien zijn. Lekker hun eigen ding aan het doen (totdat er één konijn achter me komt en een duw tegen de kont aangeeft waardoor ik bijna omval XD).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen vinden het allemaal een regelrechte ramp om opgepakt te worden. De enige uitzondering is Stamper, maar ja, die kreeg ook altijd eten dus hij associeert dat gewoon met leuke dingen. Plus dat hij het gewend is natuurlijk en nog maar 8 weekjes is, geen idee hoe hij volgende maand of over een half jaar erover denkt. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .