Ga naar inhoud

Konijntje Bijt sinds kort!!


Mopsiejj

Aanbevolen berichten

Hee allemaal!

Mijn vriend en ik hebben sinds 1 april een heel lief konijntje in huis genomen. We hebben hem gehaald bij een goede fokker, toen hij oud genoeg was om weg te gaan bij zijn moeder.

Hij heet Flow, en is een dwerghangoortje, een mannetje.

Hij zit in een hok, in de woonkamer, en wanneer wij thuis en wakker zijn, staat het hok open en loopt hij door de kamer.

Het is een heel sociaal konijntje, wat zowel bij mij als bij mij vriend zélf op schoot springt, en graag geaaid wordt.

Ook ligt hij gewoon midden in de kamer, zonder enige beschutting, helemaal languit. Hij is dus niet bang.

We geven hem ook veel aandacht.

Maar sinds nu ongeveer 2 weken bijt hij opeens. Hij bijt echt hard, zo hard dat het soms zelfs bloed. Soms doet hij dit terwijl we hem aaien, maar soms ook onaangekondigd, terwijl we niks doen in onze armen en onze benen.

Dit vinden we natuurlijk heel vervelend, en pijnlijk.

Ik heb al gelezen op internet, dat je niet teveel moet schrikken, en hem gewoon daarna met rust moet laten of juist moet aaien, zodat hij merkt dat hij niet bang hoeft te zijn. En dit proberen we ook zoveel mogelijk te doen. Als hij het vaker achter elkaar doet zetten we hem in zijn hokje, maar dat doen we ook liever niet, omdat dat toch wel klein en eenzaam is voor een konijntje.

Maar het liefst wil ik natuurlijk gewoon weten waarom hij het doet, en wat we eraan kunnen doen!!!

Dus heeft iemand enig idee?!

Het is natuurlijk heel warm op het moment, ook in ons huisje, zou dat er iets mee te maken kunnen hebben? Of kan hij "gewoon" in de pubertijd gekomen zijn en wat kunnen we daar dan aan doen?

Hij is niet gecastreerd, maar ik weet ook niet of het terroritiaal is, want het is vooral buiten zijn hok.

Ik hoop dat jullie iets weten!

Groetjes Chantal

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja zouden best hormonen en eenzaamheid kunnen zijn. Mijn konijn moest laatst door omstandigheden even 2 weken alleen zijn en werd daar ook behoorlijk knorrig van. Daar kunnen ze echt niet tegen.

Ik zou zeggen castreren en samen met hem een vriendinnetje gaan zoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

oke! Dank jullie wel voor de antwoorden. Er is dus geen manier waarop we het zelf kunnen voorkomen, of het kan ook niet liggen aan hoe we hem opgevoed hebben?

Ik wil wel een vriendinnetje voor hem gaan zoeken, maar ik denk niet daar ruimte voor is.. De kamer is groot genoeg voor 2 konijntjes, maar er is geen ruimte voor een 2de hok, en als ze s'nachts elke keer samen in 1 zo'n hok zouden zitten is te klein denk ik??of kan dat wel,zolang ze overdag dan loslopen?

Zou hem laten castreren sowieso deels kunnen helpen?

Groetjes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze moeten juist wel samen in het hok kunnen, nadat je ze gekoppeld hebt. Daarom moet je ook niet lukraak een willekeurig konijn erbij zetten maar kan je beter na zijn castratie samen met hem een vrouwtje erbij zoeken. (bij een opvang kan je je eigen konijn meenemen en zetten ze jouw konijn in een kooi met een ander konijn wat jij leuk vindt en dan kan je eerst even bekijken of ze niet gaan vechten of zo, om te zien of het klikt.)

2 konijnen hebben een nachthok van 2 vierkante meter nodig. Als ze de rest van de dag los zijn kan dat wel. Als dat in de kamer niet past kan het misschien ergens anders in huis of in de schuur of zo?

Hier op dit forum zie je ook leuke ideeën zoals een grote buffetkast omgebouwd tot hok en zo.

Laten castreren zou al wat kunnen helpen, maar als er dan geen konijn bijkomt zal je nog steeds geen happy nijn krijgen. Misschien uit hij dit in agressie, misschien in apathie, hoe dan ook wordt een konijn alleen geen gelukkig konijn.

Opvoeding lijkt me er weinig mee van doen hebben, tenzij jij hem uitgebreid aan staat te moedigen en beloont met een lekker stukje fruit na het bijten, of als je hem af en toe een schop geeft zal je vast ook wel een bijtend konijn krijgen, maar ik neem maar even aan dat dat niet aan de orde is :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke, bedankt voor je snelle en goede antwoord! Hier heb ik wel wat aan, en we zullen gaan kijken of we er een vriendinnetje voor hem bij kunnen nemen! :) Dan moet inderdaad wel het hok iets groter en misschien op een andere plek, maar daar is misschien wel uit te komen.

We schoppen hem inderdaad niet, en ook belonen op verkeerde momenten doen we niet :P We zorgen verder heel erg goed voor hem!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja maar dat is bijten uit nieuwsgierigheid en niet hard uit het niets tot bloedens toe. Dat vind ik toch wel agressie, zeker omdat ze het konijn al sinds april hebben, dan lijkt het me niet gewoon nieuwsgierigheid naar die gekke mensenhanden.

Konijnen knijpen of andere lijfstraffen lijkt me geen goed advies als je niet in gevecht wil raken met je konijn en enigszins een leuke band met hem wilt houden. Kan me voorstellen dat je konijn daar nog agressiever van wordt of je wantrouwt en bang wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .