Ga naar inhoud

Eenzaamheid bij een konijn


Lucky36

Aanbevolen berichten

Ik lees overal dat eenzaamheid zo slecht is voor konijnen. Maar mijn moeder wil mijn konijn niet laten castreren:grrrrrr:

Ik heb de hokken van mijn konijnen ( voedster en ram ) heel dicht tegenover elkaar gezet, ze kunnen elkaar bijna ruiken.:yes:

Werkt dit tegen eenzaamheid?

( ze kunnen elkaar ook zien )

aangepast door Lucky36
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat heeft *excuses voor mijn bewoording* een opgeilend effect voor je ram: hij kan het wel ruiken, maar er niet bij. Als niet gecastreerde ram is dat niet heel fijn. Je zou evt. een knuffeltje in beide hokken kunnen leggen.

Pas je wel op dat de ram je voedster niet kan bevruchten? Ongelukjes gebeuren vrij snel...

Waarom wil je moeder eigenlijk niet castreren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh dat is lief bedoeld van je maar eigenlijk juist een beetje gemeen. Ze zien en ruiken elkaar wel maar ze kunnen niet bij elkaar komen. Dan kunnen ze de hele dag nergens anders meer aan denken, ik denk dat ze daar best boos of verdrietig van worden. Ik zou ze juist even zo ver mogelijk uit elkaar zetten en ondertussen dan maar zelf sparen voor een castratie, dan heb je straks 2 heel gelukkige konijntjes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen kunnen heel goed ruiken, dus als ze ook maar enigszins bij elkaar in de buurt staan, maak je de ram absoluut niet gelukkig. Een voedster ruiken en er niet boven op kunnen... een rammetje zal van minder al gefrustreerd worden.

Narcosegevaren vallen wel mee, mits je naar een goede en ervaren konijnkundige dierenarts gaat. Dan zijn de gevaren veel beperkter. Uiteindelijk heb je altijd een risico, maar aan alles in het leven zitten risico's. Er worden jaarlijks ontzettend veel rammen met succes gecastreerd. Als ze sterven tijdens een castratie met goede narcose en goede dierenarts, hebben ze vaak al iets onder de leden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hij kan haar niet ruiken maar ze staan wel dicht bij elkaar

Toen mijn ram nog te jong was voor castratie had hij al wel last van zijn hormonen, hij werd gek van de geur van wilde konijnen die bij ons achter in het weiland zitten en probeerde onder een deur door te graven. Die wilde konijnen zitten 100 meter verderop :)

Hij kon ze niet zien en ze zaten ook niet dicht bij hem maar hij kon ze zeker wel ruiken! Ik durf dus te beweren dat konijnen elkaar op 100 meter afstand al kunnen ruiken.

Narcosegevaren zijn inderdaad niet groot als je naar een goede konijnkundige dierenarts gaat, dan is het maar een kleine ingreep voor een ram.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .