Ga naar inhoud

Natte kettles of Diarree


dannycnl

Aanbevolen berichten

Beste mensen,

Toch maar een apart topic omdat ik de draad kwijt ben door Google.

Vanochtend kwamen wij op en zagen we dat er "natte" keutels in het hok lagen.

Ook waren er keutels die kapot waren zeg maar waardoor je duidelijk zag dat deze heel zacht waren.

Gisteren heeft ons konijn in zijn ren gezeten wat stukjes gras gekregen en hij heeft wat groenvoer gepakt tussen de tuintegels.

Meeste heb ik gisteren nog weggehaald omdat dit niet te controleren was voor mij.

Biks heeft hij geen gekke hoeveelheden gekregen en ook geen andere dan de eerste 2 weken dat hij hier is.

Ook heb ik in alle tijd geen blinde darm keutels gevonden, op internet staat dat die natte keutels juist is dat het konijn de blinde darm keutels niet opeet maar ik heb ze nergens gevonden (dus ga ik ervan uit dat hij ze gewoon opeet).

Maar wat moet ik nu doen, hij poept nog steeds natte keutels en zijn kont is helemaal vies die heb ik zo goed mogelijk al schoon gemaakt met lauw water.

Hij eet gewoon hooi en drinkt gewoon en ik merk kwa gedrag geen verschillen ten opzichten van dagen daarvoor.

Ik heb hem nog geen biks gegeven omdat ik las dat je beter nu alleen hooi en water kan geven.

Doe ik het nu goed of juist niet.

Graag jullie advies

groeten danny

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die kleine natte keutels die als een trosje bij elkaar zitten zijn blindedarmkutels.

Gewone keutels die zacht en nat zijn zijn natte/zachte keutels.

En diarree is waterig, bruin, ontlasting die er gewoon uitloopt en geen vorm meer heeft.

Dat is volgens mij het verschil.

Inderdaad, misschien heeft hij dingen gegeten die hij niet gewend was?

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben gister hem inderdaad wat groenvoer gegeven.

We hebben bij de dierenwinkel zon bakje gekocht met zaadjes hierdoor krijg je vers gras.

Dat hebben we hem gister gegeven maar toch beperkt.

Houd dit in dat we hem dit nu beter niet kunnen geven of gewoon met mate door blijven geven tot hij eraan gewend is

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee nu niet meer geven!

Alles wat nieuw is voor je konijn moet je langzaam opbouwen.

Laat eerst zijn keutels maar weer eens normaal worden.

Als het zo ver is begin je met 2 sprietjes gras.

Controleer de volgende dag zijn keutels.

Weer zacht? Niet meer geven, gewoon nooit meer.

Gaat het goed? De volgende dag 5 grassprietjes, en weer de dag erop de keutels in de gaten houden.

En zo verder en als alles zo langzaam goed blijft gaan kan je steeds een beetje meer geven totdat hij genoeg krijgt om ook zelf aan het gras te knabbelen. Voor dat opbouwen moet je gewoon echt minimaal een week uittrekken.

Zo geldt dat voor alles, voor onbekend voer missen konijnen de bacteriën die de specifieke enzymen aanmaken om het te verteren.

Ze hebben ze in heel kleine beetjes via de moedermelk meegekregen, maar die bacteriën moeten eerst de kans krijgen om zich te vermeerderen door langzaamaan een beetje meer van het voer te geven.

Die bacteriën zitten in de blindedarmkeutels waardoor ze in het systeem van het konijn blijven. Die heeft hij nu niet opgegeten, dus er is nog niets opgebouwd nu. Daarom moet je eerst weer de darmen tot rust laten komen voor je heel voorzichtig opnieuw begint.

Ook als je konijn eenmaal iets gewend is, en je geeft het daarna weer een tijdje niet, dan moet je weer opnieuw beginnen met opbouwen. Dit geldt voor al het voer wat je je konijn geeft wat hij nog niet kent. Dus je begint bijvoorbeeld met gras, als je weet hoe dat valt dan begin je weer met het volgende in kleine stukjes erbij, omdat je altijd moet weten waar het is waar hij op reageert als zijn keutels niet goed zijn.

Sommige dingen kunnen sommige konijnen ook gewoon niet verdragen, dit moet je dan gewoon nooit meer geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan nog wel een dagje duren, misschien ook nog wel 2 of 3 voordat de darmen erbovenop zijn.

Maar 1 zachte keutel nog na zo'n avontuur als gisteren is al heel goed, maar de rest zal wel aan zijn kont hangen.

Goed in de gaten houden of hij goed hooi blijft eten, hem goed schoonhouden in verband met madenziekte en als het na het weekend nog niet helemaal 100% is misschien toch even naar de DA, maar dat moet je tegen die tijd maar zien :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat zou kunnen, of een parasiet. Dat zou je dan inderdaad bij de dierenarts kunnen vragen als het niet gauw beter wordt, daarvoor moet je wel wat keutels meenemen.

Maar gezien het groen wat hij niet gewend was en gelijk daaropvolgend de zachte keutels is dat wel een logische verklaring. Mocht het niet beter worden op hooi en water dan kan je dus de ontlasting laten onderzoeken en eventueel je konijn ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu ik nog eens goed naar alle keutels heb gekeken zitten er soms wat grotere keutels tussen.

95% is gewoon de normale keutel. Die zijn wat bruiner.

Soms zitten er wat donkere tegen het zwarte keutels aan.

De zwarte keutels waren meer in het begin van de dag nu peopt hij gewoon de lichte keutels.

Maar ze zijn wat groter dan normaal maar niet ei vorming.

Gewoon balletjes om het zo maar te zeggen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .