Ga naar inhoud

myxomatose -> een oog vies


pol&kik

Aanbevolen berichten

Hello there,

Mijn konijn is ziek. Ik heb een drietal overigens. Ik heb ze een jaar geleden ( ik geloof vorig jaar augustus/september) voor het laatst laten inenten.

Een van de dames had al een tijdje een waterig oogje en vloeistof. Destijds schoongemaakt met afgekoeld heet water. Dat leek een tijd goed te gaan.

Echter, het is maar een oog : rode oogjes, pus eruit, het zit helemaal dicht... Andere oog is schoon, ik zie geen bulten en achterwerk is ook schoon... rest v/d konijnen hebben nergens last van.

Ik heb haar nu apart naar binnen gehaald. Ze ligt languit, is suffig, heeft veel pijn. Ze eet hooi, knabbelt op stro, heeft 3 partjes appel daarnet uit mijn hand gegeten en een blaadje witlof. Ze heeft ook gedronken.

Ik hoop toch zo niet dat het myx is.... Is het mogelijk dat met inenting en maar een oog? Vreselijk :( gadverdamme ...

Ik heb een afspraak bij KK arts, maar das pas laaaat in de middag ivm zomer en veel andere afspraken. Ik bijt mijn nagels er van spanning af

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is dit niet gewoon een flinke oogontsteking?

Ik hoor wel meer mensen hier wel eens roepen dat ze dit proberen te verhelpen met het schoonmaken door afgekookt water, echter een bacterie zal zich hier niks van aantrekken, zich verder vermenigvuldigen en meer schade aan gaan richten.

Een van de nijnen hier heeft het laatst ook gehad. Weekje 2x daags oogje zalven met Aureomycine (of andere zalf, wat de DA je geeft) en het is goed.

Wij waren toen ook bang voor myx, maar onze DA zei toen dat er duidelijk meer symptomen bij moesten zijn (oa aan beide ogen symptomen, dat heeft die van jou ook niet!!)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring met myx is ook dat het konijn in eerste instantie nog gewoon eet en gewoon rondloopt, zij het langzamer en niet wegvlucht, je kan ze zo oppakken. Wat jij beschrijft met niet goed eten, languit liggen ken ik uit een later stadium. Dan zou je verwachten dat het andere oog ook wel aangetast zou moeten zijn. Maar wie weet door een enting in het verleden dat de reactie anders is. In ieder geval zou het ook best gewoon oogontsteking kunnen zijn, ik hoop het voor je en voor je konijn!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht ook dat het een oogonsteking was, eerst... Het was steeds een oog wat traande... Ik had het schoon gemaakt, toen had ik een week introductie van mijn opleiding. Ik ben net terug, en had vandaag alle tijd om in de tuin te liggen en ze eten te geven en te knuffelen. toen merkte ik dus pas op dat dat oog echt DRAMATISCH is geworden. Rood, tranen, helemaal vast, witte vliesje er over heen ( net alsof ze dus al blind is).

Misschien is ze aan dat oog dus al blind.....

Ik maak mij echt super zorgen, en voel mij super lullig. Ik was gisteren wel thuis, en heb de konijnen wel gedaan, maar heb geen uitgebreide inspectie gedaan ( uit de kooi halen, knuffelen en in de tuin zetten) ivm de hitte... Ze hebben ook een groot hok buiten dus eruit halen is moeilijk. Shit zooi.

Ze ligt nu languit, met een buik die HEEL hard op en neer gaat, en haar hoofd zakt af en toe in en zakt af naar de kant waar het ontstoken oog is. E.cullini lijkt het ook weer niet op, want ik weet wat dat is. Ze is zo slap als een vatdoek. Ze dronk wel daarnet, ze zal het ook wel warm hebben ook al zit ze binnen , en ze heeft haar appel opgegeten. Ze is overigens ´ al ´ wel 8 ( ik weet dat konijnen wel 11 kunnen worden, maar ze is niet de jongste meer).

Ik tel echt de uren af :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

dankjewel voor jullie medeleven.

Het is geen myx ( godszijdank) !

Polleke heeft een ernstige oog-infectie. Dit wordt veroorzaakt door een klein nieuw wondje en een wat oudere. Misschien door stro en wat haartjes, daardoor kan zo´n irritatie al ontstaan.

Dat doet heel veel zeer en is ook uitputtend met dit warme weer.

Ik heb haar nu weer terug gezet bij Guus en Kiki, en let goed op dat ze drinkt en eet.

Ik heb een oogzalf meegekregen ( naam : cavasan) die ik 5 keer per dag moet smeren. Ook heb ik een anti-biotica meegekregen. Deze heet Metacam. Is voor katten, maar kan blijkbaar dus ook voor konijntjes. De DA heeft goed opgelet met de samenstelling en Polleke nauwkeurig gewogen.

De antib moet een keer per dag.

Dan zal de infectie op houden.

Het mindere nieuws : Polleke heeft baarmoederhalskanker. Ik ben up to date dat het vaak voor komt. Ik weet dat een operatie/sterriliseren dan de oplossing is, maar met twee voedsters en 2 ouders die dat niet willen bekostigen word dat een dure grap.

De dierenarts zei : ´ Het is geen gezond konijntje meer, en ze is ook al bijna 9 ´ .

We gaan nu gewoon zorgen dat het oogje geneest, ze lekker veel eet en bij de andere 2 zit, en mocht de kanker heel veel pijn gaan doen, dan wordt het wss een kwestie van inslapen.

Ik ga volgende week nog eventjes langs voor een check up

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat het geen myx is! :)

Tja, ik weet ook niet of castreren verstandig is in dit geval. Ze is nu niet op en top fit en toch al vrij oud, hoe groot is de kans dan dat ze zo een operatie goed doorstaat.. Zolang ze er geen pijn van heeft is het mooi, toch? Nu kan ze nog even lekker genieten van het leven met haar vriendjes! :)

Maarre, metacam is voor zover ik weet toch geen antibiotica, maar gewoon een pijnstiller? :s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zal ik doen, dankjewel!

En ja, 8 is ook oud. Ze voelde een sliert/harde opknoping in het buikje. Dat kunnen natuurlijk de keutels zijn, maar zij had het idee dat het toch wat anders was, ook ivm leeftijd.

Ik voelde het zelf ook en erg hard.

Het is heel sneu, en hopelijk heeft ze gewoon niet te veel pijn.

Niets dan lof voor mijn DA. Ze deed het erg goed en had er heel veel verstand van! Erg tevreden.

Polleke is nu nog steeds duf en zit in een hoekje. Ik ga vanavond weg en dan zalf ik nog een keer en zet ik haar even apart om bij te laten eten.

Ik moet ook goed op de keutels gaan letten, want omdat ze zich niet goed voelt eet ze de blinde-darm keutels niet meer op. Dat gaat plakken, dus ik moet alles gaan schoon houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goedemorgen,

De eerste nacht is gehaald. Na de hele dierenarts-tour heb ik haar niet meer zien eten, en ze was in het schuilhok/nachthok gaan zitten en er niet meer uitgekomen. Toen s´avonds haar oog gezalfd en gedacht ´ vraag mij af of het goed komt´.

Ik had het kattenluikje wat de ren met buiten hok verbindt zo ingestelt dat Polleke er wel uit kon, maar Guus en Kiki er niet in ( ook ivm eten dat er stond, anders eten die alles op) .

Vanochtend om 8 uur was Polleke zelf naar beneden gegaan en zat ze naast Guus. Toen ik om tien uur eten ging geven was ze echter al weer boven gaan liggen.

Ze viel wel aan op haar eten. Ik had 1 schaaltje groenvoer en andere wat korrels. Het groentebakje is helemaal leeg. Brokjes duren wat langer.

Het oog ziet er eigenlijk nog steeds heel slecht uit... Ik heb wel gezalfd maar heb het idee dat alles daardoor alleen maar aan elkaar pakt. De DA zei ook dat ik de haartjes moest knippen, maar ik durf dat nauwelijks in de buurt met dat oogje.... Alles zit ook zo aan elkaar vast geplakt...

Ze is ook nog steeds zo slap als een vaatdoek en wankelt op haar achterpootjes. Ik heb haar daarnet wel weer op korrels zien knabbelen en ze dronk heel veel. De keutels zijn goed.

Ik heb daarnet kattenluikje weer helemaal open gezet want alle konijnen hadden hun eten gehad. Ik vermoed dat ze dan naast Guus gaat zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .