Ga naar inhoud

Bepaald gedrag afleren


Janneke1210

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Ik vroeg me of iemand nog een goede tip heeft wat betreft gedrag afleren. Eén kamer in huis is het domein van mijn nijntje, en ik zet haar hok precies in de deuropening als 'blokkade', want in de overige kamers kan ik haar niet laten lopen. Dat ging hartstikke prima, ze was daar altijd lekker aan het spelen en ze deed nooit een poging om te ontsnappen. Tot twee dagen geleden. Ze springt nu continu op haar hok, loopt heel voorzichtig over de spijltjes en is dan precies waar ze dus niet mag komen. Zodra het gebeurt til ik haar van haar hok af en zet haar weer in haar eigen kamer, maar na vijf seconde zit ze er weer op. Heeft iemand enig idee hoe ik haar dit weer af kan leren? Ik kan natuurlijk iets bovenop het hok leggen waardoor het te hoog voor haar wordt, maar ik moet regelmatig ook in 'haar' kamer zijn, en dan kan ik er niet meer makkelijk overheen stappen.

Bedankt vast!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Probeer er af te leiden. Zet een paar weken een stoel ofzo voor de deur zodat ze er echt niet meer langs/op kan. Ik heb gelezen dat als konijnen er een paar weken niet meer zijn geweest of iets geprobeerd hebben, ze het alweer snel vergeten zijn.

Dat klinkt logisch inderdaad. Ze heeft het zich nu natuurlijk in haar bolletje gehaald dat ze aan de andere kant van haar hok móet zijn, dus dan blijft ze proberen. Ik zet er tijdelijk wel iets bovenop en ga nog even wat extra entertainment voor haar regelen voor in haar kamer. Een nieuw speeltje doet het vast goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

afleren wordt lastig want het is op zich niet gek dat ze dat doet. konijnenhokken/rennen/verblijven dienen gewoon goed afgesloten te worden, al is dat soms flink lastig als je zo'n ontsnappingskoning in huis hebt ;)

mijn konijnen zitten naast de woonkamer in een kamer, zonder deur maar met een hekje wat ik ervoor tegen aan geschroefd hebt. dit is alleen niet zo hoog, ik kan er zelf makkelijk overheen en de konijnen springen er niet uit (ideaal).

alleen klinkt het alsof jouw konijn daar ook overheen zal komen. misschien een hoger hek ofzo maken wat je gewoon open en dicht kan doen als je er door heen gaat? dus iets wat je open doet om binnen te komen, en dat kan dan van materiaal zijn dat je wel contact hebt tussen de kamers en het niet afgesloten is misschien? succes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben Stampertje nu aan het "africhten". Dat betekent dat ik in eerste instantie "Nee" zeg, de tweede keer iets strenger en daarna haal ik m daarbij weg en leidt m af met wat anders. Of ik roep m en als hij komt, krijgt hij een complimentje en een knuffel van me. Dat werkt ook heel erg goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het probleem is dat je konijn inmiddels geleerd heeft dat hij zo kan ontsnappen. Afleren gaat eigenlijk alleen door hem te leren dat het niet meer werkt. Dus toch de kooi met iets verhogen dat ze er niet meer door kan.

Waarschijnlijk zul je eerst zijn dat ze het vaker gaat proberen en ook met meer enthousiase dat komt omdat haar gevoel zegt: het moet kunnen, dat gevoel moet plaats maken voor een gevoel van: he het gaat niet. (dat noemen ze uitdovingsweerstand)

De kans bestaat dan wel dat zodra je de verhoging weghaalt en ze het een keer probeer en het lukt weer ze meteen terug in haar oude gedrag zit.

Afleren bij dieren is heel erg moeilijk, je vervangt het niet gewenste gedrag eigenlijk met een nieuw/ander gedrag. Het eigenlijk niet gewenste gedrag blijft echt op de achtergrond aanwezig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Probeer er af te leiden. Zet een paar weken een stoel ofzo voor de deur zodat ze er echt niet meer langs/op kan. Ik heb gelezen dat als konijnen er een paar weken niet meer zijn geweest of iets geprobeerd hebben, ze het alweer snel vergeten zijn.

Mijn konijn is eens op de bovenverdieping geweest. Trappen lopen vindt ze fantastisch. Helaas mag ze dat niet meer van mij, ben bang dat ze er een keer vanaf dondert. Ze is er nu al ruim 3 maanden niet meer geweest, maar elke keer zit ze wel bij de deur! Ze heeft dus wel onthouden dat er wat leuks zit achter de deur :mdr:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach joh Janneke, je blijft bezig!

:P

Mijn manneke loopt ook graag na boven, hij is daar liever dan beneden haha. Voordat hij gecastreerd moest worden, was het lekker weer en had ik hem alleen eens lekker in de tuin op het gras gezet, maar meneer vond het niks, rende naar boven, en stond voor het hekje (ik heb een traphekje in de deuropening) te kijken of ie weer bij zn vriendin mocht zijn. :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .