Ga naar inhoud

Ziekjes of gewoon warm?


marjan

Aanbevolen berichten

Ik zou graag even advies willen. Ik heb het idee dat mijn wit konijntje een beetje ziek is. Vanmorgen waren we hem 'kwijt'. Hij bleek onder de grond te zitten, wat hij anders niet zo vaak en al helemaal niet zo lang doet (maar misschien had ie het nu gewoon warm). Hij kwam niet eens omhoog toen ik met de etenstrommel schudde, terwijl hij anders altijd helemaal gek wordt. Ook z'n favoriete snoepje wil hij niet. Hij had allemaal poep aan z'n vachtje, dus dat heb ik net schoongemaakt. Ik heb net zijn hok verschoond en anders gaat ie daarna de boel helemaal verkennen en de houtvezel aan de kant schuiven met zn voetjes, maar nu komt ie niet eens kijken (hij zit niet meer onder de grond, maar op de benedenverdieping van z'n hok). Eten doet hij op dit moment dus niet (ook geen hooi), maar misschien heeft ie dat net nog wel gedaan (vlak voordat wij opstonden of toen we met de hond aan het wandelen waren), dat weet ik dus niet precies. Vinden jullie dat ik vanmiddag naar de dierenarts moet gaan als hij de komende uurtjes steeds in het hoekje blijft zitten en niet eet? Zou het niet gewoon iets met de hitte te maken kunnen hebben? Ik houd hem de komende uren in ieder geval goed in de gaten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 57
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Hey Marjan, ik ben net even naar mijn konijnenflat gelopen, en alle konijnen liggen voor pampus. Konijnen kunnen slecht tegen de warmte en zoeken daarom ook verkoeling. Mijn nijnen eten op dit moment ook niet veel. Je zou een blikje fris uit de koelkast bij hem kunnen leggen, daar krijgen ze wat verkoeling door. De poepjes die aan zijn vacht kleefde, zijn dat gewone keutels? of is het wat diarree? Dat is dan wel iets om zeker op te letten. Voor de rest denk ik zelf dat het echt aan de warmte ligt, staat je hok ook in de schaduw?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel voor je antwoord, maartje. Die keutels zijn inderdaad gewoon vaste keutels, hij is gewoon in z'n poep gaan liggen.

Ik maak me nu nogal snel zorgen, omdat mijn vorige konijn na een dag dood was (de koppeling ging niet helemaal goed), dus ik weet nu hoe snel een konijn dood kan gaan. En hij gedraagt zich nu dus anders dan anders (terwijl het wel vaker warm is).Maar om nou meteen naar de dierenarts te vliegen is misschien ook wat overdreven. Het hok staat in de schaduw en een koude fles ligt er al in, maar die laat hij met rust.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is ook heel goed van je dat je zo oplettend bent! Vooral als je inderdaad al een ervaring hebt die zo verdrietig is. Ik hou ze met dit weer ook goed in de gaten, kijk of ze wel goed drinken, nijntjes die in de ren zitten hebben een grote bak water, dan kunnen ze een beetje poelieen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sja... Hij is echt anders dan anders. De zwarte loopt wel af en toe wat rond en eet wat, maar de witte ligt nu steeds in het nachthok (waar hij nog nooit heeft gelegen). Af en toe loopt hij wel wat rond of hij wast zichzelf, maar nu ligt hij alweer een tijdje stil en kruipt steeds verder bij mij vandaan als ik hem iets lekkers probeer te voeren. Ik heb niet echt spullen in huis voor dwangvoeren, misschien moet ik van de brokjes maar even een papje maken (met lauw water).

Link naar reactie
Delen op andere sites

hier heeft bumba ook last van de warmte

is ook niet ctief en ligt de hele dag op de tegels in de keuken die zijn gelukkig wel lekker koel

vanmiddag schrok ik me een hoedje ,hij lag helemaal op een zij maar gelukkig sprong hij snel op toen ik in de buurt kwam en lag meneer dus lekker te slapen.

heel veel succes met je nijnjte bij de diere arts

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi mensen, het was niet de warmte. Hij heeft waarschijnlijk een leverontsteking. Toen ze op de plek van de lever voelde, werd hij helemaal gek. Hij heeft veel pijn, dus hij heeft pijnstillers gekregen. En antibiotica. Morgen bij m'n eigen huisarts een urineonderzoek laten doen, want het zouden ook nog de nieren kunnen zijn, omdat die tegen de lever aanliggen. Maar goed dat ik even ben gegaan. Hopelijk zakt de pijn snel en gaat ie snel eten. Voor als dat niet gebeurt, heb ik een pasta meegekregen dat ik in z'n mondje kan spuiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh, wat goed dat je inderdaad bij de DA bent geweest! Hoe gaat het nu met hem? Is hij al wat levendiger? Kan me voorstellen dat het niet eten dan inderdaad van de pijn komt, want als een konijntje pijn heeft, dan wil het niet meer leven. Hopelijk werken de pijnstillers snel.

Wat is die pasta die je hebt meegekregen?

Morgen bij m'n eigen huisarts een urineonderzoek laten doen, want het zouden ook nog de nieren kunnen zijn, omdat die tegen de lever aanliggen.

Bij de dierenarts veronderstel ik :baby: :P

Veel succes en beterschap aan je nijntje!

EDIT : hihi, ik zie net dat je 't zelf ook net had gezien terwijl ik dit bericht zat te typen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat nog niet beter, het duurt even voordat de pijnstiller zijn werk doet. Hij heeft zich teruggetrokken in het nachthokje.

Ik weet eigenlijk niet wat die pasta is. Ik heb het in een spuit meegekregen en moest het toedienen als hij over een paar uur niet uit zichzelf gegeten heeft. Hij had trouwens nauwelijks darmactiviteit, zei ze, dus ik zit er al steeds aan te denken om die pasta nu al te geven, want straks overleeft hij die paar uur nietmeer. Maar ze zei dat zijn eigen voer beter was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien is zijn eigen voer wel beter, maar als hij weinig darmactiviteit had en nog steeds niet eet, dan zou ik niet wachten met die pasta eerlijk gezegd.... Als ik jou was, dan gaf ik ze nu...

Weet je toevallig of hij iets van primperan gekregen heeft om de eetlust op te wekken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, het is niet omdat het vloeibaar is dat het makkelijk gaat hoor. Als een konijn niet wil, dan laat het de pasta gewoon uit z'n mond lopen en slikt hij niet door. Dat je nijntje de pasta doorslikt is dus zeker een goed teken!

Hoeveel ml heb je hem gegeven?

(sorry voor de vele vragen he...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben inderdaad heel blij dat ik ben gegaan, maar ben er nog niet helemaal zeker van dat dit goedkomt. Hij ligt nog steeds in een hoekje en interesseert zich voor niks. Ik zou hem eigenlijk willen laten liggen, maar ik moet hem straks apart van het andere konijn doen omdat ik morgenochtend urine van hem moet hebben (ik heb een spuit meegekregen om het op te zuigen) en anders weet ik niet welke urine van wie is. Ik denk dat ik hem op m'n slaapkamer in een hokje doe. Het is daar inmiddels wat afgekoeld en zo kan ik hem wat in de gaten houden. Anders slaap ik vannacht niet en durf ik morgenochtend al helemaal niet beneden te komen, want wie weet hoe ik mijn nijntje dan aantref...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .