Ga naar inhoud

Kevers in konijnenvoer


Bobbie21

Aanbevolen berichten

Hallo! :)

Een paar minuten geleden gaf ik mijn konijnen een etensbakje met gemengd voer en toen ik wat beter keek, zag ik dat er een paar kleine zwarte beestjes uit het eten kwamen. Meteen die bakken uit de kooien gehaald, en besloot in de grote bak met gemengd voer te gaan kijken of er daar niet meer in zaten... Een paar. Maar toen ik met de bak schudde en even later weer keek, krioelde het ontzettend van de kleine beestjes.... Kleine kevertjes....

Ik heb de bak met gemengd voer pasgeleden bijgevuld met een vrij nieuwe zak, had dit echt nog nooit eerder gezien. Heeft iemand wellicht een idee of die kevertjes al in de zak gezeten kunnen hebben?

Groetjes,

Bobbie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo!

Zo, eigenlijk best wel fijn dat je kevers in het etenhebt!

Dan kun jet al het voer weggooien, want gemend voer is eigenlijk helemaal niet goed.

Het gemegd voer is op basis van 'snoep' niet erg gezond.

Als ik jpu was zou ik het weggooien, en overstappen op biks.

Goede merken biks zijn Science Selective en Hope Farms Super Trio.

De laatste is erg goed en 15 euro voor 15 kilo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo, eigenlijk best wel fijn dat je kevers in het etenhebt!

Dan kun jet al het voer weggooien, want gemend voer is eigenlijk helemaal niet goed.

Het gemegd voer is op basis van 'snoep' niet erg gezond.

Sorry hoor maar wat een vervelende reactie is dit. Een goed merk gemengd voer (bv Russel Rabbit) is, zolang de konijnen alles opeten, absoluut niet slechter dan biks. Sterker nog, ik heb de ingrediëntenlijst/analyse van RR vergeleken met SS en die zijn bijna hetzelfde. Dat het op basis is van snoep is al helemaal onzin.

@TS zijn het kleine rood/bruine kevertjes die gaatjes maken in het voer? Die heb ik namelijk een keer in de snoepjes van Hopefarms gehad (kan zo even niet op de naam komen van die beestjes). Kan best dat ze al in het voer zaten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie wel voor jullie reacties dieroppasnl en Nicky_the! :)

@dieroppasnl Bij mij zijn het zwarte kevertjes, hele kleine, heb niet zo goed kunnen zien of ze gaatjes maken in het eten, ze liepen een beetje doelloos rond in de bak en op de etensbakken... Wel echt heel vies dat er ook van die beestjes in die snoepjes zaten, ben je er mee teruggeweest naar het verkooppunt?

@Nicky_the Oh bah, echt heel smerig!! Zijn ze nu wel helemaal weg? De kevertjes die ik vond, lijken heel erg op een kleine variant van de taxuskever... Ik bewaar de doos met het eten even buiten, zit eraan te denken om ermee terug te gaan naar de dierenspeciaalzaak, als het wellicht al in de zak gezeten heeft. Kan gewoon bijna niet anders gok ik, de doos is continu afgesloten geweest...

Link naar reactie
Delen op andere sites

De taxus kever moet je mee oppassen. Kan in no time een ware plaag worden..

Behalve de 4 die wij gevonden hebben, heb ik niets meer gezien, maar ik ben toen ook het hele huis van top tot teen door geweest met de stoomreiniger..

Dit is de taxuskever:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Gegroefde_lapsnuitkever

Lapsnuitkever.jpg

aangepast door Nicky_the
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik had ook eigenlijk al niet eerder gereageerd door de vervelende 1e reactie.

maargoed die taxus kever ziet er erg vies uit, krijg er helemaal kriebels van :P

ik heb ook ooit beestjes in het voer gehad, ik heb alles weggegooid, voerton heel goed schoongemaakt en daarna nooit meer last van gehad, ze zaten gelukkig alleen daarin.

ik dacht toen dat het kwam omdat het voer al lang open stond maar geen idee of dat kan?

ik zou ff goed schoonmaken en even teruggaan naar de winkel :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben benieuwd wat de winkel of fabrikant gaat zeggen, hou je ons op de hoogte?

Ik sluit mij verder aan bij wat al door de meeste mensen gezegd is: ik zou het voer zelf niet meer geven, grondig reinigen om uitbreiding te voorkomen, en teruggaan met de zak voer, zeker omdat het gaat om een recente aankoop en je vast nog een redelijke portie hebt vind ik dat de moeite waart. Ik zou denk ik ook nog een zo goed mogelijke close-up foto nemen van de beestjes in kwestie, om te verzenden naar de fabrikant, die zijn vast wel benieuwd naar wat voor beestjes er zich nu exact tegoed doen aan hun voer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie wel voor de reacties! :):)

Misschien kun je even googelen op "graanklanders" ik denk dat die het zijn.

Die beestjes leven op graan.

Dat zouden ze inderdaad evengoed kunnen zijn...... wat een vieze beesten, bah bah!

ik had ook eigenlijk al niet eerder gereageerd door de vervelende 1e reactie.

maargoed die taxus kever ziet er erg vies uit, krijg er helemaal kriebels van :P

ik heb ook ooit beestjes in het voer gehad, ik heb alles weggegooid, voerton heel goed schoongemaakt en daarna nooit meer last van gehad, ze zaten gelukkig alleen daarin.

ik dacht toen dat het kwam omdat het voer al lang open stond maar geen idee of dat kan?

ik zou ff goed schoonmaken en even teruggaan naar de winkel :)

Hmm, bij mij was de zak nog maar net open, had hem nog maar net in de bak bijgevuld. Gelukkig dat ze bij jou weg waren toen je de ton goed hebt schoongemaakt! Ga ik ook doen met mijn bak als ik ermee naar de speciaalzaak ben geweest dinsdag :) Vervelend dat ze dan pas open zijn...

Ik ben benieuwd wat de winkel of fabrikant gaat zeggen, hou je ons op de hoogte?

Ik sluit mij verder aan bij wat al door de meeste mensen gezegd is: ik zou het voer zelf niet meer geven, grondig reinigen om uitbreiding te voorkomen, en teruggaan met de zak voer, zeker omdat het gaat om een recente aankoop en je vast nog een redelijke portie hebt vind ik dat de moeite waart. Ik zou denk ik ook nog een zo goed mogelijke close-up foto nemen van de beestjes in kwestie, om te verzenden naar de fabrikant, die zijn vast wel benieuwd naar wat voor beestjes er zich nu exact tegoed doen aan hun voer.

Ik heb er hele mooie plaatjes van gemaakt, haha! Dat zit wel goed. Misschien hebben er meer mensen last van gehad, zou wellicht ook kunnen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als een foto maken niet goed lukt (het zijn wel heeeeel kleine beestjes, dat is moeilijk op de foto te krijgen volgens mij) zou je er misschien een paar kunnen vangen en op een plakbandje kleven dat je dan dubbel vouwt? Dan kan je ze zo tonen in de winkel/tov de fabrikant moesten ze plots weg zijn. Want stel je voor dat je daar een heel gesprek voert over die beestjes, en ze die dan eventjes willen bekijken, en je ze dan plots niet meer vind.. Zou mij echt nog kunnen overkomen denk ik, haha!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik twijfel of het dezelfde zijn die ik toen in mijn voer had. wel zaten ze ook in gemengd voer wat ik wel eens in huis heb als traktatie of tussendoortje voor mijn konijnen. het is moeilijk te zien, met zo'n plakbandje is miss ook een idee ja om ze te laten zien!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het voer bewaar ik in een goed afgesloten bak, en de zak is nog maar een week of 2 open als het niet korter is.... Heb dat merk al jaren en nog nooit zoiets gezien... Heel gek. Ik heb net nog even gekeken en ze zitten er nog in grote getallen, maak er zo nog even wat close upjes van met de betere camera en dan ben ik echt benieuwd wat ze morgen zeggen. Dat met het plakband is ook echt een goed idee, ga ik ook zeker doen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .