Ga naar inhoud

Konijn is stil na terugkeer opvang


pattybas

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

We hebben tijdens onze vakantie ons konijntje (jaar oud, kleurdwerg) naar een opvang gestuurd. Voor in totaal ongeveer 20 dagen. Nu we haar terug hebben, is ze alleen erg... "stil". Ze eet haar vaste voer niet zo goed, wel veel hooi en vers gras of ander groenvoer (basilicum blaadje, bieslook stengels). Verder is ze dus erg stil. Ze zit alleen maar rustig in haar hokje of in haar rennetje. Voor de vakantie begon ze wild om je heen te rennen als je in haar rennetje stapte. Als je haar aaide over haar kontje begon ze je hand te likken en soms rolde ze dan op d'r rug / zij om geaaid te worden (heel schattig ja! ^^). Zodra de schuurdeur openging dan vloog ze er altijd gelijk in. Nu doet ze dus niets van dat alles. Ook drinkt ze anders lijkt wel, een stuk voorzichtiger ofzo, maar ik kan niet echt merken dat ze pijn heeft ofzo als ik haar bekje vastpak, dat laat ze wel toe.

Ze is nu 2 dagen terug, dus "stress" lijkt het me niet. Of vergis ik me? Is dit normaal, dat een konijntje zo ontregeld is na de opvang? Hebben anderen dit meegemaakt? Ik overweeg om naar de dierenarts te gaan maar wil dit ook niet te snel doen, omdat dit op zich ook weer een beetje stressvol is voor dat beestje, en als dit door de stress komt, wil ik het al helemaal niet verergeren. Bovendien eet en drinkt ze wel, al gaat het vaste voer met moeite, dus echt SPOED spoed is het ook weer niet.

Overigens is die "opvang" erg bekend, zonder namen te noemen, en goed aangeschreven, met veel konijnen (niet door elkaar uiteraard) en worden ze prima verzorgd, dus ik vermoed absoluut niet dat ze slecht behandeld / verwaarloosd is.

Bedankt!

Bas

Link naar reactie
Delen op andere sites

Enigszins herkenbaar wat je noemt. Hier wa het juist andersom, normaal altijd heel rustig, nu hyperactief na terugkomst uit de opvang. Ik had zelf het idee dat het niet alleen kwam doordat je konijn daar tussen de andere konijnen zit, maar ook doordat het dagritme in de opvang anders is dan thuis. De voertijden zijn waarschijnlijk wat anders en ook de tijden waarop ze eventueel los mogen lopen of er gewoon verzorgers aanwezig zijn enzo. Hier heeft het ongeveer een week geduurd voordat ze weer in haar oude ritme zat. Er werd hier vooral minder biks en veeeel meer hooi gegeten toen ze uit de opvang kwam.

Hoop dat je hier misschien wat aan hebt. Zolang je konijn nog redelijk goed eet en geen zieke indruk geeft, zou ik me nog niet al te veel zorgen maken :)

Een maatje is wellicht ook goed voorjenijn, nu hij zo tussen de andere konijnen geleefdheeft, maar dat is aan jou natuurlijk ;)

aangepast door Majk
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan toch inderdaad nog wat last hebben van opnieuw de verhuis. 20 dagen is ook een poosje vind ik dus ze kan wat ontregeld zijn.

Dan komt dat normaal binnen enkele dagen wel in orde . Natuurlijk heeft ze nu ook al de geuren van die andere konijntjes geroken en misschien wordt het inderdaad tijd voor een vriendje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties!

Ok, dan kijk ik het eerst even aan. Groenvoer eet ze idd wel goed, ik zette d'r gister even op het gazon en ze begon als een malle het gras te eten. Heb ook de opvang al gemaild om te vragen of ze iets is opgevallen, dus dat wacht ik ook nog even af.

En bieslook mogen ze niet? Hmmm. Het groeit langs de kant van haar rennetje en komt door het hekje heen. Die kant is helemaal weggegeten :oh: Ze vindt het heeeeerlijk, wat me enigszins verbaast aangezien het toch een sterke smaak heeft. Nou goed, zal het niet meer geven!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Trouwens, over dat vriendje: ja dat klopt. We hadden dit konijntje eigenlijk gekocht als vriendinnetje voor ons nog-net-niet 1 jaar oude rammetje, alleen die is begin dit jaar overleden na een spuitje antibiotica. Die liep echt helemaal leeg van achter, en dat was echt geen pretje, dus toen was ik even klaar met weer een nieuw konijntje kopen. Maar misschien wordt het daar nu dan toch tijd voor :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

We zijn inmiddels naar de DA geweest. We zagen ook dat ze zeer kleine keuteltjes heeft, dus waarschijnlijk liggen haar darmen stil en heeft ze daardoor veel pijn.

We hebben van de DA Cisaral druppeltjes gehad die we nu aan haar geven, zojuist de 2e portie. Dat moet haar darmen in beweging zetten. Zit nu nog niet veel verbetering in. De keuteltjes zijn nu ook slijmerig. Komt dat misschien door die druppeltjes? Ze eet eigenlijk alleen gras, dat eet ze gelukkig wel goed, en een beetje hooi. Hopen dat het snel beter gaat, want een half jaar terug was ons vorige konijntje juist overleden door diarree :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .