Ga naar inhoud

Lichaamstemperatuur niet onder controle te krijgen (gas)


lola & filou

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen.

Het is lang geleden dat ik zelf nog iets gepost heb op bb, maar ik hoop toch dat iemand mij kan helpen. Deze ochtend heb ik Filou ziek teruggevonden in zijn hok. Niet willen eten, stil in een hoekje. We zijn al naar de dierenarts geweest en Filou heeft gas. Zijn lichaamstemperatuur was 35 °C. Veel te laag dus. Hij heeft pijnstilling gehad en enkele injecties om zijn darmen terug op gang te helpen. Verder kregen we het advies om Filou naar binnen te halen en warm te houden.

Ondertussen heeft Filou nog steeds niets gegeten. Ik heb hem wel een beetje gedwangvoerd, maar durfde nog niet teveel geven. En ik krijg zijn temperatuur niet op peil. Hij voelt ijskoud aan. Ik heb hem een kersenspitkussen gegeven, maar daar blijft hij niet zo lang tegen liggen. Hij heeft een dekentje. Ik heb hem al op schoot gehad om hem te verwarmen en zijn buikje te masseren, maar hij is niet echt een schootkonijn dus dat duurde ook niet lang.

Wat kan ik nog doen om hem te helpen? Ik begin het gevoel te krijgen dat ik hem ga verliezen. Als hij morgen niet beter is, moet ik terug contact opnemen met de dierenarts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb je zelf een thermometer in huis? dan kun je zelf zijn temperatuur nog even checken en weet je hoeveel het precies is. van buiten af is dat misschien lastig aanvoelen. heb je een kruik in huis? misschien vind hij dat fijn om tegen te liggen?

als hij morgen vroeg nog niet eet zou ik zeker terug gaan naar de dierenarts. dingen die hij lekker vind kun je proberen en anders zou ik nog wat dwangvoeren. drinkt/keutelt hij wel? veel beterschap!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je een snugglesafe in huis? Kun je eventueel de dierenarts nog bereiken? Ik heb namelijk ooit eens zo'n elektrische ondermat meegekregen, dan kan hij niet anders dan op de warmte blijven.

Je kunt ook nog een fles vullen met heel warm water en die als kruik gebruiken. Wel even omwikkelen met een handdoek of theedoek. Wat rot dat hij niet op temperatuur wil komen...Volhouden hoor!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch gauw die kruik erbij. Die ontploft niet zo snel hoor! Echt, ik zou het zo snel mogelijk doen, dat geeft veel beter warmte dan zo'n hittepit denk ik. Kom op, hoe groot is dat risico? Nooit van gehoord. Anders kan je misschien van iemand een fatsoenlijke kruik lenen, zo'n ijzeren, ronde ouderwetse babykruik.

Mocht het toch niet gauw omhoog gaan dan naar de DA daar kan hij op een warmtematje en onder een warmtelamp.

Temperaturen lijkt me niet echt zinnig, als het konijn te koud voelt weet je genoeg en hoef je hem toch niet nog eens te martelen?

Hele veel succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hem mee in bed genomen. Normaal strikt verboden terrein voor huisdieren, maar hij lijkt lichtjes op te warmen zo. Het probleem is dat hij gaat lopen van elke warmtebron die ik aanbied. Moet ik hem verplichten om tegen het warmtekussen te liggen?

Net een beetje gedwangvoerd met critical care. Geen idee hoeveel er werkelijk naar binnen is gegaan, maar goed. Hoeveel dwangvoer mag ik eigenlijk geven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch gauw die kruik erbij. Die ontploft niet zo snel hoor! Echt, ik zou het zo snel mogelijk doen, dat geeft veel beter warmte dan zo'n hittepit denk ik. Kom op, hoe groot is dat risico? Nooit van gehoord.

Ik ben het helaas wel al tegengekomen. En het blijkt meer voor te komen. Maar je hebt wel gelijk. Het risico is klein.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Staat idd op het zakje, is afhankelijk van het gewicht van je konijn.

Ik deed mijn konijn toen die het te koud had in de open vervoersbox en dan de kruik ook in de vervoersbox zodat ze er echt tegen aan lag. Ze bleef gewoon liggen maar was toch te ziek om weg te lopen. Ik kreeg ook de temperatuur niet omhoog en toen is ze bij de DA onder de warmtelamp gegaan. Ze bleek niet zo'n ondertemperatuur te hebben als de jouwe (zij had 36,5) maar zelfs onder de warmtelamp duurde het nog bijna 2 dagen voor haar temperatuur 1 graad gestegen was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb toch de kruik bovengehaald. Daar ligt hij nu tegen. Nu hij in bed lig begint hij lichtjes op te warmen. Tussen zijn oren is het al warmer. Voor de rest is hij nog koud.

Hij heeft net een beetje gedronken. Eten wil hij niet. Hoe het met het gas is weet ik eigenlijk niet. Zijn buikje is nog heel stil. Ik heb wel de indruk dat zijn buik iets zachter is, maar ben niet zeker.

Ik hoop echt dat hij dit overleeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een keutel! Het was er maar eentje, maar wel een vrij normale en de eerste van de hele dag.

Filou is plots veel beginnen drinken. Het ventje heeft dorst zeg! Sindsdien komt er zacht geborrel uit zijn buikje (hopelijk is dat iets goeds) en werd hij voor het eerst een beetje levendig. Hij heeft heel mijn bed onderzocht en begint zich terug te wassen. Eindelijk een lichtpuntje. Helaas wil hij nog niets eten en wordt er nog geknarsetand. Nu twijfel ik of ik nog pijnstilling zou geven. Ik mocht van de DA eigenlijk morgen pas bijgeven.

Zo meteen nog een beetje proberen dwangvoeren en dan slapen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om 13 uur. Ik geef meloxivet.

Toch maar geen dwangvoer gegeven. Ik probeerde nog eens een wilgentak te geven en die werd zowat uit mijn handen gerukt. Hij is nu lekker wilg en hooi aan het eten. Het gaat echt de goede kant op. Zijn temperatuur is nog steeds aan de lage kant (dat denk ik toch gezien ik het niet kan meten). Hij zit in een kooi met een dekentje en een kruik. Hij blijft op mijn kamer zodat ik hem goed in het oog kan blijven houden.

Alvast bedankt iedereen voor het meedenken. Ik zag het even niet meer zitten. We zijn er nog niet, maar ik heb weer hoop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zodra ze weer zelf eten, gaat de temperatuur heel snel weer naar een normale waarde. Mijn konijnen hebben tijdens een gasaanval ook een ondertemperatuur van 36 graden (normaal temperatuurde ik nooit dus wat andere konijnen doen weet ik niet ;)).

Pijnstilling mag je elke 12 uur geven, dus ik zou dat nog wel geven voor je naar bed gaat. Wilg is een natuurlijke pijnstiller dus je hebt een slim konijn (of hij vindt het gewoon heel lekker :) )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe zijn jullie de nacht doorgekomen? Het is eigenlijk wel logisch dat hij wilg eet, dieren weten instinctief precies wat ze nodig hebben als ze ziek zijn (maar dat ze gewoon moeten blijven eten om weer beter te worden snappen ze dan weer niet...).

Link naar reactie
Delen op andere sites

De nacht is verbazend goed gegaan. Telkens ik wakker werd was hij aan het eten. Geen dwangvoer meer dus! Er liggen keutels in de kooi en hij is levendig en warm. Hij reageert terug op mij, terwijl hij gisteren bewegingsloos bleef liggen. Ik zie het echt de goede kant op gaan. Ik hoop dat hij in de loop van de dag terug naar buiten kan, maar ga het ook niet overhaasten.

Vanaf nu neem ik hem altijd mee in bed als hij nog eens ziek is. Dat heeft hem echt deugd gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh supergoed! Het lijkt erop dat hij er doorheen is! Weet je ook hoe het kwam eigenlijk?

En nog een tip: Schaf bij de kringloopwinkel of zo een goede metalen babykruik aan. Bij de Hema hebben ze ze ook zag ik. 2 dikke Sokken met een touwtje erom en als je hem gewoon goed dicht maakt (ik check altijd even na het vullen of hij niet lekt door hem schuin te houden) heb je een hele veilige kruik. Die ontploft echt niet en kan niet kapotgeknaagd worden of stuk gaan e.d.

Je kan hem echt met kokend water vullen en hij is veel beter geïsoleerd waardoor hij ook veel langer warm blijft.

Een konijn met ondertemperatuur heeft echt een externe warmtebron nodig, alleen in bed zetten zal niet voldoende zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de tip Lonja. Misschien moest ik inderdaad maar eens een metalen kruik gaan halen. Het is niet zo dat hij gewoon in bed zat hoor. Hij had het inderdaad te koud om zichzelf te verwarmen. Ik had hem in mijn armen en tegen het warmtekussen (later ook de kruik) gelegd en hoopte dat de dekens de warmte wat konden vasthouden. Maar ik ga zeker zo eens kijken naar een metalen kruik.

Nu ligt hij in de kooi met een kruik. Hij is wel warmer als gisteren, maar niet warm genoeg denk ik. Hij speelt, keutelt, eet en wast zichzelf. Dat zijn toch al goede tekens. Ik heb geen idee wat de oorzaak van deze gasaanval is. Hij krijgt niets anders te eten dan hooi, brokjes en wilg. Filou is namelijk zeer gevoelig voor gas. Ik ben de tel al kwijt, maar ik denk dat we toch aan de 7e gasaanval zitten. En hij is pas 2 jaar. Normaal is hij na een DA bezoek vrij snel opgeknapt, maar deze keer kwam er maar geen beterschap. Ik ben al bang voor de volgende keer. Volgens de DA deed ik al alles om gasaanvallen te voorkomen. Verdere tips zijn altijd welkom!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .