Ga naar inhoud

Voer Kanjer


Gast

Aanbevolen berichten

Ik vroeg me af, is iemand bekend met het konijnvoer van het merk 'Kanjer'

Dit is de samenstelling:

Analytische bestanddelen: eiwit 15,0%, vet 3,25%, anorganische stof 8,0%, celstof 16,0%, fosfor 0,65%, calcium 1,5%. Nutrionele toevoegingsmiddelen: E 672 vitamine A (retinol-acetaat) 15.000 IE, E 671 vitamine D3 (cholecalciferol) 2000 IE, vitamine E (DL-A-tocopherolacetaat) 100 mg, E1 ijzer (ijzerIIsulfaat, monohydraat) 150 mg, E2 iodium (calciumjodaat) 1,25 mg, E3 cobald (cobaltcarbonaat) 1,25 mg, E 4koper (koper-(II)-sulfaat, pentahydraat) 15 mg, E5 Mangaan (mangaanIIsulfaat, monohydraat) 50 mg, E6 zink (zinksulfaat, monohydraat) 120 mg, E8 selenium (natriumseleniet) 0,4 mg.

Wat denken jullie ervan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van teveel eiwitten krijgen vooral jonge konijnen problemen met hun darmen, kan zelfs dodelijk zijn.

Het teveel aan eiwitten verstoord serieus de werking in de darmen wat tot verstopping, blokkage kan leiden.

Wat velen de dikke buikenziekte noemen.

Veel van de konijnen die eiwitgevoelig zijn krijgen er ook gemakkelijk plakpoep van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk geld de regel hoe minder hoe beter. Maar je moet het vinden natuurlijk vraag eens hoeveel er in SS zit.

De meeste konijnvoeders die de grote voedselfirma's maken is gemaakt voor de industrie. Hoe krijgen we zo vlug mogelijk een konijn vet. Konijnen daar worden max 16 weken dus dat die er later problemen mee zouden krijgen is hun zorg niet.

Het draait dus louter en alleen om vetmesten en daar zijn wij hobbymensen de dupe van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap dat SS voer het ideale voer is voor veel mensen hier, maar ik vind dat zelf veel te prijzig. Ik denk ook dat konijnen met iets minder goed voer ook prima gezond oud kunnen worden, dus het percentage eiwit van SS als het maximale eiwit nemen lijkt me dan niet handig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dit even voor je gekopieerd van konijnen.nl. Dit is een goed advies.

Vaak wordt gevraagd wat nou goed hardvoer is voor konijnen. Waar op gelet moet worden, is dat het eiwitgehalte niet te hoog is. Teveel eiwitten is schadelijk als je geen fok- of vleeskonijnen hebt. Voor gewone huis/tuinkonijnen zou voer niet meer dan 12-14% eiwitten mogen bevatten. Het vetgehalte moet zo laag mogelijk zijn, niet meer dan 3%, en het vezelgehalte hoog. Hoe meer vezels het voer bevat, hoe beter. Calciumgehalte in voer moet onder de 1% blijven, om o.a. blaasproblemen te voorkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En waar koop je dat hfst voer,dat is het best begrijp ik? Of zo niet wat is dan wel het beste, ik kijk niet op een dubbeltje meer of minder ....dierenwinkels vertrouw ik nu helemaaaaaaal niet meer en ik zie nergens iets over zaagsel staan....dat is wat ik nu gebruik als bodem bedekker.... maar dat zal wel niet goed zijn vrees ik ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha yup, je hebt gelijk. Maar dat is weer een heel ander onderwerp. Gebruik de zoekfunctie eens, denk dat als je op zaagsel zoekt wel kan vinden waarom zaagsel niet goed is en welke dingen je beter kan gebruiken.

HFST kan je op deze pagina in het menuutje links, helemaal onderaan je postcode invoeren dan kan je zien waar je dat bij jou op de dichtstbijzijnde plek kan halen: http://www.hopefarms.nl/producten-hope-farms/konijn/rabbit-super-trio

Die 15-kilo zakken zijn het goedkoopst en die kan je op internet bestellen, oa in het bunnybunch webwinkeltje, maar als je goedkoper uit wilt zijn dan met de 3 kilo-zakken in de winkel dan moet je veel bestellen en met anderen samen doen of uit Engeland veel bestellen.

Voor de eerste keer zou ik eerst eens beginnen met een zak van 3 kilo uit de winkel en kijken of het jou (en vooral je konijnen) bevalt.

Edit: Oh ja, het beste voer vinden de meeste mensen hier trouwens Science Selective Rabbit. Ik ook eigenlijk wel, heb het een tijdje gevoerd maar vind het nu ik geen werk heb te duur. Dan is HFST een goedkoper alternatief.

aangepast door Lonja
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .